موضوع : شهرشناسی | لنگرود شناسی

رابطه بهزیستی روانشناختی ، سلامت روان با خلاقیت و رضایتمندی شغلی معلمان آقا مدارس ابتدایی شهرستان لنگرود

پیشنهاده کارشناسی ارشد 1402
پدیدآور: مهران گلی پور بارکوسرائی 
استاد راهنما: آرزو غلامی
موسسه آموزش عالی احرار - رشت، گروه علوم انسانی
چکیده

ماهیت و ساختار بهزیستی، موضوعی است که از گذشته مورد توجه فیلسوفان و دانشمندان رشته های مختلف علمی قرار داشته است و به تازگی در کانون توجه روان شناسی مثبت گرا که مطالعه علمی عملکردهای بهینه انسان است، قرار گرفته است . شواهد پژوهشی حاکی از آن است افرادی که از زندگی شان رضایت دارند و هیجانات مثبت را تجربه می کنند دارای سطح بالایی از بهزیستی روان شناختی می باشند (بوهم و کابزانسکی ، 2012). ریف (1989)، بهزیستی روانشناختی را تلاش برای کمال در جهت تحقق توانایی های بالقوه واقعی فرد می داند(پسندیده و زارع، 1395). سلامتی یک موضوع چند بعدی است. طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت ، سلامتی سه بعد جسمانی ، اجتماعی و روانی داردبا اینکه این ابعاد با هم سرو کار دارند و با هم تاثیر متقابل دارند به صورت جداگانه نیز تاثیر خود را نشان می دهند (بابا نظری،1400).خلاقیت پروری هم برای افراد و هم برای جوامع مفید است پرورش و تقویت خلاقیت دانش آموزان توسط معلمان می تواند موجب ارتقای عملکرد روانی سالم ، یادگیری و حفظ دانش در حافظه بلند مدت و انگیزه درونی دانش آموز و خودکارآمدی شود . علی رغم اهمیت این موضوع ، رشد خلاقیت دانش آموزان ، برخلاف رشد چشمگیری که در آزمون های هوش از خود نشان داده اند ، از نسل های قبل بیشتر نبوده ولی در این زمینه معلمان می توانند موثر واقع شوند (کفایت ،1393).رضایت شغلی نوعی احساس رضایت خاطر فرد از شغل خود در سازمان و اداره است که با کار مناسب با استعدادها ، میزان موفقیت در شغل ،تامین نیازهای منطقی ، شکوفایی استعدادها ، پیشرفت شغلی و جو سازمانی دارد (شفیعی و رضایی،1398). رضایت شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت شغل است و عاملی که باعث افزایش کارایی و نیز احساس رضایت فردی می شود رضایت شغلی عبارت است از حدی از احساسات و نگرش های مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارند (بخشایش و آذرنی یاد ،1391). رضایت شغلی که نوعی احساس مثبت فرد نسبت به شغلش می‌باشد زائیده عواملی نظیر شرایط محیط کار، نظام سازمانی شغل، روابط حاکم بر محیط کرا و تأثیر عوامل فرهنگی است. لذا می‌توان نتیجه گرفت رضایت شغلی، احساس روانی است که از عوامل اجتماعی نیز متأثر می‌باشد(قلی زاده و همکاران،1399).در پژوهش حاضر محقق به دنبال پاسخگویی به این سوال است که آیابین بهزیستی روانشناختی ، سلامت روان با خلاقیت و رضایتمندی شغلی معلمان آقا مدارس ابتدایی شهرستان لنگرود رابطه وجود دارد یا نه ؟

نظر شما