برای ارتباط مراکز صنعتی به راه آهن سراسری 600 کیلومتر راه آهن فرعی درکشور ساخته می شود
روزنامه همشهری چهارشنبه 10 مرداد ,1375 31 جولای ,1996 سال چهارم , شماره 1031
وزیر راه و ترابری اعلام کرد:
اتصال خط آهن سراسری به مراکز صنعتی و احداث 600 کیلومتر راه آهن فرعی
وزیر راه و ترابری، اکبر ترکان، در همایش پیوند صنعت و راه آهن که در قزوین برگزار شد، از احداث 600 کیلومتر راه آهن فرعی در کشور تا پایان برنامه دوم توسعه خبر داد. این طرح با هدف اتصال خط آهن سراسری به مراکز و مجتمعهای صنعتی کشور و پیوند صنعت و راه آهن صورت میگیرد.
وی افزود که با وجود مزایای قابل توجهی مانند مصرف کمتر سوخت (یک ششم وسایل نقلیه دیگر) و آلودگی کمتر، سهم راه آهن در جابجایی بار کشور تنها 11 درصد است. این وضعیت ناشی از مشکلاتی از جمله عدم وجود شبکه راه آهن در شهرهای صنعتی، زمان طولانی حمل بار، عدم امکان انتقال بار به صورت منزل به منزل و عدم شناخت کافی مردم و صنایع از مزایای استفاده از راه آهن است.
ترکان تصریح کرد که شرکت راه آهن علاوه بر احداث خطوط آهن در شهرهای صنعتی، قصد دارد شرکت حمل و نقل وابسته به راه آهن را برای بازاریابی و حمل و نقل ترکیبی کالاها (کامیون و قطار) راهاندازی کند. به عنوان نمونه، خط آهن فرعی کهن دژ در شهر صنعتی البرز قزوین، اولین خط آهن فرعی برای اتصال شهرهای صنعتی با راه آهن سراسری خواهد بود و تا پایان امسال شهر صنعتی ساوه نیز با احداث یک خط فرعی به شبکه سراسری متصل خواهد شد.
معاون وزیر راه و ترابری و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی، صادق افشار، افزود:
واحدهای تولیدی که مایل به احداث خط آهن در مسیر کارخانه خود و اتصال به خطوط فرعی و سراسری هستند، میتوانند در صورت واجد شرایط بودن اقدام کنند. پس از موافقت شرکت راه آهن، واحد تولیدی میتواند زیرسازی خط آهن را انجام دهد و ریلگذاری آن بر عهده شرکت راه آهن خواهد بود. هزینههای انجام شده در اقساط 10 ساله و از طریق افزایش نرخ بار شرکت دریافت خواهد شد. در صورت سفارش حجم زیادی از بار برای حمل و نقل، شرکت راه آهن خط آهن را به صورت رایگان احداث خواهد کرد.
نظر شما