ارزیابی سطح خدمت رسانی در مراکز درمانی و ارائه روندی برای ارتقا سطح کیفیت خدمت ارائه شده با استفاده از شش سیگما (مطالعه موردی: بیمارستان امینی لنگرود)
پارسا کارشناسی ارشد 1398
پدیدآور: سعید ملایی کچلام
استاد راهنما: عباس محمودآبادی
موسسه آموزش عالی مهر آستان، گروه مهندسی صنایع
چکیده
از آنجا که مباحث مرتبط با بیماران و درمان آنها همواره مهم بوده است راههای خدمت رسانی به آنها از جایگاه ویژه ای برخوردار میباشد. استفاده از راهکارهایی که بتواند بهینه ترین خدمات را ارائه نماید همواره از مسائل مهم هر سیستمی از جمله سیستم های درمانی می باشد. از این در این پژوهش از مباحث موجود در شش سیگما استفاده گردیده تا با استفاده از آن بتواند به بررسی روند کار بیمارستان امینی لنگرود بپردازد و مشکلات را شناسایی نموده و در ادامه به ارائه راهکارهایی برای برطرف نمودن این مشکلات اقدام نماید. در ابتدای این پژوهش به روند چگونگی این پژوهش پرداخته شده است و در بخش بعدی به بررسی پیشینه و مبانی علمی می پردازد که نشانگر سایر پژوهشها و تحقیقات علمی انجام شده می باشد. در ادامه به دلیل قدرت رویکرد سیستمی چرخه DMAICشش سیگما جهت ارزیابی عملکرد بیمارستان تحت بررسی استفاده شده است. این چرخه شامل پنج گام تعریف،اندازه گیری،تحلیل، بهبود، کنترل میباشد که این گامها به ترتیب در تحلیل این پژوهش سیر شده است. برای انجام تحقیق و جمع آوری اطلاعات از چک لیستها، مصاحبه، مشاهده و در نهایت پرسشنامه برای اعتبار سنجی راهکارهای ارائه شده بهره گرفته شده است. آنچه که نتایج این تحقیق نشان می-دهد این است که آموزش به کارمندان و پرسنل بیمارستانی میتواند کمک شایانی به کاهش خطاها و مشکلات منجر شده و کیفیت خدمات را به سطح قابل قبولی برساند. لازم به ذکر است که مباحثی همچون افزایش تجهیزات و امکانات این بیمارستان نیز میتواند بسیار حائز اهمیت باشد اما آنچه که در حاصل این تحقیقات به دست آمد این است که بیشتر از موارد دیگر، نحوه برخورد پرسنل بیمارستانی است که میتوان با آموزش مسائل موجود در شش سیگما این نقایص را برطرف نمود
نظر شما