معمای قاچاق سوخت در ایران: از تونل‌های زیرزمینی تا سوراخ کردن لوله‌های گاز
موضوع : اطلاع‌رسانی | یادداشت

معمای قاچاق سوخت در ایران: از تونل‌های زیرزمینی تا سوراخ کردن لوله‌های گاز

قاچاق سوخت در ایران به معضلی پیچیده تبدیل شده است و قاچاقچیان با روش‌های خلاقانه و گاه مهندسی، میزان قابل توجهی سوخت را از کشور خارج می‌کنند. گزارش “تجارت فردا” ابعاد تازه‌ای از این مسئله را آشکار می‌کند:

روش‌های متنوع قاچاق سوخت:

  • حفاری چاه‌های عمیق: برای سرقت بنزین از خطوط لوله دولتی.
  • انشعاب غیرقانونی از خطوط لوله نفت خام: با دسترسی به شاه‌لوله‌های انتقال.
  • انتقال با وانت و نیسان: به سمت مرزها برای خروج از کشور.
  • ساخت تونل‌های زیرزمینی: برای انتقال بنزین به قایق‌های قاچاقچیان.
  • سوراخ کردن لوله‌های گاز پرفشار: با استفاده از ابزارهای پیشرفته و اتصال لوله جدید برای سرقت گاز.

نمونه‌های تکان‌دهنده:

  • سرقت از شاه‌لوله نفت خام در بوشهر.
  • حفاری ۷۰ متری برای دسترسی به خط لوله بنزین پالایشگاه تهران.
  • کشف تونل ۳۰ متری انتقال سوخت در بندرعباس با ظرفیت ۱۰ هزار لیتر در روز.

ابعاد نگران‌کننده قاچاق:

  • برآورد رسمی: خروج روزانه ۱۲.۲ میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی.
  • برآورد غیررسمی: خروج روزانه ۲۰ میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی (۹۰ درصد گازوئیل).

ریشه‌های قاچاق و ناترازی انرژی:

  • فساد مالی و اقتصاد زیرزمینی.
  • افزایش بی‌رویه مصرف بنزین: رشد ۱۵ درصدی سالانه از سال ۱۴۰۰ در مقابل متوسط جهانی یک درصد.
  • افزایش قیمت انرژی و عواقب ناشی از آن.

نتیجه‌گیری:

قاچاق سوخت، تهدیدی جدی برای اقتصاد ملی و امنیت کشور است. روش‌های پیشرفته و شبکه‌های سازمان‌یافته‌ی قاچاق، ضرورت مقابله‌ی جدی و ریشه‌ای با این معضل را دوچندان می‌کند. ناترازی عمیق در حوزه‌ی انرژی و افزایش مصرف بنزین نیز به این بحران دامن می‌زند.

نظر شما