موضوع : پژوهش | مقاله

جنوب و شرق آسیا مقصد جدید موج اعتراض‌های مردمی


پس از خاورمیانه، شمال آفریقا و اروپا اکنون نوبت جنوب شرقی آسیا است که موج اعتراض‌های مردمی را تجربه کند. این موج اعتراضی مالزی را فرا گرفته اما مشخص نیست که آیا اعتراض‌های مردمی در این کشور به گستردگی تظاهرات‌های کشورهای عربی خواهد بود و اینکه آیا معترضان در این کشور بر ادامه اعتراض‌های خود تا زمان برآورده شدن خواسته‌هایشان تاکید خواهند داشت یا خیر.
به گزارش الف به نقل از بلومبرگ و شبکه ای. بی.سی، فعالان معترض در مالزی از چند هفته پیش روز 9 ژوئیه را برای برگزاری تظاهرات مردمی علیه دولت این کشور برگزیده بودند و از تمامی مردم خواستند که در این اعتراض عمومی شرکت کنند. این در حالی است که دولت مالزی به مردم این کشور در مورد شرکت در این گونه تظاهرات‌های غیرقانونی هشدار داده بود. اما به رغم هشدارهای مقامات امنیتی مالزی، هزاران نفر از معترضان در روز تعیین شده در شهر کوالالامپور گردهم آمدند اما با نیروهای پلیس مواجه شدند. این بزرگترین تظاهرات چند سال اخیر در مالزی محسوب می شد. پلیس مالزی نیز برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرد و به گفته منابع آگاه بیش از 1500 تن طی این تظاهرات‌های پراکنده دستگیر شدند.
پیش از برگزاری این تظاهرات، پلیس مالزی تدابیر شدید امنیتی در پایتخت این کشور اتخاد کرده بود و در اکثر مناطق اصلی نیروهای ضد شورش با خودروهای نظامی مستقر بودند. از جمله مطالبات معترضان در مالزی اصلاحات در قوانین انتخاباتی و مهار فساد مالی در این کشور بوده است. دولت نجیب رزاق نخست وزیر مالزی پیشتر به معترضان هشدار داده بود که برگزاری این گونه تظاهرات‌ها می تواند ثبات کشور را به خطر بیندازد و اعتراض‌های خیابانی به کشور لطمه وارد می‌کند. حتی پیش از برگزاری این تظاهرات بیش از 200 تن از فعالان سیاسی در مالزی دستگیر شده بودند.
برخی از فعالان در مالزی اعلام کرده‌اند که این آغاز یک روند جدید در مالزی است و فعالان جنبش معترضان در این کشور قصد دارند با الهام از جنبش‌های مردمی ضد حکومت‌های استبدادی جهان عرب زمانهای دیگری را برای برگزاری تظاهرات‌های ضد دولتی تعیین کنند. با درگیری ایجاد شده در این تظاهرات و وعده معترضان برای ادامه اعتراض‌ها احتمالا تنش‌ها در این کشور جنوب شرق آسیا ادامه خواهد یافت و بیم آن می رود که تظاهرات‌های مردمی در مالزی به دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا کشیده شود. تا پیش از این تظاهرات‌ها تنش‌ سیاسی در مالزی تا این حد جدی نبود و به نظر می‌رسد که معترضان در این کشور با الهام از تحولات اخیر خاورمیانه، شمال آفریقا و اروپا در برآورده شدن درخواست‌هایشان جدی‌تر از گذشته هستند.
"اونگ کیان مینگ" یک تحلیل گر سیاسی دانشگاه UCSI گفت که این تظاهرات در یک زمان مناسب در مالزی برگزار شد و ادامه سرکوب مخالفان در این کشور می تواند عامل تغییر دهنده بازی در انتخابات‌های آتی باشد.
با توجه به شرایط ناآرام مالزی این سوال مطرح است که آیا موج اعتراض‌های مردمی به دیگر کشورهای جنوب شرق و شرق آسیا خواهد رسید؟ آیا این انتظار درست است که در آینده شاهد اعتراض‌های گسترده مردمی در چین، ژاپن، کره جنوبی و چندین کشور این منطقه باشیم؟

 

تاریخ انتشار در سایت: ۱۹ تیر ۱۳۹۰منبع: / سایت خبری / الف ۱۳۹۰/۴/۱۹

نظر شما