معرفی زبان برنامه نویسی پایتون
موضوع : آموزش | برنامه نویسی

معرفی زبان برنامه نویسی پایتون

در این پست قصد داریم به صورت کلی با زبان برنامه نویسی پایتون آشنا بشیم.

در حال حاضر پایتون به یکی از محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی تبدیل شده.

پایتون یک زبان برنامه نویسی سطح بالاست(High-level programming language) یعنی سینتکس اون به زبان انسان(انگلیسی)نزدیکه و کدهایی که می نویسیم قابل فهم هست برخلاف زبان‌های میانی(مثل زبان اسمبلی) و سطح پایین.

از کاربردهای پایتون می‌توان به وب(با استفاده از فریم‌هایی مثل جنگو و …)، هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل داده ها و محاسبات علمی اشاره کرد.

امروزه هوش مصنوعی و زیر شاخه های آن مثل یادگیری ماشین و یادگیری عمیق یکی از ترندهای دنیا می باشد.بهترین و محبوب ترین زبان برنامه نویسی برای هوش مصنوعی زبان پایتون می باشد.

پایتون بسیار ساده است .بنابراین برای کسانی که می خوان برنامه نویسی رو شروع کنن بهترین گزینه می باشد.

پایتون یک زبان شی‌گرا است یعنی می‌تونید مثل زبان های شی گرا دیگه مثل سی شارپ و جاوا کلاس تعریف کنید.از مفاهیمی مثل ارث بری استفاد کنید و …و.

 

مثال Hello, World با پایتون

خب می‌خواهیم کد برنامه Hello, World رو با پایتون بنویسم.

کافیه یک فایل متنی با پسوند py  ایجاد کنید.حالا این فایل با یک ویراشگر متن مثل نوت پد بازکنید.و کد زیر را در این فایل قرار بدید:

 

print("Hello, World!")

 

با کم ترین خط کد تونستیم این مثال رو بنویسیم.

البته فراموش نکنید که قبلش باید پایتون رو روی سیستمتون نصب کنید.برای نصب پایتون به سایت https://www.python.org/  برید و نسخه مناسب سیستم عاملتون رو نصب کنید.
 

در ادامه به چند مورد از ویژگی مثبت پایتون میپردازیم.

  1. یادگیری پایتون نسبت به زبانهای دیگه خیلی آسون تره و سینتکس ساده‌ایی داره
  2. همانطور که در بالا اشاره کردم پایتون جز زبان های سطح بالا حساب میشه یعنی برنامه نویس مثل زبان های سطح های پایین درگیر مدیریت حافظه و دستورالعمل های cpu دیگه نیست.
  3. پایتون یک زبان شی گرا است.نوشتن برنامه های پیچیده و بزرگ بدون شی گرایی کار بسیار سخت و غیر ممکنی است
  4. پایتون تقریبا در همه زمینه ها مثل وب و هوش مصنوعی و … کاربرد دارد.در همه زمینه ها برای پایتون کلی فریم ورک و کتابخونه نوشته شده. مثلا برای تولید برنامه های تحت وب با پایتون میتونید از فریم ورک قدرتمند جنگو استفاده کنید.
  5. پایتون یک زبان برنامه نویسی کدباز یا open source میباشد.یعنی تمامی کدهای توابع و کلاس های پایتون  رو که ازش استفاده کنید قابل در دسترس هست.
  6. پایتون Cross-platform است. یعنی روی هر سیستم عاملی از جمله ویندوز، macOS و لینوکس اجرا میشه.
  7. پایتون از لحاظ انواع داده Dynamic است. یعنی هنگام تعریف متغیر ها نیازی نیست نوع اون متغیر رو انتخاب کنیم.درسته این قابلیت شاید کدنویسی رو ساده تر کنه ولی در برنامه های بزرگ ممکنه باعث ایجاد خطاهایی در  runtime شود.در کل می تونیم بگیم این داینامیک بون تایپ ها یکی از معایب پایون حساب میشه تا مزیت.مثال زیر رو ببنید
name="Mohammad"

name=True

در خط اول یک متغیر تعریف کردم و یک مقدار رشته ایی رو در اون ذخیره کردم.خط بعدی در همین متغیر یک مقدار boolean ذخیره کردم.پایتون هیچ خطایی رو  در هنگام توسعه برنامه به ما نمی ده و این می تونه باعث بروز خطاهایی در موقع اجرای برنامه بشه.
 

دوستان در پست های آینده در مورد پایتون بیشتر صحبت می‌کنیم و آموزش‌های اون رو شروع می‌کنیم.

محمد کلهر دانشجوی ارشد هوش مصنوعی

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

نظر شما