بررسی رابطه معلم- دانش آموز ، دلبستگی به مدرسه و آگاهی فراشناختی بر انگیزش تحصیلی با نقش میانجی خوش بینی تحصیلی (مورد مطالعه: دبیرستانهای متوسطه دوره دوم شهر لنگرود)
پارسا کارشناسی ارشد 1401
پدیدآور: مهدیه علی اکبری
استاد راهنما: حسین کریمی نژاد
استاد مشاور: محسن آذر ارجمند
موسسه آموزش عالی قدیر - لنگرود، گروه مدیریت
چکیده
انگیزش تحصیلی یکی از مهم ترین شاخص های رشد و پیشرفت نظام آموزش و پرورش یک کشور محسوب می شود. انگیزه یکی از عوامل مهم در یادگیری به شمار می آید، که باعث می شود یادگیرنده بر اساس نیاز و علاقه فردی خود به سمت یادگیری گرایش پیدا کند. لذا در این پژوهش با بهره گیری از مدل Amrollahi Beyooki & et.al, 2020 به بررسی اثربخشی رابطه معلم- دانش آموز بر انگیزش تحصیلی و افزایش یادگیری دانش آموزان ( مورد مطالعه: دبیرستان های متوسطه دوره دوم شهر لنگرود) پرداخته خواهد شد. تحقیق حاضر بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و همچنین بر اساس چگونگی به دست آوردن داده های مورد نیاز، از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی می باشد. تعداد کل جامعه آماری شامل دانش آموزان در دبیرستانهای متوسطه دوره دوم شهر لنگرود به تعداد 339 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری تصادفی ساده می باشد و برای تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه از آزمون های کلوموگروف - اسمینوف و تحلیل عاملی تاییدی استفاده خواهد شد. روش تجزیه و تحلیل دادها با استفاده از معادله سازی معادلات ساختاری و نرم افزاری Smart PLS می باشد. روش جمع آوری دادهها در پژوهش حاضر، روش میدانی بوده است. با توجه به نتایج به دست آمده مشخص گردید که کلیه فرضیات مربوط به این تحقیق تایید شده و در این میان، ارتباط بین خوش بینی تحصیلی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان در دبیرستانهای متوسطه دوره دوم شهر لنگرود با برآورد 0.854 دارای بیشترین شدت ارتباط می باشد.
نظر شما