شیوع باکتری ای کولای؛ دو روز بعد از حضور ترامپ در مک‌دونالد، سهام این شرکت ۶ درصد سقوط کرد
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

شیوع باکتری ای کولای؛ دو روز بعد از حضور ترامپ در مک‌دونالد، سهام این شرکت ۶ درصد سقوط کرد

سهام مک‌دونالد، پس از شیوع یک نوع باکتری در همبرگرهای کوارتر پوندر این شرکت، تقریبا ۶ درصد کاهش یافت.

این اتفاق پس از آن رخ می‌دهد که مصرف غذاهای این شرکت در ۱۰ ایالت آمریکا تاکنون به مرگ یک نفر و مسمومیت دست کم ۴۹ نفر دیگر انجامیده است. مرکز کنترل بیماری ایالات متحده روز سه‌شنبه اعلام کرد که این شیوع در ۱۰ ایالت گزارش شده و حداقل ۱۰ نفر به بیمارستان اعزام شده‌اند. موارد گزارش شده از اواخر سپتامبر تا اکتبر ادامه داشت.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که دلیل این مسمومیت شیوع نوعی باکتری به نام ای کولای (E. Coli) بوده و هرچند هنوز مشخص نیست منشا این باکتری چه بوده، اما تحقیقات بر روی پیازها و گوشت‌های مورد استفاده در این همبرگرها ادامه دارد.

سوزانا استرتر، رئیس بخش پول و بازارهای شرکت «هارگریوز لندس داوس» در خصوص این مسئله به خبرگزاری رویترز گفت: «این نگرانی از سلامت محصولات مک‌دونالد و بهداشت عمومی آخرین چیزی است که این شرکت آمریکایی به آن نیاز داشت، چرا که پیش از این تلاش بسیاری برای افزایش رشد سهام خود انجام داده بود.»

این اتفاق چند روز پس از آن رخ می‌دهد که دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان بخشی از تلاش‌های تبلیغاتی خود به یکی از رستوران‌های مک‌دونالد رفته و به مشتریان همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده تحویل داده بود.

شرکت مک‌دونالد گفته است که این بیماری احتمالا به دلیل پیازهای خرد شده‌ای که در همبرگرهای کوارتر پوندر این رستوران زنجیره‌ای استفاده شده، بوده است. مدیران مک‌دونالد می‌گویند این پیازها را از یک تأمین کننده مواد اولیه تهیه کرده‌اند.

مک‌دونالد در ماه ژوئیه یک افت غافلگیرکننده در فروش در سرتاسر جهان را ثبت کرد که اولین کاهش سه ماهه آن در بیش از سه سال گذشته بود. این اتفاق به این دلیل رخ داد که مشتریان این شرکت از قیمت‌های بالاتر محصولات مک‌دونالد ناراضی بودند.

تحلیلگران بازار سرمایه می‌گویند که فروش مک‌دونالد در سه ماهه چهارم ممکن است تحت فشار ناشی از شیوع این بیماری تحت تأثیر قرار گیرد هرچند هنوز درباره ابعاد آن نمی‌توان اظهار نظر کرد.

این شرکت آمریکایی گفته پیازهای خرد شده و گوشت گاو مورد استفاده در همبرگرهای کوارتر پوندر را حذف کرده و فروش خود را در رستوران‌هایی که در آنجا افراد آلوده شده‌اند، نیز به طور موقت متوقف کرده است.

دو روز قبل، دونالد ترامپ در راستای فعالیت‌های تبلیغاتی خود در یکی از حساس‌ترین ایالت‌های تعیین کننده نتیجه انتخابات یعنی پنسیلوانیا به یک شعبه رستوران مک‌دونالد رفته و دقایقی با حضور عکاسان و فیلمبرداران به مردم غذا تحویل داد. این اقدام رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با واکنش‌های متفاوتی رو به رو شده و در حالی که طرفدارانش از آن استقبال کرده‌اند، برخی هم این سیاستمدار را به پوپولیسم و عوام‌فریبی متهم می‌کنند.

به هر حال، حضور آقای ترامپ برای این شرکت خوش‌یمن نبوده و مک‌دونالد با دردسر جدی رو به رو شده است.

نظر شما