رابطه بهزیستی روانشناختی،سلامت روان با خلاقیت و رضایتمندی شغلی معلمان آقا مدارس ابتدایی شهرستان لنگرود
پارسا کارشناسی ارشد 1402
پدیدآور: مهران گلی پور بارکوسرائی
استاد راهنما: آرزو غلامی
موسسه آموزش عالی احرار - رشت، گروه علوم انسانی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه بهزیستی روانشناختی، سلامت روان با خلاقیت و رضایتمندی شغلی معلمان آقا مدارس ابتدایی شهرستان لنگرود بود. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود.جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان آقا مقطع ابتدایی شهرستان لنگرود در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 270 نفر بودند که از این تعداد با استفاده از جدول مورگان، 155 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. نمونهگیری با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انجام شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه بهزیستی روانشناسی ریف(1989)، پرسشنامه سلامت روان گلدنبرگ و هیلر(1970)، پرسشنامه خلاقیت تورنس(1979) و پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا(1967) استفاده شد. در تحلیل داده ها، فرضیههای پژوهش با استفاده از روشهای آماری ماتریس همبستگی از نوع پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد بین بهزیستی روانشناختی با رضایتمندی شغلی رابطه معنادار(342/0=r 01/0>P) و بین سلامت روان با رضایتمندی شغلی رابطه معنادار (209/0=R 01/0>P)..و همچنین بین بهزیستی روانشناختی با خلاقیت رابطه معنادار (322/0=r 01/0>P) و بین سلامت روان با خلاقیت رابطه معناداری وجود دارد (243/0=R 01/0>P).نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داد متغیرهای پیش بین قادرند 35 درصد از میزان تغییرات متغیر رضایتمندی شغلی را پیشبینی کنند (35/0=R2 ) و همچنین قادرند 67 درصد از میزان تغییرات متغیر خلاقیت را پیشبینی کنند (67/0=R2 ). بنابراین می توان نتیجه گرفت با توجه به اهمیت عوامل روانشناختی در دوران فعالیت معلمی، مراکز آموزشی باید بتوانند اقدامات و راهنماییهای پیشگیرانهای در این زمینه انجام دهند. کلید واژه: بهزیستی روانشناختی، سلامت روان، خلاقیت، رضایت شغلی
نظر شما