مطالعه نقش والدین در فرهنگ پذیری مؤلفه های توسعه فرهنگی( براساس دیدگاه ژیرار آگوستین) در میان دانش آموزان دوره اول متوسطه در شهرستان لنگرود
پارسا کارشناسی ارشد 1399
پدیدآور: سید محمد جواد پاسبان کومله
استاد راهنما: علیرضا قبادی
استاد مشاور: صلاح الدین قادری
دانشگاه خوارزمی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش شناسایی نقش والدین در فرهنگ پذیری مؤلفه های توسعه فرهنگی (براساس دیدگاه ژیرار آگوستین) در میان دانش آموزان دوره اول متوسطه در شهرستان لنگرود بوده است. از لحاظ هدف، کاربردی بوده است و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات به روش کیفی انجام شد. جامعه مورد مطالعه این پژوهش شامل دانش آموزان دوره اول متوسطه در شهرستان لنگرود می باشند. شیوه انتخاب نمونهها هدفمند بوده است. حجم نمونه نیز طی پژوهش پس از مصاحبه 21 به اشباع رسید. روش تجزیه و تحلیل روش نظریه داده بنیاد می باشد. تحلیل ها به بوسیله سه نوع کد گذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی بوده است. در این پژوهش 13 مقوله اصلی، 27 مقوله فرعی و 69 خرده مقوله در رابطه با نقش والدین در فرهنگ پذیری مؤلفه های توسعه فرهنگی مشخص شد. سپس با توجه به نتایج به دست آمده شرایط علی، شرایط مداخله گر، شرایط زمینهساز، پدیده، راهبردها و پیامدها استخراج گردیدهاند و مدل مفهومی مربوطه و خط داستانی، تبیین شد. پدیده و مقوله محوری در این مدل مفهومی، توسعه فرهنگی است. عوامل علی آن ایجاد شرایط و امکانات مادی، ایجاد شرایط و امکانات معنوی بوده که در آن مواردی همچون تامین امکانات و وسایل و 2- تامین وسایل یادگیری 3- تامین هزینه های تحصیلی 1- نهادینه کردن باورهای دینی و 2- بسترسازی حضور جوانان در مکان های مذهبی3- پرورش اخلاق و فهم اجتماعی قرار میگیرد. عوامل زمینه ساز آن، احساس استقلال فردی و احساس حمایت بوده که در آن مواردی چون حفظ حریم خصوصی ، 2- حفظ استقلال فردی 1- حمایت اجتماعی ، 2- برابری منصفانه قرار میگیرد و ارتباطات درون خانوادگی، ارتباطات بیرون خانوادگی عوامل مداخله گر هستند. والدین در این زمینه از از طریق تعامل با فرزندان به جامعه پذیری و قانون پذیری کمک می کنند لذا پیامد نقش والدین شامل تربیت فرزندان منظم و منضبط، بهبود روابط اجتماعی، بهبود روابط اخلاقی فرزندان میشود و مدل ترسیمی ارائه شده برای نقش والدین در فرهنگ پذیری مؤلفه های توسعه فرهنگی بر اساس تحلیل مضمون ارائه گردید.
نظر شما