تاثیر آموزش رفتار جرأت مندانه بر افزایش خودکارآمدی و تاب آوری دانش آموزان پسر دوره ی دوم متوسطه شهرستان چاراویماق
پارسا کارشناسی ارشد 1401
پدیدآور: محمد شبانی
استاد راهنما: غلامحسین جوانمرد
استاد مشاور: اکبر رضائی
دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی، مرکز پیام نور بناب
چکیده
توانایی برخورد با چالش های زندگی نیازمند داشتن مهارت جرات مندی و سازگاری فردی و اجتماعی و توانایی حل مساله سازنده و تاب آوری است. بر این اساس استفاده از آموزش هایی که بتواند دانش آموزان را برای برخورد موثر با تکالیف پیش رو آماده کند، ضروری است. لذا هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش مهارت رفتار جراتمندانه بر افزایش خودکارآمدی و تاب آوری دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهرستان چاروایماق می باشد. . روش این پژوهش از نوع روش آزمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش پسر متوسطه دوم منطقه چاراویماق بود. نمونه آماری براساس روش نمونه گیری تصادفی منظم با توجه به نوع روش تحقیق حجم نمونه به تعداد 60 نفر (30 نفر برای گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل) انتخاب شد، برای مداخله بسته آموزش جرات مندی به مدت 10 جلسه یک ساعته بر روی گروه آزمایش اعمال شد. برای جمع آوری اطلاعات به صورت پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامه های؛ کانر و دیویدسون (2003)، خودکارآمدی موریس (2001) و گمبریچ و ریچی (1975) استفاه شد. برای تحلیل فرضیه های تحقیق از روش تحلیل کوواریانس یک راهه استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های جرات مندی باعث افزایش مثبت در خودکارآمدی و تاب آوری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل می شود و می توان نتیجه گرفت که آموزش رفتار جرات مندانه می تواند تاثیرات مثبت و ماندگاری در رفتارهای و باورهای دانش آموزان و نوجوانان گردد.
نظر شما