موضوع : شهرشناسی | لنگرود شناسی

بررسی رابطه بین میزان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و گوشی‌های هوشمند با ترکیب بدنی، آمادگی هوازی و بی هوازی دانش‌آموزان پسر دبیرستانی شهر لنگرود

پارسا کارشناسی ارشد 1396
پدیدآور: محمدجواد علیزاده 
استاد راهنما: دکتر رامین شعبانی
دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد رشت
چکیده

فارسیرشد سریع بازی‌های‌ رایانه‌ای به شکل‌های گوناگون باعث اشغال بخش عمده‌ای از اوقات فراغت گروه-های سنی مختلف به ویژه کودکان و نوجوانان شده است. هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین میزان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و گوشی‌های هوشمند با ترکیب بدنی، آمادگی هوازی و بی‌هوازی دانش-آموزان پسر دبیرستانی شهر لنگرود بود. 384 نفر از دانش‌آموزان پسر دبیرستانی شهر لنگرود (سن 81/0±00/17سال، قد 64/6±93/174سانتی‌متر، وزن 14/11±59/71 کیلوگرم و شاخص توده بدن 46/3±34/23 کیلوگرم بر مترمربع) با روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای از بین جامعه آماری 1563 نفر دانش‌آموز مقطع متوسطه دوم شهر لنگرود انتخاب شدند. اطلاعات مربوط به میزان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و گوشی‌های هوشمند از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. برای سنجش ترکیب بدن، شاخص توده بدن محاسبه شد و برای اندازه‌گیری توان بی‌هوازی آزمون رست و برای توان هوازی آزمون شاتل‌ ران بعمل آمد. برای تجزیه و تحلیل یافته‌ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد بین میزان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و گوشی همراه با شاخص توده بدن دانش‌آموزان پسر رابطه مستقیم و مثبت وجود دارد (000/0=p). همچنین یافته‌ها نشان داد بین میزان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و گوشی همراه با آمادگی هوازی و بی‌هوازی دانش‌آموزان پسر رابطه منفی وجود دارد (000/0=p). بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که دانش‌آموزانی که مدت زمان کمتری را صرف استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و گوشی همراه می-کردند، از ترکیب بدن مطلوب‌تر و آمادگی هوازی و بی هوازی بالاتری برخوردار بودند. بر اساس نتایج این پژوهش افزایش زمان انجام بازی‌های رایانه‌ای و گوشی‌های هوشمند ممکن است موجب چاقی، اضافه وزن و افزایش شاخص توده بدن شود و همچنین کاهش فعالیت بدنی و نشستن طولانی مدت باعث کاهش آمادگی جسمانی دانش‌آموزان می‌شود. از این رو با کاهش زمان انجام بازی‌های رایانه‌ای و افزایش فعالیت ورزشی می‌توان از چاقی و اضافه وزن نوجوانان جلوگیری نمود.

نظر شما