گزارش قرن: 2000 1900
روزنامه همشهری سه شنبه 2 مرداد ,1375 23 جولای ,1996 سال چهارم شماره 1024
پرنس موناکو یک پژوهشکده اقیانوس شناسی به پاریس هدیه کرد
نوامبر 1906
پرنس آلبرت اول, فرمانروای موناکو, هزینه احداث ونگهداری و توسعه
یک پژوهشکده اقیانوس شناسی را به شهر پاریس هدیه کرد. وی که به
عنوان بنیانگذار براین پژوهشکده نظارت خواهد داشت, دو برنامه آموزشی
برای آن درنظر گرفته است: یکی تدرس در سطح دانشگاهی دانش نوین
اقیانوس شناسی توسط استادان و کارشناسان زبده و دیگری برپایی
کنفرانسهای هفتگی منظم برای آشنایی علاقه مندان و عامه مردم با مباحث
اقیانوس شناسی که البته این سخنرانیها و نشریات وابسته به آن به زبان
ساده و قابل درک برای همگان خواهد بود. پژوهشکده اقیانوس شناسی پاریس ,
بعد از شروع کار با موزه اقیانوس شناسی موناکو که شهرت جهانی دارد,
روابط علمی و پژوهشی نزدیک برقرار خواهد کرد.
زیرنویس عکس:
پرنس آلبرت فرمانروای موناکو
تجربه تلخ تیم فوتبال فرانسه در مسابقه با تیم انگلیس
اول نوامبر 1906
تیم فوتبال فرانسه لباسهای ورزشی متحدالشکل به رنگ سرخ برتن
داشتند تا از تیم انگلیس که همگی سفیدپوش بودند متمایزباشند.
مسابقه در پارک پرنس در نزدیکی پاریس برگزار می شدو جمعیت تماشاگر
هم کم نبود.
فوتبالیستهای فرانسوی که از مدتی پیش به تمرین پرداخته بودند, اگرچه
پیشکسوتی و تجربه انگلیسها را در فوتبال انکار نمی کردند, اما اندیشه
شکست را نیز به دل راه نمی دادند. نتیجه مسابقه بیش از حد, عکس انتظار
آنها بود: 15 بر هیچ به سود تیم انگلیس !
در نیمه اول انگلیسیها 6 گل وارد دروازه فرانسه کردند, درحالی که
هنوز روحیه فوتبالیستهای فرانسوی خوب بودو حتی برای جبران در
نیمه دوم نقشه می کشیدند, اما این آرزوهم به باد رفت و در نیمه
دوم 9 بار دروازه فرانسه گشوده شد. وودوارد وهریس دو چهره
پرآوازه فوتبال انگلیس در این مسابقه یکه تاز بودند و اکثر گلها
بوسیله آن دو به ثمر رسید.
70 متر پرواز با یک هواپیمای دو باله
12 نوامبر 1906
آلبرتو سانتوس دومون جوان برزیلی مقیم فرانسه که باتلاش
بی وقفه اش در پرواز باهرنوع دستگاه پرنده شهرتی یافته است, بار
دیگر یک ناکامی را پشت سر نهاد. آلبرتو از هنگام اقامتش در پاریس
چندین پرواز کم وبیش موفق با بالن انجام داده است, اما از مدتی پیش
اندیشه ساخت یک هواپیما و پرواز با آن را در سر می پروراند و با
تجربه مکرر پرواز با بالن ارضاء نمی شد. بتازگی هواپیمایی که مدتی
است در دست تهیه دارد آماده شد و در حضور جمع کثیری از مردم اولین
پرواز آزمایشی با آن صورت گرفت. این هواپیما با یک بالن از زمین
بلند می شود و سپس ارتباطاش را بالن قطع می کند و مستقل به پرواز افقی
می پردازد. آلبرتو در اولین آزمایش پرواز بااین هواپیمای دو باله
جدید حدود 70 متر پرواز کرد و در حالی که سخت به هیجان آمده بود
تصمیم به دومین پرواز گرفت . این بار مسافت 220 متر را در فضا پشت سر
گذارد و 21 ثانیه در آسمان بود, اما از بخت بد در موقع فرود به زمین
هواپیما کج شد و یکی از بالهای آن که 9 متر طول داشت درهم شکست . این
ناکامی جوان جسور وبرزیلی را از میدان بدر نخواهد کرد و او پس از
چندی باز هم با دستگاه تازه تری در صدد پرواز برخواهد آمد.
انتقال صدای انسان در فواصل دور, بدون استفاده از سیم
24 دسامبر 1906
امشب در مراسم نوئل, اپراتورهای رادیو در کشتی هایی که در اطراف
سواحل ارض جدیدحرکت می کنند, در گوشیهای گیرنده خود بجای علائم
تلگرافی مورس, صدای شبح گونه انسانی را خواهند شنید که ابتدا جملاتی
از کتاب مقدس خواهد خواند, سپس یک قطعه موزیک کلاسیک پخش خواهد شد و
بعد از تبریک نوئل به معرفی خود خواهد پرداخت: من پروفسور رجینالد
اوبری فسندن نام دارم و یک کانادایی 40 ساله هستم و این دستگاه جدید
انتقال صدا در فواصل دور یکی از 500 اختراعی است که تاکنون به ثبت
رسانده ام. نشانی ام را یادداشت کنید و چگونگی دریافت صدایم را در هر
جا که هستید برایم بنویسید. . . .
در واقع فرستنده این مخترع کانادایی که با نوعی ماشین بخار کار
می کند, هزاران کیلومتر از ناحیه ارض جدید در شمال شرقی کانادا فاصله
دارد که گامی بزرگ در تحول ارتباطات است.
یک شهر, یک تئاتر 8 نوامبر 1906
فصل تئاتر در برلن با اجرای نمایشنامه ارواح اثرهنریک ایبسن
نویسنده نامدار نروژی آغاز شد و استقبال فوق العاده از آن همه
فعالیتهای دیگر هنری را در پایتخت آلمان تحت الشعاع قرار داد. با
وجوداین همه, این موفقیت بخاطر خود نمایشنامه نبود و کارگردانی
وصحنه پردازی بدیع و ابتکاری آن سهم مهمی در استقبال از نمایشنامه
داشت.
ماکس رینهارت( Reinhardt MAX ) کارگردان نوخاسته ای است که با ابتکار
و خلاقیت خود درصحنه پردازی جاذبه تازه ای به اثر ایبسن می بخشد و
دکورها راادوارد مونخ ساخته است که از پیشقدمان نقاشی سمبولیست در
آلمان است.
زیرنویس عکس:
ماکس راینهارت کارگردان آلمانی
روزولت برنده جایزه صلح نوبل شد
10 دسامبر 1906
در مراسم انتخاب برندگان جوایز نوبل که امسال در استکهلم و اسلو
برگزار شد, تئودور روزولت, رئیس جمهوری آمریکا, ظاهرا بخاطر وساطت
در پایان دادن به جنگ روسیه و ژاپن و فعالیتهای دیگری از این دست در
سطح بین المللی, برنده جایزه صلح نوبل شد.
برندگان جوایز نوبل 1906 درچهار رشته علمی و ادبی به شرح
زیرند:
ادبیات: جیوسو کاردوچی (ایتالیائی )
پزشکی: کامیلو گلجی (ایتالیائی) و راموون ئی کاجال
(اسپانیائی )
فیزیک: جوزف تامسون (انگلیسی )
شیمی: هانری موآسان (فرانسوی )
امسال برخلاف سال گذشته سهمی ازجوایز نوبل به دانشمندان آلمانی
نرسید.
هزینه کلان بازخرید و نوسازی خطوط آهن غرب فرانسه 7 دسامبر
1906
با پی گیری چپگرایان که در پارلمان فرانسه اکثریت دارند, باز خرید و
نوسازی شبکه راه آهن غرب فرانسه توسط دولت به تصویب رسید, اما این
مصوبه هنوز مخالفان سرسختی دارد. آنها می گویند خرید شبکه وسیع خطوط
آهن با وسائل و تاسیسات آن, مثل خرید مبل و صندلی نیست که آسان و
بی دردسر امکان پذیر باشد. دولتی کردن این شبکه وسیع اولا مستلزم
پرداخت بهای سنگین آن به کمپانی فروشنده است و در مرحله دوم این
شبکه فرسوده نیاز به بازسازی دارد که هزینه سنگین بر بودجه دولت
تحمیل می کند. گذشته براساس اظهار نظر کارشناسان, این خطوط آهن در
حال حاضر ضرر می دهند و باز خرید آنها توسط دولت, بار سنگینی از دوش
کمپانی گرداننده نیز برخواهد داشت.
زیرنویس عکس:
صحنه ای از وضع مسافران قطار در شبکه راه آهن غرب فرانسه
نخستین زیر دریائی در ناوگان جنگی آلمان
14 دسامبر 1906
در بندر سلطنتی کیل آلمان ,نخستین زیردریایی ناوگان جنگی این
کشور در مراسمی به آب افکنده شد. این زیردریائی که گرگ خاکستری
نامگذاری شده است, برای مخفی ماندن از دید دشمن رنگ آمیزی خاکستری
دارد و ظرفیت آن 238 تن است . در سطح آب قوه محرکه زیر دریایی یک
موتور بنزینی و در زیر دریا یک موتور الکتریکی است با قدرت 800 اسب .
به نظر می رسد که آلمانها برای تقویت نیروی دریایی خود زیردریائیهای
دیگری نیز در دست ساخت دارند.
درخشش پوچینی در اپرای پاریس 28 دسامبر 1906
اپرای مادام باترفلای , اثر جیاکومو پوچینی( Puccini . G ) آهنگساز
معروف ایتالیایی, دراپرای پاریس روی صحنه می رود و موفقیت چشمگیری
برای آن پیش بینی می شود. داستان این اپراماجراهای یک دختر ژاپنی به
نام سیوسیوسان و معروف به مادام باترفلای (پروانه) است واولین اجرای
اپرا در اسکالای میلان چندان توجهی برنینگیخت, اماپوچینی در ادامه
نمایش اصرار ورزید و به تدریج اپرا جای خود را در میان هنردوستان باز
کرد.
نظر شما