موضوع : شهرشناسی | لنگرود شناسی

اثر بخشی رفتار درمانی دیالکتیک بر میزان پرخاشگری و اضطراب دانش آموزان دختر مقطع متوسطه تیزهوشان دبیرستان لنگرود

پارسا کارشناسی ارشد 1395
پدیدآور: دیانا فولادی سوادکوهی 
استاد راهنما: دکتر علیرضا وارسته
دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد رشت
چکیده

درسرتاسرجهان ا ضطراب یک مشکل جدی وناتوان کننده درسلامت عمومی باشیوع بسیاربالامیباشد. رفتار درمانی دیالکتیک و آموزش آن به طوربارزازعلایم اضطراب و پرخاشگری می کاهد، در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی رفتار درمانی دیالکتیک بر میزان پرخاشگری و اضطراب دانش آموزان دختر مقطع متوسطه تیزهوشان دبیرستان لنگرودانجام شد. پژوهش حاضر از نوع مطالعات آزمایشی است. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر لنگرود می باشند که در سال تحصیلی 94-95مشغول به تحصیل بوده اند، که تعداد 30 دانش آموز مشتمل براساس نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش حاضر استفاده از پرسشنامه اضطراب زانک و پرخاشگری باس و پری (1992) بوده است که پس از تأیید روایی و پایایی بصورت پیش آزمون و پس آزمون استفاده گردید. برنامه آموزش رفتار درمانی در 10 جلسه 90 دقیقه ای به گروه آزمایش ارائه شد در حالی که گروه کنترل آموزش خاصی ندیدند. یافته های بدست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS و تحلیل کواریانس چندمتغیره مانکوا، نشان داد که آموزش رفتار درمانی دیالکتیک در گروه آزمایش بر کاهش پرخاشگری و اضطراب در سطح 01/0> P معنادار بوده است، در صورتی که این تغییرات در گروه کنترل معنی دار نبوده است. با توجه به نتایج بدست آمده نشان داد، آموزش رفتار درمانی دیالکتیک به کاهش پرخاشگری و اضطراب در دانش آموزان گردیده است. کلید واژه: آموزش رفتار درمانی دیالکتیک، پرخاشگری، اضطراب.

نظر شما