بررسی موانع مشارکت ورزشی دختران مقطع دبیرستان شهرستانهای جنوب استان آذربایجان شرقی (میانه- هشترود- چاراویماق- نظرکهریزی)
پارسا کارشناسی ارشد 1395
موضوع: علوم ورزشی
پدیدآور: حسین خلیلنژاد استاد راهنما: یعقوب بدری آذرین استاد مشاور: فاطمه عبدوی
دانشگاه تبریز، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی
چکیده
هدف کلی تحقیق حاضر، تعیین عوامل بازدارندهی مشارکت ورزشی دانشآموزان دختر مقطع متوسطهی شهرستانهای جنوب استان آذربایجانشرقی میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. در این تحقیق ارتباط متغیر پیشبین (موانع و عوامل بازدارنده "عوامل اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، جسمانی و روانی") با متغیر ملاک (مشارکت ورزشی) مورد بررسی قرار میگیرد. جامعهی آماری تحقیق حاضر، کلیهی دختران مقطع دبیرستان شهرستانهای جنوب استان آذربایجان شرقی (میانه، هشترود، چاراویماق و نظرکهریزی) میباشد. حجم جامعهی آماری بر اساس اطلاعات آماری 4782 نفر برآورد شد. حجم نمونهی آماری یا استفاده از فرمول کوکران و با در نظر گرفتن سطح خطای 0/05، برابر 381 نفر برآورد شد. ابزار گردآوری دادهها در تحقیق حاضر، از طریق مطالعات کتابخانهای و نیز پرسشنامه میباشد. پرسشنامهی مورد استفاده شامل 2 بخش میباشد. بخش اول پرسشنامه، شامل اطلاعات جمعیتشناختی و بخش دوم، پرسشنامهی محققساختهی مشارکت ورزشی دانش-آموزان دیهیم (1390)، حاوی 25 سئوال در قالب 4 مولفه (سئوالات 1 تا 6 مربوط به مولفهی عوامل اقتصادی، سئوالات 7 تا 14 مربوط به مولفهی عوامل اجتماعی و فرهنگی، سئوالات 15 تا 19 مربوط به مولفهی عوامل جسمانی، و سئوالات 20 تا 25 مربوط به مولفهی عوامل روانی)؛ با مقیاس 5 درجهای لیکرت و بدون نمرهگذاری معکوس میباشد. روایی و پایایی پرسشنامهی مورد استفاده در پژوهش دیهیم و همکاران (1390)، تأیید و همچنین در پژوهش حاضر نیز پایایی پرسشنامه، با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد، که نشان از پایایی مورد قبول پرسشنامهی مذکور دارد. پس از جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه، تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Spss21 و Excel 2010 برای آمار توصیفی و استنباطی به عمل آمد. در بخش آمار توصیفی، با استفاده از جداول فراوانی و نمودارها به تجزیهوتحلیل دادههای جمعیت-شناختی پرداخته شد. در بخش آمار استنباطی از آزمون کلموگروف - اسمیرنوف (k-s) جهت مشخص کردن نرمال بودن جامعهی آماری استفاده شد؛ همچنین با توجه به نرمالیتهی دادهها از آزمونهای مناسب پارامتریک (تی تکنمونهای) و نیز آزمون فریدمن جهت اولویتبندی عوامل استفاده شد. نتایج حاصل از آمار استنباطی نشان داد، عوامل اقتصادی بازدارندهی در مشارکت دانشآموزان دختر در فعالیتهای ورزشی تأثیر دارد؛ عوامل اجتماعی- فرهنگی در مشارکت دانشآموزان دختر در فعالیتهای ورزشی تأثیر دارد؛ عوامل جسمانی در مشارکت دانشآموزان دختر در فعالیتهای ورزشی تأثیر دارد؛ عوامل روانی در مشارکت دانشآموزان دختر در فعالیتهای ورزشی تأثیر دارد؛ نتایج بدست آمده از آزمون رتبهبندی فریدمن نیز نشان داد، عوامل اقتصادی از بیشترین اهمیت برخوردار است.
نظر شما