موضوع : پژوهش | مقاله

مدرسه هجرت اسلامی بیرمنگام

مجله  اسلام و غرب  آبان 1378، شماره 27 

نویسنده : ترجمه: غلامحسین ابراهیمی
45
مدرسه هجرت اسلامی که توسط اقلیت مسلمان بیرمنگام تاسیس شده، یک مدرسه آموزشی صرف نمی باشد، بلکه مؤسسه ای همه جانبه ای است. این مدرسه از برنامه آموزشی فراگیری برخوردار بوده، در صدد است محیط فرهنگی علمی لازم را برای دانش آموزان مسلمان فراهم آورد و انسانهای را پرورش دهد که ضمن بهره مندی از تربیت اسلامی، به هویت اسلامی خود نیز افتخار نمایند و به سلاح علم و ایمان مجهز باشند تا بتوانند در امور دنیایی و اقامه دین شایسته باشند. این مدرسه در اکتبر 1988 تاسیس و از سوی وزارت آموزش بریتانیا نیز به رسمیت شناخته شد.

مدرسه اکنون به مدیرت محمد عبدالکریم الثاقب، مؤسس اعلام اسلامی بیرمنگام، می باشد که بعد از وفقیت بزرگی که در اجرای طرح این مؤسسه داشته، آماده اجرای طرحهای بزرگتر نیز می باشد.

علل و اهداف تاسیس مدرسه اسلامی هجرت
قبل از اینکه به علل و اهداف تاسیس این مدرسه بپردازیم، توجه به وضعیت دانش آموزان مسلمان و تحصیل آنها در مدارس دولتی بریتانیا و یا مدارس میسیونری خارج از بریتانیا لازم به نظر می رسد. «سلمان رشدی » و «طارق علی » از جمله دانش آموختگان این گونه مدارس بوده اند. سلمان رشدی که با نوشتن کتاب «آیات شیطانی » و حمله به اسلام و مسلمین معروف شد و طارق علی هم یکی از مسلمانان بریتانیا است که در دشمنی با اسلام و تحریف چهره اسلام در بریتانیا نقش بسیار مهمی داشته است. به طوری که مجله تایمز لندن در مورد وی گفته است که او در خانه ای متولد شده که در آن قرآن تلاوت می شده و پنج نوبت اذان گفته می شده است، ولی اینها هرگز تاثیری بر وی نداشته، چرا که وی اکنون ملحد و کافر است و به کفر خود نیز اعتراف می نماید.

این نمونه ها همه ثمره آموزش مسلمانان در مدارس بریتانیایی یا نتیجه آموزش در مدارس میسیونری خارج از بریتانیا است که توسط میسیونرهای بریتانیایی اداره می شود. نکته قابل توجه این است که اکثر روشنفکران عربی - اسلامی که مروج فرهنگ غربی و غرب گرایی در جوامع اسلامی هستند، از بین کسانی هستند که در غرب یا دانشگاههای آمریکایی بیروت و قاهره تحصیل کرده اند.

به فرض مثال اگر صدها هزار کودک کویتی یا هر کشور عربی دیگر در مدارس مسیحی درس بخوانند و آموزش ببینند، وضعیت آنها چگونه خواهد بود؟ آیا علمای اسلام و مبلغین غیرتمند دینی نسبت به آینده وضعیت امت و جامعه اسلامی ساکت خواهند ماند؟ تاسیس مدرسه هجرت در سال 1988 که با 10 دانش آموز کار خود را شروع کرد نیز با هدف ایجاد فضایی آموزشی - اسلامی بوده که ضمن توجه به آموزش علمی کودکان، به تربیت اسلامی آنها نیز توجه نماید.

ویژگیهای مدرسه هجرت نسبت به سایر مدارس اسلامی بریتانیا
مدرسه هجرت، تنها مدرسه ای است که به آموزش دختران و پسران اهتمام می ورزد، این در حالی است که بیشتر مدارس اسلامی بریتانیا بر آموزش دختران تاکید و تمرکز بیشتری دارند; چرا که دختران ساسیت بیشتری داشته و در معرض خطر بیشتری هستند.

دیگر ویژگی این مدرسه برخورداری از دبیران و کادر مسلمان می باشد که به اهداف و رسالت آن ایمان داشته، آماده فداکاری و ایثار برای آن می باشند; چرا که احساس می شود ما در برابر یک مبارزه طلبی تمدنی قرار گرفته ایم. مدارس غربی به نظافت، نظم و تلاش خود می بالند و افتخار می کنند. ما هم بر آن هستیم که برتر از آنها باشیم تا فرزندان و دانش آموزان احساس کنند که دین اسلام، دین بزرگی است و اولین دینی است که نظافت، نظام و تلاش را به پیروان خویش آموزش داده است.

از جمله ویژگیهای دیگر این مدرسه، تلاش در جهت پرورش و تربیت اسلامی دانش آموزان مسلمان در غرب است. غرب دارای مزایا و محاسن زیادی است که می توان از آنها استفاده کرد. اجباری برای تحمل سختی زندگی در غرب نبود. باید پذیرفت که انحطاط اخلاقی، رواج جنایت بین جوانان، شیوع مواد مخدر و بیماریهای روانی، از جمله مشکلات اجتماعی است که غرب آشکارا نیز به آن اعتراف می کند و خواهان رهایی از آن می باشد. از این رو، در برنامه آموزشی مدرسه سعی می شود که موارد زیر مدنظر قرار گیرد:

هدف از آموزش فقط این نباشد که دانش آموزان مسلمان از رفتن به مدارس دولتی منع شوند، بلکه هدف از برنامه آموزشی آنها، ارائه آموزش مورد نیاز دانش آموزان مسلمان می باشد.

توجه به تربیت اسلامی و توسعه سطح فکری و کلیت نظری دانش آموزان

توجه به فرهنگ اسلامی در بین دانش آموزان

برخورداری مدرسه از لباس رسمی و متحدالشکل ویژه خود

توجه به اقلیتهای اسلامی مدرسه

موانع شکل گیری و تکامل صحیح شخصیت دانش آموزان مسلمان
موانع زیادی برای شکل گیری صحیح شخصیت دانش آموزان مسمان وجود دارد که می توان آنها را به دو گروه موانع داخلی و خارجی تقسیم کرد:

موانع داخلی
مقصود از موانع داخلی، بیشتر جهل و ناآگاهی اولیای دانش آموزان می باشد که این هم بدین دلیل است که اکثر آنها برای کار و امرار معاش، به غرب مهاجرت کرده اند و از سطح فرهنگی و اجتماعی پایینی، خصوصا در خصوص تربیت فرزندان برخوردارند، به طوری که بعضی از آنها فرزندان خود را تشویق به آموزش نمی کنند و بعضی دیگر هم ترجیح می دهند که فرزندانشان در مدارس انگلیسی تحصیل نمایند تا بدین ترتیب اشخاص برجسته ای شوند این گونه افراد وجودمدارس اسلامی را غیرضروری می دانند. علاوه بر این، بعضی از اولیا که مادی گرا و غیردینی هستند، بیشتر در جهت تحریف نقش مدارس اسلامی تلاش می کنند و در خصوص نیات مؤسسین مدارس اسلامی، ایجاد شبهه می نمایند و سرانجام می توان به عدم توانایی بعضی از اولیا در رداخت شهریه این مدارس اشاره کرد که بیشتر به دلیل بیکاری و پایین بودن سطح زندگی آنها است.

موانع خارجی
عدم حمایت مالی دولت بریتانیا از مدارس اسلامی با وجود تصویب قانون آموزش سال 1944 که حمایت از این نوع مدارس را الزام آور کرده است. از جمله موانع خارجی است. اگرچه حزب کارگر با کمک مالی به دو مدرسه اسلامی گامهای مثبتی را در این راستا برداشته است، ولی با وجود این، هنوز راه درازی در پیش است تا بقیه مدارس (حدود 6 مدرسه) مورد حمایت مالی قرار گیرند.

از جمله موانع دیگر، تاثیرات محیطی، وسایل تبلیغاتی و دوستان می باشد. زویمر که، رهبر میسیونری مصر، بود معتقد بود: «مهم نیست که مسلمانان مسیحیت را بپذیرند، مهم این است که آنها را بتوان از دین اسلام خارج کرد».

کشیش انگلیسی در جواب یک مسلمان لائیک که سؤال کرده بود چرا از خرید کلیساهاتوسط مسلمانان ترس به خود راه نمی دهید گفت: عدم ترس به دو دلیل است: اولا فرزندان مسلمانان در مدارس دولتی ما درس می خوانند. از این رو، شخصیت آنها را آن طوری که خود می خواهیم، شکل می دهیم و طبق روش وارزشهای خود، آنها را پرورش می دهیم. ثانیا، روزی خواهد آمد که مسلمانان به فروش مساجد خواهند پرداخت و این زمانی است که مسلمانان، کسی را که بتواند مساجد یا نمازخانه هایشان را آباد کند، پیدا نمی کنند.

از موانع دیگر، عدم درک و شناخت بسیاری از برادران عرب ما در خارج از بریتانیا نسبت به آنچه که فرزندان مسلمانان در غرب با آن مواجه هستند، می باشد.

طرحهای آتی مدرسه
از جمله طرحهای آتی مدرسه، توسعه کمی و کیفی مدرسه بر طبق برنامه های از پیش تنظیم شده می باشد. به طور مثال، در آینده طرح افتتاح دانشکده اسلامی (کلیة الهجرة الاسلامیه) را برای تداوم رسالت و اهداف مدرسه در سطح دانشگاهی در دست اقدام داریم تا جوانان مسلمان را که در آستانه ورود به دانشگاه هستند، از نظر علمی، عقیدتی، ایمانی، عملی و فرهنگ اسلامی و اندیشه معقول بدور از افراط و تفریط و تسلط بر فرهنگ عمومی آماده نماییم و این دانشکده در حقیقت دوره آمادگی برای کسانی است که آماده ورود به مرحله دانشگاهی می باشند.

ما در انجام برنامه های مدرسه به افراد خیر در جامعه اسلامی متکی هستیم، خصوصا بعد از اینکه مدرسه ساختمان جدیدی را خریداری کرده است.

منبع:

المجتمع، شماره 1311، 4/8/1998.

نظر شما