مطالعه جامعهشناختی تاثیر حمایت اجتماعی ادراک شده بر فرسودگی شغلی معلمان شهر لنگرود
پارسا کارشناسی ارشد 1399
پدیدآور: سجاد مریخی شلمانی
استاد راهنما: حیدر جانعلی زاده چوب بستی
استاد مشاور: محمود شارع پور
دانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
چکیده
هدف این تحقیق، مطالعه جامعهشناختی تاثیر حمایت اجتماعی ادراک شده بر فرسودگی شغلی معلمان شهر لنگرود است، که با روش پیمایشی انجام شد. جامعهی آماری پژوهش شامل 820 نفر از معلمان مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم شهر لنگرود بودند که با کمک فرمول کوکران 262 نفرشان به عنوان حجم نمونه تعیین و با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردیدند. در جهت جمعآوری اطلاعات از مقیاسهای حمایت اجتماعی ادراک شده (MSPSS) زیمنت و همکاران (1988) و فرسودگی شغلی مسلش (1985) استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین حمایت اجتماعی ادراک شده و دو بعد آن (حمایت از طرف خانواده و دوستان) با فرسودگی شغلی معلمان رابطه منفی و معناداری وجود دارد، اما بین حمایت از طرف دیگران مهم و فرسودگی شغلی معلمان رابطه وجود ندارد. دیگر یافتههای این تحقیق آن است که حمایت اجتماعی ادراک شده توانست 19 درصد از واریانس فرسودگی شغلی معلمان شهر لنگرود را تبیین کند، و از بین ابعاد حمایت اجتماعی ادراک شده، حمایت از طرف خانواده بیشترین سهم را در تبیین فرسودگی شغلی معلمان شهر لنگرود داشت، که این نشان از اهمیت خانواده به عنوان نهاد اصل و پایه در زندگی است.
نظر شما