استاد حمید عیسایی
موضوع : دانشنامه | ع

استاد حمید عیسایی

معرفی استاد حمید عیسایی، سازگر چیره دست کرندی

حمید عیسایی، متولد ۲۰ خرداد ۱۳۴۵ در کرند غرب، از جمله نام‌های پرآوازه در عرصه سازسازی ایران است. راهی که از سال ۶۷  بدون هیچ استاد و مربی آغاز شد، او را به قله‌های موفقیت در این هنر ظریف رهنمون کرد.
 

آغاز سفری پرفراز و نشیب:

حمید عیسایی در سن ۲۲ سالگی، با انگیزه‌ای سرشار از عشق به موسیقی و بدون هیچ پیشینه‌ای در سازسازی، قدم در این راه دشوار گذاشت. اولین اثر او، ساخت یک سه تار بود، آن هم بدون اینکه تا آن زمان نمونه‌ای از آن را دیده باشد. تنها تکیه گاهش، عکسی بود که از این ساز در ذهن داشت.
 


تسلط بر تار و تنبور:

پس از ساخت سه تار، نوبت به تنبور رسید. عیسایی با پشتکار و ذوق و شوقی وصف‌ناپذیر، این ساز اصیل ایرانی را نیز به مجموعه ساخته‌های خود اضافه کرد. مهارت او در ساخت تار نیز دیری نپایید که به ثمر نشست و در همان سال اول، تار را نیز به گنجینه سازهای ساخته شده توسط او افزود.
 

استاد حمید عیسایی در کارگاه کرند _ سی و پنج سال پیش

شکل‌گیری تنبور سازی در کرند

در اواخر دهه شصت،  علی اشرف خاموشی، در کرند تنبور می‌ساخت، ایشان  شش ماه پیش از عیسایی کار خود را آغاز کرده بود، اما پس از دو سال فعالیت، این حرفه را رها کرد. عیسایی با انگیزه‌ای مضاعف، مسیر خود را ادامه داد، با گذشت چند سال چند نفر دیگر به پیشه سازگری مشغول شدند که عده‌ای ادامه ندادند، آن هنرمندانی که به پیشه‌شان ادامه دادند، همچنان با مهر کرند فعالیت می‌کنند که به معرفی‌شان خواهیم پرداخت.
 

حمید عیسایی در سال ۱۳۷۴ به تهران مهاجرت کردند.
و در تمام این سال‌ها، کارگاه خود را با مُهر عیسایی کرند فعال نگه داشته و هر روز با عشق و علاقه به کار خود مشغول بوده است. تار، سه‌تار و تنبور، سازهای اصلی او هستند و در سال‌های اخیر، ساخت دو تار جنوب خراسان را نیز به مجموعه ساخته‌های خود اضافه کرده است.
 

افتخارات و دستاوردها:

استاد حمید عیسایی در هجدهمین جشنواره فجر، با ساخت یک تنبور بی‌نظیر، مقام اول این جشنواره را از آن خود کرد. در سال ۱۴۰۱ نیز نشان ملی و مهر اصالت برای ساخت تنبور را از صنایع دستی دریافت کرد.
 


هنرمندی خستگی‌ناپذیر:

استاد عیسایی نمونه‌ای بارز از یک هنرمند خستگی‌ناپذیر و عاشقِ پیشه‌ی خود، در کارگاهش به تعلیم هنرجویان مشغول است.
 

آثار او، نغمه‌های اصیل ایرانی را به گوش دوستداران موسیقی می‌رساند و یادآور عشق و تعهد او به این هنر اصیل است.

تهیه و تنظیم: گروه مطالعات دالاهوشناسی

نظر شما