نقش واسطه ای تسهیم دانش در رابطه بین رهبری مراوده ای و خلاقیت کارکنان آموزش و پرورش شهرستان لنگرود
پارسا کارشناسی ارشد 1397
پدیدآور: محمد فکوری
استاد راهنما: مهناز همتی نوعدوست گیلانی
استاد مشاور: روزبه حبیبی
دانشگاه پیام نور استان گیلان، مرکز پیام نور رشت
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی نقش واسطه ای تسهیم دانش در رابطه بین رهبری مراوده ای و خلاقیت کارکنان آموزش و پرورش شهرستان لنگرود می باشد. روش پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی و برحسب روش، تحقیقی توصیفی از نوع همبستگی میباشد که با به کارگیری ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی داده های مورد نیاز جمعآوری شده است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان آموزش و پرورش شهرستان لنگرود (767 نفر) میباشد. حداقل حجم نمونه آماری 210 نفر برآورد گردید و در نهایت 215 پرسشنامه جمع آوری گردید. داده های جمعآوری شده از طریق نرم افزارهای SPSS 19 و Smart PLS 2 مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان داد متغیر رهبری مراوده ای (تبادلی) با ضریب تاثیر 697/0 تاثیر مثبت و معنی داری بر متغیر تسهیم دانش دارد. همچنین متغیر تسهیم دانش با ضریب تاثیر 493/0 دارای تاثیر مثبت و معنیداری بر خلاقیت کارکنان است. این یافتهها حاکی از این است که تسهیم دانش در تاثیر رهبری مراوده ای (تبادلی) بر خلاقیت کارکنان نقش میانجی دارد. همچنین نتایج نشان داد متغیر رهبری مراوده ای (تبادلی) به صورت مستقیم نیز، با ضریب تاثیر 233/0 تاثیر مثبت و معنی داری بر خلاقیت کارکنان دارد، و این نتیجه دلالت بر نقش میانجی جزئی متغیر تسهیم دانش در رابطه بین این دو متغیر دارد.
نظر شما