نگرانی صنایع چین از تهدید تعرفه‌ای ترامپ؛ صادرکنندگان بزرگ خط تولید خود را به خارج منتقل می‌کنند
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

نگرانی صنایع چین از تهدید تعرفه‌ای ترامپ؛ صادرکنندگان بزرگ خط تولید خود را به خارج منتقل می‌کنند

تهدید تعرفه‌ای چین توسط دونالد ترامپ، صنایع چینی را که سالانه بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار به آمریکا صادرات دارند، تحت فشار قرار داده است. این موضوع باعث شده که بخش قابل توجهی از این صنایع به فکر انتقال تولید خود به دیگر کشورهای آسیایی بیفتند.

شرکت اسباب‌بازی‌سازی مایک سیگان برنامه‌ریزی کرده تا در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، سطح تولید خود را در چین به نصف کاهش دهد. این تصمیم به دنبال تجربه‌ای است که رقیب این شرکت، یعنی کید کرافت در سال ۲۰۱۸ داشت؛ جایی که این شرکت به دنبال اعمال تعرفه‌های ۷.۵ تا ۲۵ درصدی توسط دولت ترامپ، ۲۰ درصد از تولید خود را به ویتنام، هند و چند کشور دیگر منتقل کرد.

این بار، ترامپ صنایع چینی را به وضع تعرفه ۶۰ درصدی تهدید کرده که بسیار سنگین‌تر از تعرفه‌های وضع شده در دور پیشین ریاست‌جمهوری او است. نظرسنجی خبرگزاری رویترز از ۲۷ صادرکننده محصولات چینی که حداقل ۱۵ درصد از صادراتشان به مقصد ایالات متحده است، نشان می‌دهد که ۱۲ صادرکننده به فکر انتقال سهم بیشتری از تولید خود به خارج از کشور افتاده‌اند.

چهار شرکت چینی که هنوز تمامی زنجیره تولیدشان به طور کامل در این کشور مستقر است، نیز اعلام کرده‌اند که در صورت افزایش تعرفه‌های واردات آمریکا، کارخانه‌هایی را در خارج از کشور راه‌اندازی خواهند کرد. یازده شرکت دیگر نیز که هنوز برنامه‌ریزی خاصی انجام نداده‌اند، نگران از دست رفتن بازار آمریکا هستند.

گروهی از کارشناسان بر این باورند که آغاز دوباره جنگ تجاری میان آمریکا و چین، حتی با وجود تغییر مکان کارخانه‌ها، موجب افزایش هزینه تولید و قیمت کالاها برای مصرف‌کنندگان آمریکایی خواهد شد. شرکت مایک سیگان برآورد کرده که هزینه‌های تولید در چین ۱۰ درصد پایین‌تر از سایر کشورهای منطقه است و نگران است که استاندارد تولیداتش در سایر کشورها با محصولات تولید شده در چین تفاوت زیادی داشته باشد.

سرمایه‌گذاران آمریکایی فعال در صنعت چین نیز نگرانند که با انتقال کارخانه‌ها به ایالات متحده و برخورداری از حمایت‌های دولتی، قیمت تمام‌شده محصولاتشان در خاک آمریکا بالاتر از چین باشد.

اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات ۵ نوامبر، عملیاتی شدن تعرفه‌های ۶۰ درصدی تا اواسط سال ۲۰۲۵ طول خواهد کشید، اقدامی که می‌تواند رشد اقتصادی چین را در سال آینده ۰.۴ تا ۰.۷ درصد کاهش دهد. البته پکن می‌تواند با تضعیف یوان و اعطای کمک به صادرکنندگان با افزایش تعرفه‌ها مقابله کند، اما این سیاست نیز خطر افزایش فرار سرمایه‌ها و افزایش بدهی‌های دولت را به دنبال خواهد داشت.

در نهایت، صادرکنندگان چینی امیدوارند که دونالد ترامپ در صورت پیروزی، موضع خود را در قبال افزایش تعرفه‌ها تعدیل کند.

نظر شما