موضوع : شهرشناسی | لنگرود شناسی

بررسی اثربخشی درمان شناختی-رفتاری گروهی بر اضطراب‌اجتماعی دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان لنگرود

پارسا کارشناسی ارشد 1403
پدیدآور: سیده فاطمه موسوی سراجاری
استاد راهنما: معصومه پورمحسن 
استاد مشاور: وحید خوش‌روش
موسسه آموزش عالی کوشیار، گروه روانشناسی
چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی-رفتاری گروهی بر اضطراب‌اجتماعی دانش‌آموزان دختر متوسطه ‌دوم شهرستان لنگرود اجرا شده است. جامعه‌آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم است که در سال تحصیلی1403-1402 به مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهرستان لنگرود مراجعه کرده و تشخیص اختلال اضطراب‌اجتماعی را دریافت کرده بودند؛ که از این میان، تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی 15نفر در گروه آزمایش و 15نفر دیگر در گروه کنترل جایدهی شدند. نمونه تحقیق در دو مرحله قبل و بعد از اعمال درمان شناختی-رفتاری گروهی، پرسشنامه اضطراب‌اجتماعی لیبویتس (1987) را تکمیل نمودند؛ سپس مداخله مشاوره‌ای مبتنی بر رویکرد گروه‌درمانگری شناختی-رفتاری تنها بر روی گروه آزمایش اعمال شد؛ که مشتمل بر هشت جلسه 90 دقیقه‌ای (هفته‌ای یک جلسه) بود. داده‌های خام با استفاده از تحلیل کوواریانس یک‌راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد در پس‌آزمون نمرات افراد در گروه آزمایش (گروهی که درمان شناختی-رفتاری دریافت کرده بودند) با نمرات افراد در گروه کنترل، تفاوت معناداری وجود دارد (سطح معنی‌داری کمتر از 05/0) و این موضوع بیانگر آن است که درمان شناختی-رفتاری گروهی بر اضطراب‌اجتماعی گروه آزمایش، موثر واقع شده است؛ از این رو استفاده از برنامه درمان شناختی-رفتاری گروهی برای کاهش اضطراب‌اجتماعی دانش‌آموزان، پیشنهاد می‌شود.

نظر شما