لذت وحشت؛ چرا آدم‌ها دوست دارند بترسند؟
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

لذت وحشت؛ چرا آدم‌ها دوست دارند بترسند؟

صداهای مرموز، سایه‌های کج و دست‌های زامبی‌ها ممکن است ترسناک و دلهره‌آور به نظر برسند، اما میلیون‌ها نفر هر ساله به عمد به دنبال چنین ترس‌هایی می‌روند تا تجربه‌ای از وحشت را احساس کنند. سرگرمی‌های ترسناک شامل فیلم‌های دلهره‌آور، نمایش‌های وحشتناک و کتاب‌های استرس‌زا هستند که همواره طرفداران زیادی دارند.

چرا مردم به دنبال ترس هستند؟
با وجود رخدادهای ترسناک و وحشتناکی مانند جنگ و بحران‌ها در جهان، افراد همچنان به دنبال ترس ساختگی برای سرگرمی هستند. روان‌شناسان معتقدند که احساسات به ما کمک می‌کنند تا زنده بمانیم و تجربه ترس به صورت کنترل‌شده و ایمن می‌تواند لذت‌بخش باشد و افراد را برای مواجهه با خطرات واقعی آماده کند.

تجربه ترس کنترل‌شده
وقتی خود را در موقعیت‌های ترسناک اما کنترل‌شده مانند دیدن یک فیلم ترسناک یا بازدید از خانه‌های متروکه قرار می‌دهید، بدن واکنش مشابهی با ترس واقعی نشان می‌دهد. آدرنالین بالا می‌رود، ضربان قلب افزایش می‌یابد و بدن شما آماده دفاع یا فرار می‌شود. اما چون این ترس ساختگی است و خطری واقعی وجود ندارد، پس از گذراندن آن، بدن با ترشح دوپامین احساس لذت و آرامش می‌کند.

پیوندهای اجتماعی از طریق ترس
روان‌شناسان معتقدند که تجربه ترس در گروه می‌تواند پیوندهای اجتماعی را تقویت کند. سیستم «مراقبت و دوستی» که هنگام مواجهه با تهدیدات ایجاد می‌شود، به ما کمک می‌کند که در کنار دیگران احساس امنیت کنیم. این واکنش باعث ترشح اکسی‌توسین، هورمونی که به برقراری پیوندهای عاطفی کمک می‌کند، می‌شود.

فواید تماشای فیلم‌های ترسناک
تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که به طور منظم فیلم‌های ترسناک می‌بینند، در مواجهه با استرس‌های واقعی مانند همه‌گیری کووید-۱۹ بهتر از دیگران کنار می‌آیند. این تاب‌آوری روانی نتیجه تمرین با ترس کنترل‌شده است که به افراد کمک می‌کند برای مقابله با ترس‌های واقعی آماده‌تر باشند.

بنابراین، دفعه بعد که بین یک فیلم کمدی و یک فیلم ترسناک شک داشتید، شاید بهتر باشد گزینه ترسناک را انتخاب کنید. این ممکن است برای سلامت روان شما مفیدتر باشد.

نظر شما