معمای قاچاق سوخت در ایران: از تونلهای زیرزمینی تا سوراخ کردن لولههای گاز
قاچاق سوخت در ایران به معضلی پیچیده تبدیل شده است و قاچاقچیان با روشهای خلاقانه و گاه مهندسی، میزان قابل توجهی سوخت را از کشور خارج میکنند. گزارش “تجارت فردا” ابعاد تازهای از این مسئله را آشکار میکند:
روشهای متنوع قاچاق سوخت:
- حفاری چاههای عمیق: برای سرقت بنزین از خطوط لوله دولتی.
- انشعاب غیرقانونی از خطوط لوله نفت خام: با دسترسی به شاهلولههای انتقال.
- انتقال با وانت و نیسان: به سمت مرزها برای خروج از کشور.
- ساخت تونلهای زیرزمینی: برای انتقال بنزین به قایقهای قاچاقچیان.
- سوراخ کردن لولههای گاز پرفشار: با استفاده از ابزارهای پیشرفته و اتصال لوله جدید برای سرقت گاز.
نمونههای تکاندهنده:
- سرقت از شاهلوله نفت خام در بوشهر.
- حفاری ۷۰ متری برای دسترسی به خط لوله بنزین پالایشگاه تهران.
- کشف تونل ۳۰ متری انتقال سوخت در بندرعباس با ظرفیت ۱۰ هزار لیتر در روز.
ابعاد نگرانکننده قاچاق:
- برآورد رسمی: خروج روزانه ۱۲.۲ میلیون لیتر فرآوردههای نفتی.
- برآورد غیررسمی: خروج روزانه ۲۰ میلیون لیتر فرآوردههای نفتی (۹۰ درصد گازوئیل).
ریشههای قاچاق و ناترازی انرژی:
- فساد مالی و اقتصاد زیرزمینی.
- افزایش بیرویه مصرف بنزین: رشد ۱۵ درصدی سالانه از سال ۱۴۰۰ در مقابل متوسط جهانی یک درصد.
- افزایش قیمت انرژی و عواقب ناشی از آن.
نتیجهگیری:
قاچاق سوخت، تهدیدی جدی برای اقتصاد ملی و امنیت کشور است. روشهای پیشرفته و شبکههای سازمانیافتهی قاچاق، ضرورت مقابلهی جدی و ریشهای با این معضل را دوچندان میکند. ناترازی عمیق در حوزهی انرژی و افزایش مصرف بنزین نیز به این بحران دامن میزند.
نظر شما