موضوع : شهرشناسی | لنگرود شناسی

رابطه میان هوش اجتماعی و مصرف رسانه‌ای (به تفکیک رسانه‌های مکتوب، دیداری و شنیداری) در میان ورزشکاران شهر لنگرود

پارسا کارشناسی ارشد 1402
پدیدآور: آمنه لطفی گرکرودی 
استاد راهنما: سمیه تاجیک اسماعیلی 
استاد مشاور: نادر صادقی لواسانی
دانشگاه ‌آزاد اسلامی واحد تهران شرق - قیام دشت، دانشکده علوم انسانی
چکیده

پژوهش حاضر با هدف مطالعه و تحلیل رابطه میان هوش اجتماعی و مصرف رسانه‌ای (به تفکیک رسانه‌های مکتوب، دیداری و شنیداری) در میان ورزشکاران شهر لنگرود طراحی و اجرا شده است. روش پژوهش حاضر همبستگی، تکنیک آن پیمایش و ابزار اندازه گیری، پرسشنامه است.جامعه آماری شامل کلیه ورزشکاران شهر لنگرود و نمونه آماری طبق جدول مورگان 384 نفر است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافته‌های پژوهش نشان داد که بیش از 68 درصد از ورزشکاران مورد مطالعه در شهر لنگرود در طول شبانه روز اصلا روزنامه نمی‌خوانند، بیش از 72 درصد آنان اصلا در طول شبانه روز نشریه نمی خوانند، بیش از 25 درصد آنان اصلا در طول شبانه روز کتاب نمی خوانند. 24درصد آنان بیش از 5 ساعت در شبانه روز وقت خود را در اینترنت و فضای مجازی می گذرانند. 3/43درصد آنان از میان محتوای رسانه‌ها، اخبار و اطلاعات ورزشی را دنبال می‌کنند. طبق نتایج استنباطی، بین میزان خواندن نشریه (هفته نامه یا ماهنامه ) در شبانه روز، با پردازش اطلاعات اجتماعی و وضعیت کلی هوش اجتماعی رابطه مثبت ومعنی‌دار وجود دارد. بین میزان خواندن کتاب در شبانه روز، با پردازش اطلاعات اجتماعی ، آگاهی اجتماعی و وضعیت کلی هوش اجتماعی رابطه مثبت ومعنی‌دار مشاهده شده و افزایش کتابخوانی در شبانه روز ابعاد مختلف هوش اجتماعی ورزشکاران شهر لنگرود را تقویت می‌کند. همچنین بین میزان خواندن کتاب در هفته، با پردازش با آگاهی اجتماعی و وضعیت کلی هوش اجتماعی رابطه مثبت ومعنی‌دار مشاهده می شود. بین میزان گوش دادن به رادیو در شبانه روز و در طول هفته با مهارت های اجتماعی رابطه مثبت ومعنی‌دار وجود دارد. بین تماشای تلویزیون (‌شبکه های داخلی) در شبانه روز و در طول هفته با مهارت های اجتماعی و وضعیت کلی هوش اجتماعی رابطه مثبت ومعنی‌دار و بین تماشای تماشای ماهواره ( شبکه های خارجی) در شبانه روز و هفته با مهارت های اجتماعی رابطه مثبت ولی با آگاهی اجتماعی رابطه منفی ومعنی‌دار مشاهده می شود. بین سینما رفتن در طول هفته ، ماه و سال با هوش اجتماعی و ابعاد آن رابطه معنی داری دیده نمی شود. بین تئاتر رفتن در طول ماه با پردازش اطلاعات اجتماعی و وضعیت کلی هوش اجتماعی رابطه مثبت ومعنی‌دار وجود دارد. بین گذراندن وقت در اینترنت و فضای مجازی در شبانه روز، با پردازش اطلاعات اجتماعی و مهارت‌های اجتماعی رابطه منفی و با آگاهی اجتماعی رابطه منفی و در کل با وضعیت کلی هوش اجتماعی هم رابطه منفی ومعنی‌دارمشاهده می شود.

نظر شما