موضوع : پژوهش | مقاله

درمان های جدید جنون افسردگی



مترجم: هاله بهدادفر
منبع:روزنامه کیهان
دانشمندان در یک مسابقه تحقیقی جهت روش های جدید درمان افسردگی زیاد و عدم کنترل جنون افسردگی را مورد آزمایش قرار دادند.
جنون افسردگی یک بیماری است که می تواند زندگی فرد را به هم بریزد و باعث خودکشی شود. جنون افسردگی بسیار پیچیده و مرموز است. محققان بیش از نیم قرن است که از داروی لیتیوم (دارویی برای بهبود ذهن) استفاده می کنند و داروی دیگری را برای درمان آن پیدا نکرده اند. طبق مطالعه ای که در ماه می منتشر شد، جنون افسردگی هنوز به صورت های مختلفی مشاهده می شود. از هر 25فرد بزرگسال آمریکایی 1 نفر دچار جنون افسردگی می باشد.لازم به ذکر است، تاثیر داروهای رایجی که به این بیماری کمک می کند اغلب کوتاه است. دکتر حسین منجی، از مؤسسه سلامت ذهن گفت، «مطمئناً این داروها موجب کاهش بیماری می شوند، اما به اندازه کافی مؤثر نیست و بیماران کاملاً خوب نمی شوند.»
اکنون کسی نمی داند چرا داروی جدید و مناسبی برای این درمان ابداع نشده است. ضمناً داروهای غیرمعمولی که برای این گونه درمان استفاده می شود، از جمله داروهایی است که بیماری Lou Gehrig و بخشی که موجب ایجاد زمینه الکتریکی اطراف مغز می شود را درمان می کند، حتی از داروی تاموکسیفین (Tomoxifin)، داروی سرطان سینه هم برای این درمان استفاده می شود.برخی از این روش ها منطقی و برخی هم از طریق فرضیه تشخیص داده شده است و اخیراً دانشمندان اسنادی بدست آوردند که ثابت می کند برخی روزها ممکن است داروها در برابر جنون افسردگی مفید باشند.
بهترین نمونه نشانه های خاص جنون افسردگی اپیسود جنون است، دوره هایی که فرد دارای انرژی زیاد است. این دوره می تواند یک هفته یا بیشتر دوام داشته باشد.تامارا، 26 ساله ساکن پیتس برگ، کسی که چندین سال پیش بیماری اش را تشخیص دادند گفت: «شما مثل دیگران انرژی و ایده های بسیار زیادی دارید. بنابراین دوست دارید احساس کنید، بینشی بسیار روشنفکرانه داشته باشید، به هر کسی پاسخ دهید، همچنین نیاز به صحبت کردن، تماس گرفتن با تمام دوستان خود دارید، و به سختی می خوابید و به همه چیز فکر می کنید.» اما جنون می تواند موجب بی حوصلگی بسیار زیاد شود.او گفت، «نیروی زیاد باعث شد تا زندگی مشترکی را آغاز کنم، اما اگر کسی نوشابه ای روی من بریزد از کوره درمی روم. این خصوصیات درست همانند احساسات شما است تنها تفاوت آن شدیدتر بودن آن است.»
مخالف جنون افسردگی، اپیسود افسردگی است که یک هفته یا بیشتر طول می کشد. افسردگی زندگی انسان را به خاک سیاه می نشاند.هنگامی که افسرده می شوید هیچ چیز برای شما جالب نیست. از همه چیز خسته می شوید... هیچ صحبتی برای شما جالب نیست. تنها کاری که می خواهید انجام دهید خواب است.
من روزها و روزها می خوابیدم.تامارا در سال آخر کالج دچار افکار خودکشی شده بود او از ترس به دنبال کسی می گشت تا به او کمک کند.دکترها معمولاً افسردگی جنون را با انواع داروها مداوا می کنند از جمله لیتیوم، ضداضطراب که می تواند حالت فرد را تنظیم کند و ضد وهم است، البته داروها همراه با روان درمانی و آموزش بیماری تأثیر بسیار زیادی روی بیمار می گذارد.دکتر اندرو فیگولین، پروفسور روانپزشک از دانشگاه پیترزبرگ گفت، «تامارا که از لیتیون و دیگر داروها استفاده می کند می گوید، من هم اکنون خوب هستم. او از جمله افراد خوش شانس بود. درمان جنون افسردگی بسیار مشکل است زیرا اپیسود افسردگی بسیار سخت و بسیار مقاوم تر از درمان ضدافسردگی معمولی است.»
او افزود، «بسیاری از بیماران نمی توانند مداوای جنون افسردگی را بخاطر تاثیرات حاشیه ای اضافه وزن، بی خوابی، رعشه و حساسیت به دارو تحمل کنند. برخی بیماران نیز داروهای خود را کنار نمی گذارند و به درمان ادامه می دهند زیرا موجب بهتر شدن بیماری آنها می شود. در مطالعه بیماران مداوا شده ای که در سال گذشته منتشر شد، متوجه شدند حدود 60 درصد در هشت هفته خوب شدند اما تنها نیمی از افراد طی دو سال بهبود پیدا کردند. دکتر اندرو نیرنبرگ، پروفسور روانپزشک دردانشکده هاروارد مدیکال گفت: «درمان خیلی خوب انجام گرفت. بدان معنا که اتاق های مخصوص بهبود بسیار زیادی برای اینگونه بیماری ها وجود دارد. پس نیاز به درمان های جدید داریم.» دکتر گری ساچس محقق جنون افسردگی در بیمارستان دولتی ماساچوست هاروارد گفت: «یک مشکل اساسی وجود دارد. هنگام درمان کسانی که بیماری قلبی مزمن دارند مورد حمله قلبی قرار می گیرند و آنهایی که دارای بیماری اساسی جنون افسردگی مزمن هستند دچار اپیسود افسردگی جنون می شوند و ما واقعا نمی دانیم دلیل آن چیست.» منجی گفت: «رمز و پیچیدگی بی نظمی باعث شده دانشمندان درتوسعه داروهای بی نظمی تلاش کنند. از هنگامی که لیتیوم برای درمان جنون افسردگی کشف شد بیش از 50 سال می گذرد، اما آیا دارویی خصوصا برای درمان جنون افسردگی اختراع شده است؟»
برخی از محصولات اخیر داروها، مثل لیتیوم بطور شانسی برای درمان بی نظمی بکار برده شده است. محققان NIMH، مورافری و دکتر واین دروتس تجربه ای از داروی آرام بخش که معمولا برای درمان افرادی که دریازده و یا ماشین گرفتگی استفاده می شوند، بدست آورده اند. چند سال پیش آنها در مورد آن که آیا داروی آرامش بخش می تواند حافظه را بهبود ببخشد و میزان توجه را در افراد افسرده بالا ببرد، تحقیق کردند. آنها با این تحقیق توانستند داروهایی را برای بیماران افسرده بدست آورند. آنها دارو را به داخل عروق بیماران افسرده فرستادند، البته آنها برای مطالعه و هم سعی کردند از دوز درست استفاده کنند. در این تحقیق آنها متوجه چیز عجیبی شدند. این بیماران پس از تزریق احساس افسردگی شان در آن شب کمتر شده بود. این خود یک نتیجه قابل توجه بود، زیرا تاثیر اکثر داروهای ضدافسردگی هفته ها طول می کشد.
برخی بیماران می گویند آن بهترین شبی بود که تاکنون داشته اند، زیرا خیلی خوب خوابیدند و صبح پس از آن که بیدار شدند افسردگی آنها بسیار کم شده بود. دروتس گفت، در بسیاری از موارد بهبودی هفته ها یا ماهها ادامه داشت.
دروتس و فیوری سریعاً تحقیق خود را بر روی آزمایش تأثیر دارو بر «خودافسردگی» آغاز کردند. در اکتبر 2006 آنها به نتایجی رسیدند که مردم را امیدوار کردند. البته آنها در مراحل اول هستند و نتایج به دست آمده از یک گروه بیماری بود که دارای جنون افسردگی بودند.
دروتس گفت، «اکنون فیوری ریاست تحقیق در استفاده از تکه های پوست اسکوپولامین (یک آلکالوئید کولینرژیک که از گیاهان سولاناکووس بدست می آید، نمک هیدرو برومیدان به عنوان یک آرامش بخش مغز، میدریاتیک و سیلکویلژیک استفاده می شود) برعهده دارد. همان داروی آرامش بخشی که برخی مسافران هنگام مسافرت برای جلوگیری از حالت تهوع استفاده می کنند. این دارو برای درمان جنون افسردگی است که به خوبی افسردگی معمولی عمل می کند. البته اکنون مردم نباید درمان موجود برای افسردگی را روی خود امتحان کنند.»
در سال 2001 کشفیات دور از انتظار و خوشایند و اتفاقی در بیمارستان مک لین واقع در بلمونت، مس بدست آمد. بیماران مبتلا به جنون افسردگی، کسانی که مغزشان را از لحاظ شیمی مورد بررسی قرار گرفت به طور اتفاقی کمی بهبود یافتند. این بیماران توسط دستیار تحقیق تحت مراقبت قرار گرفتند و دانشمندان نیز دقت بیشتری کردند تا اینکه در سال 2004 نتایج خود را منتشر کردند. آنها بیان کردند زمینه های الکتریکی تولید شده توسط مغز ممکن است افسردگی را از بین ببرد. البته هنوز مشخص نشده چگونه این کار صورت می گیرد.نتایج به دست آمده با مطالعاتی که قبلا انجام گرفته بود، متناقض است. اما محققان اکنون شیوه ای را برای تقسیم بندی ابداع کردند که شبیه به سالنی می باشد که برای خشک کردن مو زمینه های الکتریکی به وجود می آورند. آنها تصمیم گرفتند آزمایشاتی را در این زمینه انجام دهند.
جدا از شانس، محققان از چند شیوه ای که برای امکان افزایش درمان بیماری جنون افسردگی استفاده کردند، نتایجی به دست آوردند.لازم به ذکر است، ریلازول (دارویی است که برای درمانamyotrophic lateral sclerosis استحاله پیشرونده نورون ها که راه کورتیکو اسپینال و سلول های حرکتی ساقه مغز و طناب نخاعی را درگیر می کند و باعث نقص نورون های حرکتی فوقانی و تحتانی می شود؛ معمولا یک پیش آگهی کشنده در عرض 3-2سال دارد)، اکنون برای درمان از بین بردن بی نظمی بیماری Lou Gehrig استفاده می شود که به آن ALS یا سفت شدگی بافت های کناری آمیوترافی می گویند.آنها متوجه شدند ریلازول همانند جنون افسردگی موجب افزایش پروتئین خاص در سلول های مغز موش شود. منجی گفت، بنابراین محققان سعی کردند ریلازول را به مقدار کمتر به بیماران مبتلا به جنون افسردگی بدهند و تنها به برخی از بیمارانی که واقعاً علایم ناامیدی دارند تجویز کنند.
او افزود: «ریلازول توسط سنوفی اونتز (نام شرکت داروسازی است) دسته بندی شده است. ریلازول ممکن است برای درمان جنون افسردگی استفاده شود.» او همچنین افزود: «در تحقیق مشابهی که انجام گرفته است محققان برای توسعه درمان جدید از دارویی استفاده کردند. مطالعه ای که بر روی موش ها انجام گرفت نشان داد که لیتیوم و دیگر داروهای ضد جنون مانع از تأثیر یک آنزیم خاص در مغز می شود. بنابراین داروهای دیگری که مانع از آنزیم می شوند ممکن است در برابر جنون مؤثر باشند.»
بهترین داروی موجود شامل: تاموکسیفین که جهت عدم سرطان سینه استفاده می شود، مطمئناً کافی است. تحقیق اخیری که منجی در یک گروه کوچک بیماران مبتلا به جنون افسردگی انجام داد، متوجه شد که تاموکسیفین سریعاً جنون را از بین می برد، او همچنین در دیگر مطالعات صورت گرفته نیز نتایج مشابهی را بدست آورد.
این دارو ارزش زیاد آنزیم را نشان می دهد و اکنون مانجی سعی می کند تنها هنگام ضرورت از این دارو استفاده کند.البته او قصد دارد از تاموکسیفین اجتناب کند زیرا بیشتر برای دفع سرطان سینه زنان استفاده می شود.دانشمندان می گویند راه حل واقعی پیدا کردن رموز جنون، افسردگی است در نتیجه هنگامی که اهداف داروها مشخص می شود آن را برای تحقیق جدید داخل دی ان ا قرار می دهند.با توجه به آنکه برخی از نیویورکی ها دچار تغییرات زیادی در جنون افسردگی شده اند، مجلات علمی نتایج اولیه تغییر اساسی در تجزیه دی ان ا را در ماههای اخیر منتشر کردند، آنها با بررسی تمام ژن ها متوجه شدند اختلافات تغییرات ژنی مردم را مستعد بیماریهای خاص می کند.چنین تحقیقی می تواند ارتباطات بیولوژی پنهان شده بیماری را آشکار کرده، در نتیجه محققان را بخاطر عدم تردید در مورد اهداف سرازیر نکند.
دکتر فرانسیس مک ماهون، متخصص ژن از NIMH گفت: «در تحقیق جنون افسردگی ما متوجه اشتباهات بسیار زیادی شده ایم، اما این نوع مطالعات واقعاً به ما فرصت خواهد داد تا از طریق درک بیولوژی بیمار را متقاعد کنیم.»سچز از هاروارد به عنوان فردی موافق بیان می کند، «من تصور می کنم بررسی تمام ژن ها حقیقتاً می تواند پل مهمی برای درمان های بهتر باشد.»
او افزود: «مطالعات جدیدی که در آینده در خصوص ژن صورت می گیرد به ما کمک می کند تا در طی زندگی خود امکان زیادی برای توسعه در این زمینه بدست آوریم و بتوانیم افرادی را که در حال حاضر زندگی می کنند را درمان کنیم.»

نظر شما