هانا کامکار
موضوع : شهرشناسی | تهران شناسی

هانا کامکار

زاده: ۲۸ مهر ۱۳۵۹، تهران
حرفه‌ها: بازیگر، عکاس، فعال محیط‌زیست، کارگردان، خواننده و نوازنده دف در گروه کامکارها

زندگی‌نامه:

هانا کامکار، فرزند بیژن کامکار، خواننده اصلی گروه کامکارها و نوازنده چند ساز ایرانی است. وی فارغ‌التحصیل کارگردانی سینما از دانشگاه سوره می‌باشد و در کارنامه‌اش سه فیلم کوتاه "آرام"، "سگی که عاشق شد" و "شهرزاد" را به ثبت رسانده است. همچنین مستند بلند چاووش، از درآمد تا فرود، به همکاری آرش رئیسیان، در مورد سرگذشت کانون فرهنگی و هنری چاووش را ساخته است.

او از سال ۷۹ به مدت یک سال در آموزشگاه استاد کشاورز، هنرجوی حمید سمندریان بود و فعالیت حرفه‌ای نوازندگی و خوانندگی خود را در سال ۱۳۷۷ با نمایش "رویای شب نیمه تابستان" آغاز کرد. در سال ۸۰، در نمایش "نیمروز خواب آلود" به کارگردانی آیت نجفی، نخستین نقش آفرینی و تکخوانی خود را ارائه داد.

از سال ۱۳۸۴ به شکل مستقل، طراحی موسیقی چندین نمایش را برعهده گرفت که از جمله آن‌ها می‌توان به "کبوتری ناگهان"، "روزهایی که به یاد تو گذشت" و "بیداری خانه نسوان" اشاره کرد. پس از وقفه‌ای چند ساله و دوری از تئاتر، او در سال ۱۳۹۲ به عنوان بازیگر-خواننده نقش "مهر" در نمایش "مرغ باران" به کارگردانی پری صابری بازی کرد و در سال ۱۳۹۳ نیز در موسیقی-نمایش ترانه‌های محلی در تالار وحدت به اجرای برنامه پرداخت.

وی همچنین در فیلم سینماهای من کار محمد رحمانیان، تابستان ۱۳۹۴، و موسیقی-نمایش "یرماً" کار اشکان صادقی و الهام شکیب، تابستان ۱۳۹۵، فعالیت داشته و در طراحی موسیقی نمایش "نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه" در زمستان ۱۳۹۵ نیز به عنوان کاندیدای بهترین موسیقی از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شد.

فعالیت‌های زیست‌محیطی:

هانا کامکار از نوجوانی با آموزش‌های مادرش، شیدا صادقی، و بانو مه‌لقا ملاح، به حفظ محیط زیست علاقمند شد. در سال ۱۳۹۵، با حکم معصومه ابتکار (رئیس سازمان محیط زیست)، به عضویت شورای سیاستگذاری نخستین جشنواره موسیقی سبز درآمد و در بخش موسیقی کودک جشنواره، داور بخش انتخاب گروه برتر بود.

فعالیت‌های عکاسی و سینما:

هانا کامکار با بازی در مجموعه تلویزیونی "آقا و خانم تجربه" در سال ۱۳۸۰ و نمایش "نیمروز خواب آلود" وارد عرصه تئاتر شد. او همچنین در مجموعه تلویزیونی "توپ گرد" به عنوان عکاس و دستیار کارگردان فعالیت کرد و در نمایش‌های مختلفی همچون "چراغ‌ها را خاموش نکنید" و "خانه پدری" عکاسی کرده است.

خلاصه:

هانا کامکار با توجه به تنوع فعالیت‌هایش در زمینه‌های بازیگری، عکاسی، موسیقی و حفاظت از محیط زیست، یکی از چهره‌های فعال و برجسته در عرصه فرهنگ و هنر ایران است.

نظر شما