تأثیر رأی هنرمندان و سلبریتیها در انتخابات ریاستجمهوری آمریکا: نفوذ اجتماعی یا هیاهوی بیاثر؟
در انتخابات ریاستجمهوری آمریکا، بسیاری از سلبریتیها و هنرمندان معروف نقش فعالی در تشویق طرفداران خود به مشارکت در رأیگیری داشتند. لیدی گاگا، کیتی پری، جولیا رابرتس، زوئی سالدانا، مارک رافالو و کویین لطیفه از جمله افراد مشهوری بودند که از طریق شبکههای اجتماعی تلاش کردند تا اهمیت این انتخابات را برجسته کنند و مخاطبان خود را به شرکت در رأیگیری ترغیب کنند.
با این حال، نتایج یک پژوهش توسط YouGov نشان داده است که بسیاری از آمریکاییها ترجیح میدهند سلبریتیها از موضوعات سیاسی فاصله بگیرند. بر اساس این نظرسنجی، تنها ۱۱ درصد از شرکتکنندگان گفتهاند که دیدگاه یک سلبریتی باعث تغییر در موضع سیاسی آنها شده است، و ۷ درصد به دلیل حمایت یک سلبریتی از یک کاندیدای سیاسی، از آن کاندیدا حمایت کردهاند.
هنگامی که سلبریتیها به بحثهای سیاسی میپردازند، احتمال تأثیر منفی بر دیدگاه مردم نسبت به آنها وجود دارد؛ چرا که ۵۱ درصد از افراد شرکتکننده در نظرسنجی بیان کردهاند که موضع سیاسی سلبریتیها میتواند نظر آنها را نسبت به شخصیتهای معروف منفی کند.
در انتخابات اخیر، بیشتر سلبریتیها از کامالا هریس حمایت کردند. افرادی چون بیل و هیلاری کلینتون، الک بالدوین، اوا لونگوریا و فیونا اپل نیز به این کمپین پیوستند. با این حال، برخی چون کانیه وست، مل گیبسون و جان وایت به حمایت از دونالد ترامپ برخاستند. این دادهها نشان میدهد در حالی که سلبریتیها میتوانند نقش مهمی در جلب توجه به انتخابات داشته باشند، تأثیر واقعی آنها بر روی انتخاب رأیدهندگان به نظر محدود است.
به عنوان نمونه، جولیا رابرتس در یک تیزر انتخاباتی برای کامالا هریس حضور یافت و در روز انتخابات پیامی در شبکههای اجتماعی ارسال کرد که در آن نوشت: «زمانی برای دعا کردن است و زمانی برای رأی دادن.» مارک رافالو نیز شمارهای منتشر کرد تا به رأیدهندگان در پیدا کردن محل حوزههای رأیگیری کمک کند.
این حضور گسترده و فعالیتهای انتخاباتی سلبریتیها، تأثیر اجتماعی فراوانی داشته اما شاید نتواند به تنهایی نتیجهای قابل توجه در تغییر آرای کلی ایجاد کند.
نظر شما