موضوع : پژوهش | مقاله

غذاى رژیمى گول تان نزند

منبع:روزنامه جوان
اگر کسى براى وزن کم کردن دلش را به خوردن سس کم چربى و شیرین کننده هاى مصنوعى خوش کرده ممکن است این خبر جدید از دنیاى تحقیقات برایش جالب باشد. این که خوردن غذاها و خوراکى ها نه تنها کمکى به وزن کم کردن شما نمى کند، بلکه برعکس مى تواند شما را چاق هم بکند.
محققان دانشگاه آلبرتاى کانادا چند گروه از موش ها را در سنین مختلف انتخاب کردند و به هرگروه نوع مشخصى از خوراک دادند، به برخى از گروه ها خوراکى هاى با کالرى کمتر و به برخى دیگر کالرى بیشتر. بررسى هاى بعدى نشان داد موش هاى جوان تر این خاصیت را دارند که وقتى به آنها غذاى کم کالرى داده مى شوند به طور خودکار بیشتر مى خورند و همین باعث افزایش وزن و نه کاهش در آنها شده است. یکى از توجیه هاى محققان درباره نتایج این مطالعه آن است که وجود مقدار مشخصى از چربى در غذا باعث احساس سیرى در فرد و کنترل اشتهاى او مى شود که وقتى این مقدار وجود نداشته باشد همچنان دوست دارد غذا بخورد.
معلوم نیست چرا این خاصیت فقط در موش هاى جوان تر دیده شده و موش هاى بزرگسال و مسن تر توانسته اند از روى عوامل دیگرى بفهمند که غذایى که خورده اند براى شان کافى بوده است. البته فعلا این آزمایش روى موش ها انجام شده اما اگر نتایج مطالعات بعدى روى انسان ها هم به همین منوال باشد هشدارى جدى است براى چاق هایى که به جاى زحمت دادن به خودشان، ورزش و کم خوردن سراغ این جور راه حل هاى میان بر مى روند.

نظر شما