موضوع : پژوهش | مقاله

مرکز آموزش اسلامی آمریکای شمالی

مجله  اسلام و غرب  مهر 1378، شماره 26 

نویسنده : ترجمه: غلامحسین ابراهیمی
42
بی شک مساله آموزش کودکان مسلمان آمریکای شمالی در صدر فعالیتهای اسلامی قاره آمریکا قرار دارد; چرا که یکی از مهمترین مسائلی که مسلمانان این قاره از جهان با آن رو به رو هستند، بحث حفظ هویت اسلامی نسلهای دوم مهاجرین مسلمان و همچنین برادران مسلمان آمریکایی می باشد. علی رغم اهتمام و توجه مسلمانان آمریکای شمالی به آموزش اسلامی، به دلیل اختلاف دیدگاهها و گستردگی سازمانهای اسلامی، آموزش اسلامی در این قاره از فقدان سیاست آشکار و مشخص آموزشی رنج می برد. علی رغم فعالیت مؤسسات آموزشی و مدارس اسلامی متعدد در این قاره که تعداد آنها گاه به بیش از سیصد مدرسه در ایالات متحده و کانادا می رسد، اما با این وجود، مرکز یا سازمان دائمی که بتواند در جهت هماهنگی مسائل آموزشی مشترک و همچنین تحول در این امر حیاتی و برنامه ریزی برای آینده اسلام و مسلمانان این قاره عمل نماید، وجود ندارد. بر این اساس، سازمانهای اسلامی به وجود آمدند که وظیفه نشر و آموزش اسلامی در سطح آمریکا و کانادا را بر عهده گرفتند. از جمله این سازمانها، «مرکز آموزش اسلامی آمریکای شمالی » بود که طرح تاسیسات آن در دهه هشتاد توسط اتحادیه اسلامی آمریکای شمالی (ISNA) ارائه شده و مقرر شد که ضمن حفظ استقلال آن، اهداف زیر را دنبال نماید:

× تاسیس مدارس تمام وقت در سطوح ابتدایی و دبیرستان و تداوم جریان آموزشی در روزهای شنبه و یکشنبه و تشکیل کلاسهای شیفت بعدازظهر.

× تعیین معیارها و ارزشهای اسلامی جهت بهره گیری در برنامه های تربیتی، آموزشی و اداری این مدارس.

× ایجاد مقررات آموزشی مناسب و تهیه کتب درسی و کمک درسی مناسب و همچنین کتب راهنمای معلمین و فراهم آوردن تمام مواد آموزشی مقاطع مختلف تحصیلی و بهره گیری از صاحب نظران تربیت اسلامی و زبان عربی.

× برگزاری دوره های آموزشی جهت معلمین و فعالان آموزش اسلامی و اعطای مدارکی دال بر اتمام این دوره ها.

× گردآوری جمعی از متخصصین و صاحب نظران مسلمان در رشته های مختلف برای توجیه و توضیح آنچه در مورد اسلام در زمینه های گوناگون نوشته می شود.

× نظارت بر مدارس اسلامی و هدایت آنها و تلاش جهت بر پایی مدارس نمونه اسلامی در ایالات متحده و کانادا که نیاز مسلمانان آنجا را تامین نموده، بتواند فرزندان مسلمان از کشورهای مختلف اسلامی و عربی به طور خاص و همچنین تمام کسانی را که در جست و جوی مدارس اسلامی با نظارت تربیتی و آموزشی سالم هستند، به خود جذب نماید.

× تبدیل این مرکز به مرجع مورد اعتمادی که تمام مدارس اسلامی بتوانند اطلاعات مورد نیاز خودشان را در خصوص آموزش اسلامی از آن کسب نمایند.

چنین مراکزی برای حمایت از آموزش اسلامی در آمریکای شمالی و هماهنگی بین سازمانهای مختلف آموزش اسلامی ایجاد شد، به طوری که این مرکز بتواند در برگیرنده شورای ملی دائمی متشکل از نمایندگان تمام سازمانهای فعال در زمینه آموزش و صاحب نظران حوزه های مختلف معرفتی باشد و اکنون سرشماری کاملی از مدارس اسلامی قاره آمریکا به طبق اصول مورد نظر شورای مدارس اسلامی آمریکا و کانادا (معروف به CISNA ) که مدارس و مؤسسات آموزش زیادی را در خود دارد، در دست انجام است.

انشاءالله این مرکز کمک مفیدی برای همه گروهها و سازمانهای اسلامی خواهد بود; چرا که با پی گیری و برنامه ریزی امور آموزشی آمریکای شمالی، مقررات تفصیلی واحدی را برای مراحل مختلف آموزشی که از کودکستان و مرحله ابتدایی آغاز و به مراحل متوسطه و دبیرستان ختم می شود، وضع می نماید.

علاوه بر این، ما در صدد هستیم که مرکزی را برای آموزش معلمان ایجاد نماییم، به طوری که تمام ویژگیها و مشخصه هایی را که ضامن ارتقای سطح آموزشی، بخصوص در مورد معلمان و حتی کادر غیر آموزشی این مدارس است، فراهم نموده، خدمات آموزشی و علمی لازم را برای ارتقای سطح علمی مدارس و امکان استفاده هر چه بیشتر از امکانات روشهای جدید آموزشی فراهم نماید. برای اینکه این مرکز قادر به انجام این امور باشد، در زمینه آموزش اسلامی آمریکای شمالی «وقفی اسلامی » صورت گرفت و اقدامات مربوط به ثبت و ضبط این وقف اسلامی در شهر «کانزاس سیتی » در ایالت میسوری آمریکا انجام گرفت و مرکز آموزش اسلامی آمریکای شمالی اجرای این طرح را بر عهده گرفت.

اهداف آتی مرکز آموزش اسلامی عبارتند از:

× تحول و یکی کردن روشهای آموزش× تربیت معلم مسلمان و شایسته که قادر به ایفای نقشش به عنوان مربی نسلهای آینده باشد.

× بهبود وسایل آموزشی و همچنین روشهای تدریس

× تجهیز مدارس

تجربه ناشی از سالها مطالعه میدانی، ضرورت تکوین نظام آموزشی ویژه ای را در سطح قاره آمریکا ایجاب می نماید که بر پایه اطلاعات جدید جهت تحول برنامه های آموزش اسلامی و ارائه خدمات لازم به تمام مدارس اسلامی و انجمنهای اولیا و مربیان استوار باشد که این امر تامین مطبوعات و کتب و مواد آموزشی سمعی و بصری و وسایل کمک درسی و تربیت لازم دانش آموزان این مدارس را می طلبد، بویژه اینکه مسلمانان این قاره در محیطی که به پیشرفت علمی و تکنولوژیک متمایزی باشد و در عصری به سری می برند که آمریکا به پیشرفتهایی دست یافته که قبلا بشر به آن دست نیافته بود. این در حالی است که مسلمانان نقش مهم و شناخته شده ای در این پیشرفتها داشته اند. آینده نسلهای آتی فرزندان ما به میزان استفاده ما از تمام امکانات بشری و مادی موجود به روش علمی و اقتصادی بستگی دارد. این امر با همکاری کامل اقلیتها و سازمانهای اسلامی و مراکز آموزشی برای ارتقا و بهبود سطح آموزش اسلامی و تحول در بخشهای مختلف آن انجام خواهد پذیرفت.

منبع: الصراط المستقیم، سال هشتم، شماره 81، مارس 1999، چاپ آمریکا.

نظر شما