موضوع : نمایه مطبوعات | همشهری

آیا نام فخرآوران المپیادها به پرونده فرار مغزها پیوسته است

سه شنبه 19 تیر ,1375 9 ژوئیه ,1996 سال چهارم , شماره 1013

مقامات آموزش عالی باید حداقل این
ایده را داشته باشند که احتیاجات اولیه
یک دانشجو را در اختیارش بگذارند و او
را تامین کنند

اشاره; نتایج تفحصی که شالوده این
گزارش را شکل داده است نشان می دهد که
چگونه, گرانبهاترین مغزهای مستعد ما در
نتیجه عواملی چند از سرزمین ما رخت
برمی بندند و بازگشت و بهره رسانی آنها
بدین زادوبوم با تردید مواجه می شود. در
اثنای تهیه گزارش دریافتیم که موضوع
بررسی وضعیت برگزیدگان ایرانی المپیادهای
جهانی, از جهاتی چند قابل تامل تر از آن
است که پیش از پرداختن به موضوع
می پنداشتیم. گمان ما این بود که در نهایت
درخواهیم یافت که برای مثال چند درصد از
آنان در چه کشوری و یا در چه وضعیتی
هستند. اما حقیقتا به نکات ظریف تری
رسیدیم, از جمله آنکه نظام آموزشی ما
این گونه نیست که تنها از تنگناهای
اقتصادی (امکانات و.. . ) در رنج باشد. بلکه
یکی از عمده ترین کاستی های آن سیاستها یا
بی سیاستهایی است که به ناهمدلی این نوع
فرآورده های خود (دانش آموختگان این نظام
آموزشی) می انجامد.
آیا این وظیفه دیگر دستگاهها و سازمانهای
فرهنگی است که نیروی انسانی تربیت شده
در این نظام آموزشی را با آن پیوند دهد
آیا نباید پذیرفت که بسیاری از شئون
فرهنگی را باید در کلاسهای درس آموخت چه
کسی یا چه مجموعه ای را باید در انتهای این
گزارش مورد خطاب قرار داد اینها و
چندین پرسش دیگر ساختار گزارش حاضر را
شکل داده است.
این گزارش کامل نیست. زیرا همچون پاره ای
از موضوعات دیگر با بن بست های اطلاع دهی و
اطلاع رسانی روبه رو بوده است. اطلاعات
مکتوب نیز در این زمینه بسیار اندک
است. به هر حال برقراری تماس با افرادی
که موضوع اصلی گزارش هستند آسان نیست ,
ارزان هم نیست.
این گزارش در ادامه بخشهای دیگری نیز
خواهد داشت.

گزارش از: فریبا صحرایی
برگزیدگان المپیادها کجا هستند این
اولین پرسش ما بود, میرزایی مسئول
المپیادهای دانش آموزی وزارت آموزش و
پرورش, اولین کسی است که به سراغ او
می رویم. وی می گوید: متاسفانه هنوز از خیلی
از این بچه ها بی خبر هستیم و علاقه مندیم که
بدانیم اعضای تیم های پیروز در المپیادهای
جهانی الان کجا هستند و چه می کنند

در شهر کمبریج, ایالت ماساچوست ساعت از
یک بامداد گذشته است, بهرنگ نوحی
دانشجوی دوره دکترای ریاضی دانشگاه .T .I M
و برنده مدال های نقره و طلای المپیادهای
ریاضی چین و سوئد در سال های 69 و ,70 گوشی
تلفن را برمی دارد. ما انتظار شنیدن صدای
یک عضو دیگر تیم پیروز المیپاد ایران در
همان سال ها, پیمان کسایی, را داریم. به
هرحال فرصت را مغتنم شمرده گفتگو را آغاز
می کنیم. شگفتی او از این مکالمه از طنین
کلامش پیداست. خواب آلودگی مانع از
فعالیت ذهن روشن و دقیق او نشده, فقط
لحظه ای مکث می کند و بعد گفت و شنود آغاز
می شود:
چه شد که برای ادامه تحصیل به آن
دانشگاه رفتید
خب بعد از لیسانس تصمیم گرفتم بروم.
به هر حال اینجا جو علمی بهتر است و
امکانات بیشتر.
جو علمی یعنی چه, لطفا بیشتر توضیح
دهید:
مهم ترین تفاوت پویا بودن جو علمی در
اینجاست. اینجا ارتباطات علمی قوی است
و همین ویژگی وجود کادر آموزشی توانمند و
قوی به تعداد کافی, باعث می شود که استاد
و دانشجو به آسانی بتوانند ضمن شرکت در
کنفرانس های مختلف, به تبادل اطلاعات
علمی و ایده های مختلف بپردازند. اینجا
امکانات کتابخانه ای خیلی زیاد است. هم
کتابخانه های دانشگاهی و هم کتابخانه های
شهر, به وفور هست و دسترسی به آنها هم
بسیار آسان است. از طرف دیگر دستیابی به
مقالات و مجلات جدید هم از طریق این
کتابخانه ها و هم از طریق شبکه های
کامپیوتری, به سهولت امکان پذیر است.
عمده ترین کاستی های دانشگاهی که شما در
دوره لیسانس در آن درس خواندید. چه بود
مهم ترین کمبود این است که تعداد
استادان و متخصصان محدود است. منابع و
اطلاعات کتابخانه ای و آرشیوی در
دانشگاههای ما هم به روز نیست و اگر
بخواهی در ایران فعال و زنده کار کنی ,
معمولا عقبی, مگر اینکه برای خودت بچرخی
و سرسرانه از روی مسایل رد شوی.
این مشکلاتی است که گریبانگیر بیشتر
دانشگاههای ما است, فکر می کنید دلیل وجود
این مشکلات چیست و مساله اصلی کجاست
به عقیده من مساله اساسی ما این است که
در مجموعه نظام آموزشی ما درک عمومی لازم
در مورد این که یک دانشگاه واقعا باید
چطور باشد, وجود ندارد. ما باید باور
داشته باشیم که وجود بعضی امکانات برای
کار علمی ضرورت دارد و برای این کار هم
مشکل ما بیشتر در سطح برنامه ریزی و اجرایی
است تا اقتصادی.
مقامات آموزش عالی کشور باید حداقل این
ایده را داشته باشند که احتیاجات اولیه
یک دانشجو را (که زمانی خودشان همانها را
در کشورها و دانشگاههای خارجی تجربه
کرده اند), در اختیارش بگذارند و او را
تامین کنند.
مساله دیگر به عقیده من, در زمینه
ارتباطگیری است. مثلا کسی که می خواهد از
ایران به یک کنفرانس خارجی برود, با
مشکلات زیادی رو به رو می شود, در حالی که
در اینجا اگر خود من به عنوان یک دانشجو
مثلا برای انجام پژوهش علمی تصمیم بگیریم
به کشور دیگری سفر کنم, فقط مطرح می کنم و
خیلی سریع و بدون دردسر مخارج و هزینه سفر
از طرف دانشگاه محل تحصیلم در اختیارم
قرار می گیرد.
بعد از اتمام درستان آیا به کشور
برمی گردید
تصمیم همه بچه های المپیادی که در اینجا
ادامه تحصیل می دهند, بازگشت به کشور
است.
با چه انگیزه و هدفی برمی گردید
انگیزه ای که باعث می شود من برگردم این
است که یک تعدادی از دوستان من در اینجا
هستند که همه دوست دارند برگردند و با هم
در کشور خودشان کار کنند.
یعنی به انگیزه کار گروهی با دوستانتان
برمی گردید
بله چون فکر می کنیم, اگر با هم باشیم
می توانیم یک کاری کنیم و وضع و جو علمی
را حداقل در رشته خودمان بهتر کنیم.
سی و هشت سال پیش, استادانی از کشور
رومانی طرح برگزاری یک رشته مسابقات
ریاضی را در سطح مدارس دوره دبیرستان خود
بنیاد نهادند و در سال بعد نخستین آزمون
ریاضی را به اجرا در آوردند و به این
ترتیب اولین المپیاد ریاضی شکل گرفت.
از آن پس با مشاهده نتایج مثبت چنین
ابتکاری, که طی آن سعی می شود علی رغم
کشمکش های گوناگون سیاسی و دسته بندیهای
موجود, صحنه هایی فارغ از هرگونه تفاوتهای
اقتصادی, نژادی, قومی و.. . جهت حضور و
مبارزه سالم علمی جوانان مستعد از ملل
گوناگون ایجاد گردد, المپیادهای دیگری نیز
در علوم پایه شکل گرفت و هر ساله بر
تعداد شرکت کنندگان آن افزوده شد.
در سال 1366 ( 1987 میلادی) , اولین تیم ملی
المپیاد ریاضی دانش آموزان ایرانی رهسپار
مسابقات بین المللی ریاضی در کشور کوبا شد
و در سالهای ,1368 ,1371 و 1372
دانش آموزان ممتاز ایرانی به ترتیب برای
نخستین بار به المپیادهای جهانی فیزیک ,
شیمی و انفورماتیک پا گذاردند و نتایج
ارزنده ای از حضور خود در صحنه های جهانی بر
جای نهادند.
از آن زمان تاکنون سالها می گذرد, لیکن
جریان مستمر المپیاد, این نهال نوپا,
امروز به درخت تنومندی بدل شده و در سایه
این تحول, همه ساله هزاران دانش آموز
مستعد نقاط مختلف کشور, عرصه تلاش فوق
عادی را پیشاپیش خود می بینند و برای
رسیدن به قله های آن, با تلاش توان فرسایی
تمامی استعدادهای خود را بروز داده و
شکوفا می سازند.
المپیاد به توسعه علوم پایه
کمک می کند, اما. . .
جریان المپیاد, البته موجی از
حرکت و اشتیاق جوانان و
دانش آموزان کشور را به علوم
پایه بوجود آورده است و اقبال
این قشررا به شاخه های این
علم افزایش داده است. همچنین
با گزینش و گردآوری
استعدادهای گمشده در گوشه
وکنار کشور, به شناسایی آنان
می پردازد,اما این جریان
بالاخره راه به کجا می برد و
چطور به تقویت بنیه علمی ,
صنعتی وتکنولوژی کشور
می انجامد
علی اصغرخانبان, دانشجوی فوق
لیسانس ریاضی دانشگاه صنعتی
شریف و عضو اولین تیم ریاضی
اعزامی به المپیادجهانی
منابع و ریاضی در کوبا می گوید:
از همان ابتدا هدف از
برگزاری المپیاد, این بود که
دانش آموزان مستعد در علوم
پایه بیشتر جذب این رشته
شوند. المپیادهم قبل از
مرحله نهایی و هم بعد از آن
نتایج مثبتی دارد. به طوری که
قبل از برگزاری ایجاد انگیزه
می کندو بعد هم می تواند به
تربیت متخصص, استاد و
دانشمند بیانجامد و در نهایت
به توسعه علوم پایه در کشور
کمک کند.
اما اگر در اینجا قدری غفلت
شود, این خطروجود دارد که
بچه های خوب شناسایی شوند و
جذب دانشگاههای خارج گردند.

کمااینکه الان تعدادی از آنها
جذب این دانشگاهها شدند و
این وظیفه مسئولان وزارت
فرهنگ و آموزش عالی کشور
است که موضوع را جدی گرفته و
زمینه جذب دوباره آنهارا
فراهم آورد.
مشکلی که در نظام آموزش عالی
از همه مهم تر است این است که
از بعضی واقعیت ها خیلی فاصله
دارد, مثلا هیچاولویتی را
برای استعدادهای درخشان و یا
دانشجویان خوب رعایت
نمی کنند. در حالی که باید
اولویتی وجود داشته باشد.
تنها سرمایه ای که ما داریم و
می توانیم روی آن حساب کنیم ,
بچه های خوبی هستند که به
این رشته می آیند. اگر نتوانیم
این سرمایه را هم نگه داریم ,
همه چیز باز به ده سال پیش
برمی گردد. وی در ادامه در
پاسخبه این سوال ما که برای
گذراندن دوره دکترابه خارج
خواهدرفت یا خیر می گوید: این
امکان هست و دلیل آن هم
بیشتر نبود امکانات مناسب
کتابخانه ای و اطلاعاتی در کشور
است و ما مجبوریم برای اینکه
از علم روز عقب نمانیم این
کار رابکنیم.

مقام فرع قضیه است !
دکتر تابش رئیس دانشکده
ریاضی دانشگاه صنعتی شریف ,
در پاسخبه این سوال که آیا
پیروزی و آوردن مقام
درالمپیادها نشانه کیفیت
مطلوب نظام آموزشی و حاصل آن

است یا خیر,می گوید: این
نکته خیلی دقیقی است و به
اعتقاد من در نظام آموزش و
پرورش ما علی رغم تمام مسایل
موجود, یک موتور پنهانی وجود
دارد,که چنین نخبگانی را
بیرون می دهد. البته اگر
بخواهیم دقیقا موشکافی کنیم ,
بایستی بیشتر بررسی کنیم.
وی فلسفه اصلی برپایی
المپیادهای جهانی را کمک به
توسعه و تقویت علوم پایه در
کشورها, توصیف کرده ,
می افزاید: در حقیقت مقام
آوردن در این المپیادها فرع
قضیه است و موضوع اصلی آن
است که از این طریق جنبشی
ایجاد کنند. در کشورهای
مختلف جهان از کسی که به نوعی
در این مسابقات درخشندگی
داشته است نوعی ارزیابی مثبت
وجود دارد و تمام دانشگاههای
معتبر دنیا درصددند تا با جذب
این استعدادها و سرمایه گذاری
کوتاه مدتی برای آنها, سالیان
سال از فکر و توانشان بهره
بگیرند.
دکتر تابش در خصوص کاستی های

نظام آموزش عالی کشور و دلایل
ناتوانی این نظام در حفظ
فارغ التحصیلان دانشگاهی ,این
چنین اظهارنظر می کند:
نظام آموزش عالی ما,نظامی
توتالیتر است و دراین نظام ,
دانشگاههای ما مثل
دبیرستانهای بزرگ اداره
می شوند. یعنی برنامه آموزشی
مرکزی برای دانشگاهها تنظیم
می شود وهمه تصمیم گیریها به
صورت متمرکزانجام می گیرد,
در حالی که دانشگاه مرکز تولید

علم است و در چنین مرکزی ,
بایدآزادی عمل در برنامه ریزی
آموزشی وجود داشته باشد و
نبایدمقررات توتالیترحاکم
باشد.
متاسفانه در حال حاضرمقررات

دانشگاههای کشور بر روی کاغذ
یکسان است. مسایلی مانند
ارتقاء استادان, ارزیابیهای
کیفی, بودجه, امکانات تخصیصی
و. . . یعنی دانشگاههای ما به
طور غیررسمی رده بندی پیدا
کرده اند. و متاسفانه مجموعه
نظام آموزشی ما شاید هنوز
متوجه اهمیت قضیه نیست و من
فکر می کنم اگر فرزندان ما
جذب دانشگاههای خارجی
می شوند, به آن دلیل است که ما

هنوز نتوانسته ایم دانشگاه کیفی
با برنامه هایی متناسب با
نیازشان ایجاد کنیم. بچه های
المپیادی با علاقه خودشان
تحصیل کردند و واقع آن است که
دیگر کسی چیزی بلد نبودکه
به آنها یاد بدهد.
وی می افزاید: مهم ترین دستور
کار برای مسئولین و
دست اندرکاران کشور برای
جذب
دوباره این استعدادها آن
است که روی این قضیه
سرمایه گذاری ویژه ای کنند و ضمن
تامین امکانات معیشتی ,
امکانات علمی لازم را نیز برای
آنان فراهم آورند. این بچه ها
محصول این مرز و بوم هستند و
ما باید
به هر قیمتی که هست آنها را
برگردانیم.

آموزش و پرورش یا آموزش عالی
کدام مسئولند
اگر مهمترین هدف از برگزاری
المپیاد را تقویت علوم پایه و
تربیت متخصصان و نخبگان این علم
در کشورها بدانیم, باید با یک
برنامه ریزی هدفمند و منسجم و نیز
همیاری و همکاری ارگانهای مسئول
در امر آموزش عمومی و عالی کشور
خود را به اهداف مورد نظر
نزدیکتر کرده, تنها به نتایج
کوتاه مدت نیندیشیم. تا
مسئولیتها را تعریف نکنیم و جایی
برای شانه خالی کردن از وظایف
باقی گذاریم یقینا از این
اهداف متعالی دورترو دورتر
خواهیم شد.
حسین میرزایی مسئول المپیادهای
دانش آموزی و رئیس باشگاه
دانش پژوهان جوان در آغاز کلام ,
ارتقاءسطح علوم پایه, ایجاد
خودباوری در دانش آموزان و کمک
به تقویت علوم در کشور را از
جمله اهداف اساسی المپیاد
دانسته, می گوید: وقتی دانش آموز
ما, به عنوان نمادی از کل جامعه ,
چند بار در یک امتحان شرکت کند
و همیشه نفر آخر شود, به او حتما
این طور القا می شود که فاقد
پتانسیل و آمادگی لازم است, ولی
اگر هر بار درهمین مسابقات به
نتایج بهتری دست یابد, به این
خودباوری می رسد که نه خیر پتانسیل
لازم را دارا است و اگر شرایط
فراهم باشد می تواند آنها را بروز
دهد.
وی در پاسخ به مابقی سوالات ما
تنها می گوید: وظیفه آموزش و
پرورش این است که این بچه ها را
بیاورد و انتخاب کند و به
وزارت فرهنگ و آموزش عالی
معرفی نماید و بعد از آنکه وارد
دانشگاه شدند ما دیگر مسئولیتی
نداریم. مگر اینکه خودشان بیایند
و با عضو شدن در باشگاه با ما
ارتباطی برقرار کنند. البته
باشگاه دانش پژوهان جوان هم برای
این راه اندازی می شود که متولی امر
المپیاد باشد. ضمن آنکه قصد دارد
بعد از ورود این بچه ها به
دانشگاه با آنان ارتباط ایجاد کند
و از پیشرفت کارهایشان مطلع
باشد.
معاون دانشجویی وزارت فرهنگ و
آموزش عالی:
ارتباط اداری با این دانشجویان در
خارج از کشور نداریم. تسهیلات هم
همان است که برای دیگر دانشجویان
ایرانی قائل شده ایم. یعنی اینها
می توانند در صورت مراجعه و
درخواست برای رفت و آمد خود به
کشور, سالی یکبار از تخفیف قابل
توجه در بلیت هواپیما برخوردار
شوند, اما فکر می کنم وظیفه
انجمنهای علمی است که با این
افراد رابطه مستمر داشته باشند.

ارتباط مقطعی و اداری است. . .
در تعریف دستاوردهای المپیاد
مکرر از پیوند دانشگاه و آموزش
و پرورش, سخن رفته است.
دست اندرکاران برپایی این
مسابقات, تشکیل کمیته های علمی
متشکل از اساتید دانشگاه و
کارشناسان آموزش و پرورش ,
نظارت بر جریان علمی المپیادها و
برنامه ریزی آموزشی و انتخاب تیم
و سرپرستی آن را در خارج از کشور
توسط این کمیته ها,پیوند
مبارک این دو ارگان علمی کشور
می دانند و معتقدند ثمره این
همکاری نزدیک است که وارد
دانشگاه شده, فضای علمی را متحول
می سازد.
یک کارشناس آموزشی در این زمینه
معتقد است: ارتباطی که ایجاد
شده, مقطعی و کاملا اداری است و
ارتباط علمی بین اعضای هیات علمی
دانشگاه ها با کل نظام آموزش
عمومی یا ارتباط ساختاری آموزش
عالی و آموزش و پرورش نیست
بلکه ارتباط چند استاد دانشگاه با
چند دانش آموز, آنهم قبل از
برگزاری المپیاد را نمی توان
ارتباط دانشگاه با آموزش و پرورش
قلمداد کرد, کمااینکه پس از ورود
این دانش آموزان به دانشگاه هیچ
ارتباط خاصی بین آنها و آموزش
عالی کشور و حتی آموزش و پرورش
برقرار نیست.
وی می گوید: این افراد باید
بیشترین تاثیر خود را در دوره های
تحصیلات تکمیلی و در بخش های
تحقیقاتی بگذرانند, که متاسفانه
در این مقاطع دانشگاه برای آنها
چیزی برای گفتن ندارد و تعدادی از
آنها مجبورند کشور را ترک کنند.

امتیازهای خاص برای المپیادیها!
رئیس دانشکده ریاضی دانشگاه
صنعتی شریف, در خصوص نوع
امتیازات ویژه دانشجویان ممتاز و
المپیادی در دانشگاهها می گوید:
مقداری بورس و کمک هزینه تحصیلی
به المپیادیهایی که مشغول تحصیل
در دانشگاهها هستند داده می شود
که مبلغی حدود 2 هزار تومان
را دانشگاه می دهد و در برخی موارد
هم مرکز تحقیقات فیزیک نظری یا
ریاضیات هم ماهانه 5 یا 6 هزار
تومان می دهند.
ضمن اینکه, بعضی دانشگاهها هم بنا
به سلیقه مدیریت آن, برنامه درسی
بهتری برای آنان و دانشجویان
ممتازشان تدوین می کنند, تا هم
درس بیشتری بخوانند و هم سریع تر
تحصیلات خود را تمام کنند.
محمدعلی خجسته پور, دانشجوی
کارشناسی ارشد رشته برق مخابرات
دانشگاه شیراز و عضو دومین و
سومین تیم های اعزامی ایران به
المپیادهای جهانی ریاضی, در پاسخ
به این سوال که دانشگاه محل تحصیل
وی چه امتیازاتی برایشان قائل
است, می گوید:
هیچ امتیاز خاصی برای ما وجود
ندارد و ما کاملا با دیگران
برابر هستیم. به طوری که نه بورس
تحصیلی می گیریم و نه برنامه آموزش
ویژه ای داریم. گرچه من تعمدا
دانشگاه خودم را در محل زندگیم
انتخاب کردم تا شاید بتوانم در
آنجا کاری انجام دهم, ولی
متاسفانه حتی در جاهایی که تلاش
کردم, امکاناتی را که می خواستم
ندادند. مثلا قبل از شرکت در
المپیادهای بین المللی , فیزیک( 1 ) ,
( 2 ) و( 3 ) را به طور کامل و از
روی همان کتابهای دانشگاهی به ما
یاد داده بودند و ما مجبور بودیم
همانها را دوباره در دانشگاه
بگذرانیم و این یعنی عمر تلف
کردن.
مثلا در همین دانشگاه شیراز
مدتهاست به دنبال آن هستیم که
برای استفاده از اطلاعات علمی
جدید, به شبکه اینترنت متصل شویم
و امکانات لازم را هم ایجاد
کرده ایم و فقط مشکل یک خط تلفن
بین شیراز و تهران کار ما را بیش
از یک سال به تعویق انداخته.
. . . در هر حال من الگویی بودم
برای بچه هایی که بعدها به دانشگاه
شیراز خواهند آمد و حالا متاسفم ,
بهتر بود که به دانشگاههای دیگر
می رفتم.
مازیار رامین راد, یکی از اعضای
تیم اعزامی ایران به سی و پنجمین
المپیاد بین المللی ریاضی (در
هنگ کنگ) که اکنون در سال دوم
رشته ریاضی تحصیل می کند, در همین
زمینه می گوید: در هیچیک از
رشته های مختلف دانشگاهی هیچ کمک
هزینه ای به ما تعلق نمی گیرد و
برنامه خاص آموزشی برایمان تدوین
نشده است. بیشتر بچه های المپیادی
را در دانشگاهها اصلا کسی
نمی شناسدو شاید فقط در ترم اول
کمی به بعضی از آنها توجه نشان
داده شود.
وی با اشاره به لزوم تخصیص
امکانات علمی و مالی برای
دانشجویان ممتازو مستعد
دانشگاهها می افزاید:
دانشجویان مستعد ما بخصوص در
مقاطع بالای تحصیل مجبورند برای
تامین مخارج خود, در کنار درسشان
به کارهایی مثل تدریس خصوصی
بپردازند و حتی بعد از ,5 6 سال
کار در دانشگاه و اتمام درس ,
تازه با مشکلات جدید مالی و مساله
تامین زندگی و آینده خود مواجه
می شوند.
ادامه دارد

اطلاعات مربوط به تیمهای اعزامی ایران به المپیاد جهانی ریاضی


³ردیف³ شماره المپیاد³ سال برگزاری³ محل برگزاری³ تعدادکشورهای ³
³³جهانی ³³³شرکت کننده ³
³³³³³³
³³³³³³

³ 1 ³ بیست و هشتم³ 1366 ³ کوبا³42 ³
³ 2 ³ بیست و نهم³ 1367 ³ استرالیا³49 ³
³ 3 ³ سی ام³ 1368 ³ آلمان³ 50 ³
³ 4 ³ سی و یکم³ 1369 ³ چین³ 54 ³
³ 5 ³ سی و دوم³ 1370 ³ سوئد³54 ³
³ 6 ³ سی و سوم³ 1371 ³ مسکو³69 ³
³ 7 ³ سی و چهارم³ 1372 ³ ترکیه( 1 ³) 73 ³
³ 8 ³ سی و پنجم³ 1373 ³ هنگ کنگ³ 70 ³
³ 9 ³ سی و ششم³ 1374 ³ کانادا³73 ³

 


³ردیف ³المپیاد³سال ³شرکنندگان ³مقام³ تعداد مدالهای تیم ایران ³
³³جهانی ³³ایرانی ³ایران ³³
³³³
³³³³دختر³ پسر³³طلا³نقره ³برنز³دیپلم افتخار³

³ 1 ³بیست و هشتم³ 1366 ³ ³ 6 ³ 26 ³³³ 1 ³³
³ 2 ³بیست و نهم³ 1367 ³ ³ 6 ³ 20 ³³ 1 ³ 3 ³³
³ 3 ³سی ام³ 1368 ³ ³ 6 ³ 14 ³³ 2 ³ 3 ³ 1 ³
³ 4 ³سی و یکم³ 1369 ³ ³ 6 ³ 14 ³³ 4 ³³³
³ 5 ³سی و دوم³ 1370 ³ ³ 6 ³ 8 ³ 2 ³ 1 ³ 2 ³³
³ 6 ³سی و سوم³ 1371 ³ ³ 6 ³ 13 ³³ 3 ³ 2 ³ 1 ³
³ 7 ³سی و چهارم³ 1372 ³ ³ 6 ³ 6 ³ 2 ³ 3 ³ 1 ³³
³ 8 ³سی و پنجم³ 1373 ³ 2 ³ 4 ³ 8 ³ 2 ³ 2 ³ 2 ³³
³ 9 ³سی و ششم³ 1374 ³ 1 ³ 5 ³ 8 ³ 2 ³ 3 ³ 1 ³³

 

اطلاعات مربوط به تیمهای اعزامی ایران به المپیاد جهانی کامپیوتر

 

³ردیف³ شماره المپیاد³ سال برگزاری³ محل برگزاری ³تعدادکشورهای ³
³³جهانی³³³ شرکت کننده ³
³³³³³³
³³³³³³

³ 1 ³ چهارم³ 1371 ³ آلمان³ 46 ³
³ 2 ³ پنجم³ 1372 ³ آرژانتین³ 47 ³
³ 3 ³ ششم³ 1373 ³ سوئد³52 ³
³ 4 ³ هفتم³ 1374 ³ هلند³51 ³

 


³ردیف³ المپیاد³سال ³شرکنندگان ³مقام ایران³ تعداد مدالهای تیم ایران ³
³³ جهانی ³³ایرانی ³³³
³³³
³³³³ دختر³پسر³³طلا³نقره ³برنز³دیپلم افتخار³

³ 1 ³چهارم³ 1371 ³³ 4 ³ 14 ³³ 2 ³ 2 ³³
³ 2 ³پنجم³ 1372 ³³ 4 ³ 4 ³ 1 ³ 2 ³ 1 ³³
³ 3 ³ششم³ 1373 ³ 1 ³ 3 ³ 13 ³³ 1 ³ 2 ³³
³ 4 ³هفتم³ 1374 ³ 1 ³ 4 ³ 5 ³³ 2 ³ 3 ³³


اطلاعات مربوط به تیمهای اعزامی ایران به المپیاد جهانی فیزیک


³ردیف³ شماره المپیاد³ سال برگزاری³ محل برگزاری³ تعدادکشورهای ³
³³جهانی ³³³شرکت کننده ³
³³³³³³
³³³³³³

³ 1 ³ بیستم³ 1368 ³ لهستان³ 30 ³
³ 2 ³ بیست و یکم³ 1369 ³ هلند³32 ³
³ 3 ³ بیست و دوم³ 1370 ³ کوبا³35 ³
³ 4 ³ بیست و سوم³ 1371 ³ فنلاند³37 ³
³ 5 ³ بیست و چهارم³ 1372 ³ امریکا³37 ³
³ 6 ³ بیست و پنجم³ 1373 ³ چین( 1 ³) 47 ³
³ 7 ³ بیست و ششم³ 1374 ³ استرالیا³51 ³

 

³ردیف ³المپیاد³سال ³شرکنندگان ³مقام ایران³ تعداد مدالهای تیم ایران ³
³³جهانی³³ ایرانی ³³³
³³³
³³³³دختر³ پسر³³طلا³نقره ³برنز³دیپلم افتخار³

³ 1 ³ 20 ام³ 1368 ³ ³ 5 ³ 20 ³³³ 2 ³ 1 ³
³ 2 ³ 21 ام³ 1369 ³ ³ 5 ³ 14 ³³³ 1 ³³
³ 3 ³ 22 ام³ 1370 ³ ³ 5 ³ 12 ³³³ 3 ³ 1 ³
³ 4 ³ 23 ام³ 1371 ³ ³ 5 ³ 21 ³³³³ 2 ³
³ 5 ³ 24 ام³ 1372 ³ ³ 5 ³³ 1 ³³ 1 ³ 3 ³
³ 6 ³ 25 ام³ 1373 ³ 1 ³ 4 ³ 5 ³³³ 2 ³ 3 ³
³ 7 ³ 26 ام³ 1374 ³ 1 ³ 4 ³ 3 ³ 2 ³ 3 ³³³


جایزه ویژه نفر اول دختران جهان به یاسمن فرزان از ایران تعلق گرفت.

اطلاعات مربوط به تیمهای اعزامی ایران به المپیاد جهانی شیمی

 

³ردیف³ شماره المپیاد³ سال برگزاری³ محل برگزاری³ تعدادکشورهای ³
³³جهانی ³³³شرکت کننده ³
³³³³³
³³³³³³

³ 1 ³ بیست و پنجم³ 1372 ³ ایتالیا³38 ³
³ 2 ³ بیست و ششم³ 1373 ³ نروژ³42 ³
³ 3 ³ بیست و هفتم³ 1374 ³ چین( 1 ³) 42 ³

 

³ردیف ³المپیاد³سال ³شرکنندگان ³مقام ایران³ تعداد مدالهای تیم ایران ³
³³جهانی ³³ایرانی ³³³
³³³
³³³³ دختر³پسر³³طلا³نقره ³برنز³دیپلم افتخار³

³ 1 ³ 25 ام³ 1372 ³³ 4 ³ 16 ³³ 1 ³ 3 ³³
³ 2 ³ 26 ام³ 1373 ³³ 4 ³ 6 ³ 1 ³ 1 ³ 2 ³³
³ 3 ³ 27 ام³ 1374 ³³ 4 ³ 1 ³ 4 ³³³³


جایزه ویژه نفر اول جهان به روز به کیانی از ایران تعلق گرفت

 

نظر شما