موضوع : دانشنامه | س

محمدرضا سحاب

(زاده ۲۹ فروردین ۱۳۲۷ تهران) نقشه‌نگار و پژوهشگر

او که فرزند عباس سحاب است، در سال ۱۳۵۰ از دانشگاه ملی در رشته زبان و ادبیات انگلیسی و فرانسه فارغ‌التحصیل شد و در رشته حقوق تحصیل کرد و در سال ۱۳۵۲ مدرک حقوق قضایی گرفت.
وی سال‌های ۱۳۵۱ تا ۱۳۸۰ در همکاری علمی و فنی با موسسات معتبر کارتوگرافی بین‌المللی «گئورگ وسترمن» «کارل ونشو» و کارتوگرافی «هوبر» در آلمان و گذراندن دوره‌های تخصصی فنی،  موجب بالا بردن توان علمی و فنی و کیفیت روش‌های نقشه‌نگاری در ایران شد. در سال ۱۳۶۸ با شروع کار کارتوگرافی رایانه‌ای در موسسه سحاب - به‌عنوان اولین مؤسسه ایرانی - توانست در ارتقاء فناوری نقشه‌نگاری نوین در ایران سهم عمده‌ای داشته باشد.
او که نسل سوم از خاندان سحاب است تا سال ۱۳۶۷ معاونت مؤسسه را برعهده داشت و از آن سال تاکنون به‌عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره مؤسسه جغرافیایی سحاب مشغول به‌کار است. وی در توسعه روابط بین‌المللی با موسسات علمی و فرهنگی و ارائه مقاله در کنفرانس‌ها و مجامع علمی و فرهنگی بین‌المللی به‌ویژه مراکز ایرانشناسی و موسسات جغرافیایی و کارتوگرافی سراسر جهان کوشش کرده‌ است.
اهداء جایزه جهانی کتاب سال در چهاردهمین دوره جهانی کتاب سال به‌ کتاب Persian Gulf: Atlas of Old and Historical Maps 3000 B.C. - 2000 A.D توسط او با همکاری چندتن از استادان دانشگاه‌های ایران در مقابله با سازندگان نامهای جعلی در مورد خلیج فارس در ۲ مجلد (۶۰۰ صفحه) تألیف و تدوین شده و توسط مرکز مطالعات وزارت خارجه و دانشگاه تهران منتشر شده که از جمله آثار ماندگار وی در ابن زمینه است.
در بهمن ۱۳۸۶ به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد تأسیس شورای کتاب کودک، از محمدرضا سحاب به‌خاطر تألیف مجموعه مصور تاریخی خلیج‌فارس برای کودکان و نوجوانان در محل کتابخانه حسینیه ارشاد تجلیل شد.
درسال ۱۳۹۴ به‌عنوان عضو پیوسته بین‌المللی مؤسسه ایکوموس جهانی ICOMOS پذیرفته شد.
در جشنواره سال ۱۳۹۷صنعت چاپ به‌ پاس خدمات فرهنگی محمدرضا سحاب و تلاش در اثبات اصالت نام خلیج فارس ضمن تجلیل، از وزیر ارشاد لوح تقدیر دریافت کرد.
در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ دانشگاه تهران و انجمن علمی ایرانشناسی به‌ پاس خدمات فرهنگی و علمی ۸۰ ساله مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب مراسم باشکوهی را باحضور شخصیتهای علمی و فرهنگی و دانشگاهی در سالن فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی آن دانشگاه برگزار و از خدمات بنیان‌گذار و مدیر و کارکنان آن در سخنرانی‌های ریاست و معاونت و دیگر استادان محترم دانشگاه، تقدیر و تجلیل شد.‌‌

نظر شما