موضوع : پژوهش | مقاله

زمانی برای یادگرفتن زندگی


آموزش مهارت های زندگی به فرد این امکان را می دهد که دانش علمی ، ارزش ها و نگرش های تئوریک را به توانایی های بالفعل تبدیل کند و به او کمک کند تا انگیزه و رفتار سالمی داشته باشد.
آموزش مهارت های زندگی به ایجاد روابط بین فردی مناسب و موثر، انجام درست مسوولیت های اجتماعی و تصمیم گیری های صحیح یاری می رساند و به این وسیله ، مهارت جو می تواند بدون توسل به اعمالی که به خود یا دیگران صدمه می زند، تعارضات و کشمکش ها را حل کند و حتی درباره اعمالش تصمیم گیری کند و با بررسی جوانب مختلف پیامد هر انتخاب را بررسی کند و در نهایت ، مسوولیت اعمالش را بپذیرد.
اینک بیش از هر زمانی نیاز به آموزش چنین مهارت هایی برای نسل جوان ایران و بویژه دانشجویان که موثرترین و در عین حال تاثیرپذیرترین گروه جوانان این کشورند بشدت احساس می شود. البته آموزش ها باید با ماهیت اجتماعی و فرهنگی ، اقتصادی ، مذهبی و... تناسب داشته باشد.
دانشجویان همواره با فشارهای مختلفی چون حجم گسترده مطالب درسی ، امتحانات ، دوری از موطن خود، تغییر در شیوه زندگی فردی ، انتخاب راه حل مناسب برای مسائل جزیی یا عمده زندگی ، عدم برنامه ریزی دقیق ، مسائل عاطفی همچون از دست دادن یک شخص حامی در زندگی ، احساس کمرویی و ناتوانی دفاع از حقوق خود، نداشتن اعتماد به نفس و جرات نه گفتن و... مواجهند.
اگر به آنچه دانشجویان امروز به عنوان مهارت های علمی و عملی برای زندگی فردای خود (اعم از شغل ، زندگی ، خانواده و...) فرامی گیرند توجه کنیم ، می بینیم در دنیایی که نام ارتباطات بر آن نهاده شده است ، نشانی از آموزش مهارت های ارتباطی ، رفتاری و مدیریتی نیست.
در نتیجه دانشجو یا دانش آموز فارغ التحصیل از رشد همه جانبه بی نصیب می ماند و می باید این آموزش ها را - که Life Skills یا مهارت های ده گانه زندگی نامیده می شوند - با آزمون و خطا و صرف هزینه های بسیار فراگیرد.
باتوجه به این نیاز و اهمیت آن دوره های آموزشی اماد (ارتقای مهارت های ارتباطی و ادراکی دانشجویان ) با همکاری اداره کل امور دانشجویان داخل و انجمن های علمی دانشگاه های تهران انجام می شود. باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران ، مجری برگزاری این دوره های آموزشی است.

سخنرانی های آموزشی
مدیر اجرایی طرح اماد در این باره می گوید: باتوجه به این که بسیاری از این مباحث برای دانشجویان ناشناخته است ، این سخنرانی ها با هدف معرفی اولیه و برانگیختن احساس نیاز برای پیگیری چنین مباحثی پیش بینی شده اند.
شفیع زاده در ادامه می افزاید: اولین دوره کنفرانس های آموزشی - ترویجی این طرح ، از 19 مهر تا 5 آبانماه در دانشگاه های تهران ، صنعتی شریف و الزهرا برای حدود 1200نفر از دانشجویان برگزار شده است.
سری دوم این کنفرانس ها از دوم آذرماه در سطح دانشگاه های تهران ، شریف ، علم و صنعت ، تربیت مدرس و پلی تکنیک در شرف برگزاری است. شرکت در این سخنرانی ها نیز برای همگان آزاد است.
کارگاه های آموزشی به منظور تعمیق دانش و مهارت دانشجویان در ارتباط با موضوعات مورد نظر و ارائه آموزش های حرفه ای و کاربردی ، کارگاه های آموزشی ویژه ای از سوی باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار می شود.
شفیع زاده می افزاید: در این کارگاه ها ضمن تمرین مباحث ، دانشجویان می آموزند از تاثیر خود بر اطرافیانشان آگاه شوند و سپس به تقویت نقاط قوت خویش با اطرافیان بپردازند و معایب خود را در این زمینه برطرف کنند.
گنجی مدیر امور مالی طرح می گوید: دبیرخانه طرح ، در حال برنامه ریزی برای برگزاری کارگاه های این دوره در دیماه امسال است. بعلاوه مجموعه کاملی از این کارگاه ها به صورت صوتی تصویری تهیه می شود و به دانشجویان دیگری که موفق به شرکت نشده اند، ارائه می شود.
در ضمن ، دبیرخانه طرح اماد از کلیه دانشجویان شرکت کننده در کارگاه ها با اهدای گواهی شرکت در دوره و یادبود تقدیر می کند. به منظور آگاهی بیشتر علاقه مندان ، به معرفی اجمالی برخی عناوین سخنرانی ها و کارگاه های آموزشی موردنظر خواهیم پرداخت.

مدیریت بهره وری
بهره وری ، بهره گیری حداکثر از ظرفیت های موجود در دسترس ، یا به عبارتی کار درست را به روش درست انجام دادن است.
روشها و فنون مدیریتی ، عوامل کلیدی بهره وری هستند؛ اما موفقیت حرکت بهره وری عمدتا به دلیل تاکید بر عامل انسانی است و مشارکت مدیریت و نیروی انسانی و نگاه هوشمندانه به کار اصلی ترین محورهای این حرکت بوده است.
بهره وری به عنوان بهبود فعالیت های مجموعه سازمان ، بهبود فعالیت های افراد و گروههای مختلف را شامل می شود. بنابراین ، بهره وری باید به صورت یک فرهنگ و نگرش برای جستجوی راهها، روشها و ابزارهای بهتر برای انجام فعالیت های مخصوص به خود یا ارائه پیشنهاد برای بهبود فعالیت دیگران باشد.

روش کلاسیک حل مشکل
psm از روشهای علمی و پذیرفته شده حل مشکل و مساله است. در زندگی امروزی ، چه در جایگاه های مدیریتی و چه در مقام کارشناسی ، با مسائلی روبه رو می شویم که باید برای آنها راهکارهایی یافت.
حل مشکل به مدیران کارشناس و سایر کارکنان در سازمان به منظور تصمیم گیری کمک شایانی می کند. توانایی حل مشکلات به گونه ای نوآورانه یکی از ویژگی هایی است که مدیران و کارفرمایان به دنبال آن هستند.
چه بسا بتوانیم یکی از دلایل اصلی استخدام مدیران را حل مشکل و تصمیم گیری بدانیم. آنچه به عنوان یک مهم قابل بیان است ، این که حل مشکل و تصمیم گیری از مهارت های اکتسابی است.
با استفاده از این روش ، می توان با چگونگی حل مشکلات به روش کلاسیک و نحوه اخذ تصمیم آشنا شد. در این روش ، سعی می شود شرکت کنندگان با ابزارهای ارائه حل مسائل و مشکلات بخصوص در عرصه های مدیریتی و سازمانی آشنا شوند.

گمباکایزن: کایزن ترکیبی دو کلمه ای از یک مفهوم ژاپنی است ، که تعریف آن تغییر به سمت بهترشدن یا بهبود مستمر و تدریجی است.
کایزن بر این اصل استوار است که برای ایجاد بهبود در سازمان لازم نیست در پی تغییرات انفجاری یا ناگهانی باشیم ، بلکه هرگونه بهبود یا اصلاح ، به شرط آن که پیوسته و مداوم باشد، ارتقای بهره وری در سازمان ها را به ارمغان خواهد آورد.

مدیریت زمان: آیا می دانید روزانه چند ساعت از وقت ، به دلیل عدم به کارگیری اصول و روشهای مدیریت زمان از دست می رود؟
مدیریت زمان به تکنیک هایی اطلاق می شود که به افراد توانایی می دهد در زمان کمتر، کار بیشتر، همراه با نتایج بهتر داشته باشند.
مهارت های مدیریت زمان تاثیر مستقیمی بر بهره وری و موفقیت های شغلی افراد دارد. مشکلی که اکثر افراد با آن روبه رو هستند، کمبود وقت نیست ، بلکه عدم استفاده موثر از وقت است ، که از طریق آموزش تکنیک های مدیریت زمان و به کار بستن آنها در عمل ، می توان این مشکل را نیز حل کرد.

شخصیت شناسی: تیپ شخصیتی به چه معناست و ما جزو کدامیک از تیپهای شخصیتی هستیم؟ یکی از پیچیده ترین و در عین حال فراوان ترین انواع ارتباطات ، ارتباط میان انسان هاست.
اگر چه این امر بدون تجزیه و تحلیل علمی یا آموزش مدون از ابتدای بشریت تاکنون استمرار داشته است ، اما در عصر کنونی ، توجه شایسته به آن ، باعث بهره وری از منابع انسانی است. این روش به ما می آموزد چگونه از نقاط ضعف و قوت خود آگاه شویم و از نقاط قوت استفاده کنیم و نقاط ضعف را پوشش دهیم.
در این دوره ، با شناسایی نیازهای درونی و بررسی ارزشهای فردی هر شخصیت ، استعدادها و رفتار هر شخصیت تبیین و معلوم می شود که مخالفت اغلب سوئبرداشتی از تفاوت هاست.

مدیریت تعارض: تعارض زمانی ایجاد می شود که اشخاص به توافق نمی رسند یا در مقابل یکدیگر قرار می گیرند. تعارض غیرقابل اجتناب است و نمی توان از وقوع آن ممانعت کرد. مدیران نیاز به مهارت های رایزنی و مهارت های قوی در حل تعارض دارند، تا موفق شوند.

کارگروهی: کار گروهی جوهره اصلی گروه هاست. اگر گروه مجموعه افرادی باشد که هدف و عملکرد خاصی را دنبال می کند و رسیدن به آن نیازمند کارهای مشترک باشد، در موفقیت گروهها عامل برجسته ای است.
کار گروهی زمانی پیش می رود که اعضای گروه از نظر ویژگی های شخصیتی و روشهای تعامل با دیگر اعضای گروه متناسب باشند و عملکردشان به منظور دستیابی به اهداف مشترک و گروهی باشد.
مدیریت استراتژیک ، مدیریت استرس ، خلاقیت فردی و گروهی و مدیریت فرآیند عنوان های دیگر کارگاه های طرح اماد است.


منبع: / سایت خبری / جام جم آن لاین ۱۳۸۳/۰۹/۲۱
نویسنده : بهاره صفوی

نظر شما