موضوع : پژوهش | مقاله

شهید مدرس و روشنفکری؛ تقابل سنت و تجدد در تاریخ معاصر ایران

چکیده:
شهید سید حسن مدرس یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران است که در دوران پرآشوب مشروطه و حکومت رضاخان، به‌عنوان نماد مقاومت در برابر استبداد داخلی و استعمار خارجی شناخته شد. مدرس در دورانی پا به عرصه سیاست گذاشت که نفوذ روحانیت در جامعه کاهش یافته بود و جریان روشنفکری و تجددخواهی غرب‌زده در حال گسترش بود. او با درایت و بینشی عمیق، ضمن پذیرش جنبه‌های مثبت تمدن غرب، از هویت اسلامی-ایرانی دفاع کرد و با هرگونه وابستگی فرهنگی و سیاسی به قدرت‌های خارجی مخالفت ورزید. این مقاله به بررسی مواضع مدرس در برابر جریان روشنفکری و تجددخواهی پرداخته و نقاط اشتراک و افتراق او با این جریان را تحلیل می‌کند.

مقدمه: مدرس در میدان دین و سیاست

شهید سید حسن مدرس یکی از شخصیت‌های برجسته و تأثیرگذار تاریخ معاصر ایران است که در یکی از حساس‌ترین دوره‌های تاریخی کشور، با شجاعت و صراحت در برابر استبداد و استعمار ایستاد. او در زمانی پا به عرصه سیاست گذاشت که نفوذ روحانیت، علی‌رغم نقش برجسته در نهضت مشروطه، به‌تدریج کاهش یافته بود و جریان روشنفکری و تجددخواهی غرب‌زده، به رهبری اشراف فرنگ‌رفته، در حال گسترش بود.

مدرس، با درک عمیق از تعالیم اسلامی و شناخت دقیق از تمدن غرب، توانست موضعی متعادل و مستقل اتخاذ کند. او ضمن پذیرش جنبه‌های مثبت تمدن غرب، از هویت اسلامی-ایرانی دفاع کرد و با هرگونه وابستگی فرهنگی و سیاسی به قدرت‌های خارجی مخالفت ورزید.

زمینه تاریخی: افول روحانیت و رشد جریان روشنفکری

در سال‌های پس از نهضت مشروطه، نفوذ روحانیت در جامعه کاهش یافت و جریان روشنفکری و تجددخواهی، به‌عنوان یک نیروی جدید، در صحنه سیاسی و اجتماعی ایران ظاهر شد.

ویژگی‌های جریان روشنفکری در ایران:

  1. الهام از غرب:
    روشنفکران ایرانی، با تأثیرپذیری از اندیشه‌های غربی، خواستار پذیرش کامل فرهنگ و تمدن غرب بودند.
  2. ضدیت با مذهب:
    بسیاری از روشنفکران، مذهب را مانعی برای پیشرفت می‌دانستند و خواستار حذف دین از زندگی اجتماعی و سیاسی مردم بودند.
  3. فرنگ‌زدگی:
    اشراف فرنگ‌رفته، فرهنگ غربی را الگوی پیشرفت می‌دانستند و معتقد بودند که راه نجات ایران، کنار گذاشتن کامل سنت‌ها و پذیرش بی‌چون‌وچرای فرهنگ غرب است.

در این دوران، شهید مدرس با درایت و شجاعت، به مقابله با این جریان پرداخت و ضمن پذیرش جنبه‌های مثبت تمدن غرب، از هویت اسلامی-ایرانی دفاع کرد.

تأثیرات جریان روشنفکری بر جامعه ایران:

با گسترش جریان روشنفکری، جامعه ایران به دو قطب تقسیم شد:

  • گروهی که با تقلید کامل از غرب، خواستار کنار گذاشتن سنت‌ها و فرهنگ بومی بودند.
  • گروهی که با هرگونه تغییر و نوگرایی مخالف بودند و به حفظ کامل سنت‌ها اصرار داشتند.

مدرس در این میان، موضعی متعادل اتخاذ کرد و ضمن پذیرش جنبه‌های مثبت تمدن غرب، بر لزوم حفظ هویت اسلامی-ایرانی تأکید داشت.

پدیده روشنفکری در ایران

اصطلاح «روشنفکری» در ایران، معادل واژه فرانسوی «انتلکتوئل» (Intellectual) است و در دوران مشروطه، به‌عنوان ترجمه‌ای از واژه «منورالفکر» به کار رفت. روشنفکران ایرانی تلاش می‌کردند همان راهی را بروند که روشنفکران اروپایی در قرن ۱۸ و ۱۹ پیموده بودند، اما بدون توجه به تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی ایران و غرب.

نقد مدرس بر روشنفکری غرب‌زده:

مدرس، با درک عمیق از فرهنگ و تمدن اسلامی، معتقد بود که روشنفکران ایرانی، به دلیل سطحی‌نگری و خودباختگی، در برابر فرهنگ غرب دچار ازخودبیگانگی شده‌اند. او با پذیرش بی‌چون‌وچرای فرهنگ غرب مخالف بود و تأکید داشت که باید از جنبه‌های مثبت تمدن غرب استفاده کرد، اما هویت اسلامی-ایرانی را حفظ نمود.

روشنفکری و تقابل با مذهب:

یکی از ویژگی‌های برجسته جریان روشنفکری در ایران، تقابل آن با مذهب بود. روشنفکران ایرانی، با الهام از تجربه اروپا، مذهب را مانعی برای پیشرفت می‌دانستند و خواستار حذف دین از زندگی اجتماعی و سیاسی بودند.

مواضع مشترک مدرس و روشنفکران

با وجود اختلافات عمیق، مدرس در برخی موارد با روشنفکران هم‌نظر بود و از جنبه‌های مثبت فرهنگ غرب استقبال می‌کرد.

۱. پذیرش علوم جدید:

  • مدرس به اهمیت یادگیری علوم جدید و پیشرفت‌های علمی و صنعتی غرب واقف بود و خواستار فراگیری این علوم در ایران بود.
  • او معتقد بود که جهل و فقر، بزرگ‌ترین بلای جوامع بشری است و تنها راه رهایی از این مشکلات، گسترش علم و دانش است.

۲. یادگیری زبان‌های خارجی:

  • مدرس بر ضرورت یادگیری زبان‌های خارجی، به‌ویژه برای طلاب علوم دینی، تأکید داشت.
  • او حسرت می‌خورد که چرا خود زبان‌های انگلیسی و فرانسه را نیاموخته است.

۳. استفاده از اساتید خارجی:

  • مدرس معتقد بود که برای پیشرفت علمی، باید از اساتید خارجی استفاده کرد، حتی اگر هزینه آن بسیار بالا باشد.

۴. تقلید از پیشرفت‌های غرب:

  • مدرس با تقلید از جنبه‌های مثبت تمدن غرب، مانند پیشرفت‌های علمی و صنعتی، موافق بود و معتقد بود که باید از تجربیات کشورهای پیشرفته بهره گرفت.

مواضع اختلافی مدرس با روشنفکران

با وجود برخی اشتراکات، مدرس در بسیاری از موارد، با روشنفکران غرب‌زده مخالف بود و مواضع متفاوتی اتخاذ می‌کرد.

۱. استقلال فرهنگی:

  • مدرس معتقد بود که تقلید بی‌چون‌وچرا از فرهنگ غرب، به از بین رفتن هویت فرهنگی ایران منجر می‌شود.
  • او با پذیرش دربست فرهنگ غرب مخالف بود و تأکید داشت که باید از جنبه‌های مثبت تمدن غرب استفاده کرد، اما فرهنگ و هویت اسلامی-ایرانی را حفظ کرد.

۲. ارتباط دین و سیاست:

  • برخلاف روشنفکران که خواستار جدایی دین از سیاست بودند، مدرس معتقد بود که دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ما.
  • او با تفکیک دین از سیاست مخالف بود و این تفکیک را توطئه‌ای از سوی استعمار برای تضعیف کشورهای اسلامی می‌دانست.

۳. استقلال سیاسی:

  • مدرس با هرگونه وابستگی به قدرت‌های خارجی مخالف بود و معتقد بود که ایران باید استقلال خود را حفظ کند.
  • او با سیاست «موازنه مثبت» که خواستار روابط حسنه با قدرت‌های بزرگ (روسیه و انگلیس) بود، مخالف بود و به جای آن، سیاست توازن عدمی را پیشنهاد می‌کرد.

۴. مبارزه با استبداد:

  • مدرس با شجاعت و صراحت، در برابر استبداد داخلی و استعمار خارجی ایستاد.
  • او معتقد بود که آزادی و استقلال ایران، تنها از طریق مبارزه با استبداد و استعمار امکان‌پذیر است.

۵. مخالفت با خودباختگی فرهنگی:

  • مدرس معتقد بود که روشنفکران ایرانی، به دلیل سطحی‌نگری و خودباختگی، در برابر فرهنگ غرب دچار ازخودبیگانگی شده‌اند.
  • او با پذیرش بی‌چون‌وچرای فرهنگ غرب مخالف بود و تأکید داشت که باید از جنبه‌های مثبت تمدن غرب استفاده کرد، اما هویت اسلامی-ایرانی را حفظ نمود.

مدرس؛ نماد مقاومت و استقلال‌طلبی

شهید مدرس، با شجاعت و صراحت، در برابر جریان روشنفکری غرب‌زده و استبداد داخلی ایستاد و به نمادی از مقاومت و استقلال‌طلبی تبدیل شد.

ویژگی‌های شخصیتی مدرس:

  • صراحت لهجه: مدرس هیچ‌گاه از بیان عقاید خود هراس نداشت و معتقد بود که باید حقیقت را گفت، حتی اگر مخالف نظر اکثریت باشد.
  • استقلال فکری: او خود را از هر قید و بندی آزاد کرده بود و تنها به منافع ملت ایران می‌اندیشید.
  • شجاعت و شهامت: مدرس، برخلاف بسیاری از سیاستمداران زمان خود، حاضر بود برای آرمان‌هایش تا پای جان پیش برود.

نتیجه‌گیری: مدرس، روشنفکری متعهد و مستقل

شهید مدرس، با درک عمیق از تعالیم اسلامی و شناخت دقیق از فرهنگ و تمدن غرب، توانست موضعی متعادل و مستقل در برابر جریان روشنفکری اتخاذ کند. او با بهره‌گیری از جنبه‌های مثبت تمدن غرب، در عین حال به حفظ هویت اسلامی-ایرانی تأکید داشت و با هرگونه وابستگی فرهنگی و سیاسی به قدرت‌های خارجی مخالف بود.

مدرس، به‌عنوان نمادی از مقاومت و استقلال‌طلبی، در برابر استبداد داخلی و استعمار خارجی ایستاد و به یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران تبدیل شد.

منابع:

  1. اطلاعات، ۱۱ آذر ۱۳۶۰
  2. کیهان فرهنگی، سال چهارم، آبان ۱۳۶۶
  3. یادنامه شهید مدرس، انتشارات بخش فرهنگی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی، ۱۳۶۹
  4. صحیفه نور، جلد اول و ششم
  5. مدرس ۱ و ۲، انتشارات بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی ایران

نظر شما