موضوع : نمایه مطبوعات | پگاه حوزه

سازمان شیعیان امریکا و دومین نشست سالیانه

مجله  پگاه حوزه  06 تیر ماه 1383 شماره 137 

نویسنده : مصطفی فاضلی
پس از دو دهه تلاش جامعه شیعیان امریکا برای ایجاد تشکلی شیعی در امریکا و ناامیدی از همکاری سایر فرقه های اسلامی برای ایجاد یک سازمان مشترک، سال گذشته و به همت جمعی از شیعیان امریکا، »سازمان شیعیان امریکا« تشکیل شد.

برگزاری نشست های سالیانه، بررسی تحولات جهان اسلام به خصوص شیعیان، و دعوت از شیعیان برجسته در زمینه های مختلف مسائل اجتماعی این سازمان است.

چندی پیش دومین نشست سالیانه این سازمان در شهر واشنگتن برگزار شد؛ حضور سه هزار شیعه مقیم امریکا در این همایش، نکته حائز اهمیت این همایش بود. موضوع دومین همایش سال 2004، »وحدت در عین اختلاف« بود که به بررسی خطرات پیش روی اتحاد میان گروه های مختلف شیعی می پرداخت؛ برقراری رابطه و ایجاد وحدت با سایر گروه های اسلامی، و بررسی تحولات منطقه عراق، از مهم ترین موضوعات این نشست بود.

به طور کلی همه سخنرانان که از متخصصین امور سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بودند، از عملکرد دولت امریکا در قبال مسائل عراق ابراز نگرانی کردند و عدم واگذاری کامل قدرت به مردم عراق را مورد انتقاد قرار دادند؛ گرچه سرنگونی دولت بعثی صدام حسین را نقطه عطفی در حضور شیعیان عراق در امور سیاسی و کشوری می دانستند، اما فراهم نشدن زمینه مناسب برای حضور شیعیان عراق توسط مقامات نیروهای اشغالگر را محکوم کردند.

رابرت کران سفیر اسبق امریکا در امارات و مدیر مرکز مطالعات سیاسی »یک مرکز اسلامی در واشنگتن« و عضو تازه شیعه شده این نشست، با انتقاد از ادامه اشغال عراق، از دولتمردان امریکا خواست تا به مردم عراق اجازه دهند، خود با میزان و معیارهای اسلامی، کشور خود را اداره کنند و به آنان توصیه کرد تا با عدالت، احترام به ارزش های اسلامی و سیاست های منطقه ای مناسب، با مردم عراق رفتار کند که در غیر این صورت، برای خود دشمن تولید خواهد کرد.

اکثریت شیعیان حاضر در نشست مذکور از پاکستان، هند، ایران و کشورهای عربی منطقه خلیج فارس بودند که شیعیانی از کشور امریکا نیز در آن حضور داشتند. این کنفرانس ضمن بررسی مسائل مذکور، محفلی برای دیدار شیعیان سراسر امریکا، زمینه ای برای تهیه پایان نامه های دانشجویان مسلمان امریکا و حضور جوانان شیعه امریکایی برای حضور در صحنه های سیاسی و اجتماعی محسوب می شود.

نظر شما