کشف تخم کوچک‌ترین دایناسور در چین
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

کشف تخم کوچک‌ترین دایناسور در چین

یک گروه از دیرین‌شناسان و دانشمندان علوم زمین در چین، موفق به کشف کوچک‌ترین تخم دایناسوری شدند که تاکنون شناخته شده است. این تخم فسیل شده در سال ۲۰۲۱ در نزدیکی شهر گانژو در جنوب شرقی چین پیدا شد. منطقه گانژو به عنوان یکی از بهترین مکان‌ها برای کشف تخم دایناسور شناخته می‌شود.

این کشف جدید شامل شش تخم فسیل شده است که طول کوچک‌ترین آن به ۲۹ میلی‌متر می‌رسد. پیش از این، کوچک‌ترین تخم دایناسوری که کشف شده بود، ابعادی معادل با ۴۵.۵ در ۴۰.۴ در ۳۴.۴ میلی‌متر داشت.

محققان با استفاده از میکروسکوپ الکترون و تکنیک‌های انکسار الکترون، بررسی‌های دقیقی انجام دادند و مشخص شد که مخلوقات داخل تخم‌ها از نوع ددپایان غیرمرغی هستند و به یک اوتاکسون ناشناخته تعلق دارند که نام آن را Minioolithus ganzhouensis گذاشتند. این تخم‌ها به اواخر دوره کرتاسیوس و حدود ۸۰ میلیون سال پیش تعلق دارند.

این تحقیقات نه تنها به ما اطلاعات بیشتری درباره چگونگی لانه‌سازی دایناسورها می‌دهد، بلکه می‌تواند به درک بهتر فرآیند تولید مثل آنها نیز کمک کند. محققان امیدوارند بتوانند مشخص کنند چه نوع دایناسوری این تخم‌ها را گذاشته و درباره زیست‌شناسی تکاملی آنها بیشتر بیاموزند.

نظر شما