موضوع : پژوهش | مقاله

فرهنگ خاورشناسان (ج 2; حرف ب)

مجله  پژوهشگران  آذر و دی 1383، شماره 1 

نویسنده : پرویز مشکین نژاد
25
گروه مؤلفان و مترجمان هیئت علمی: فروغ آقایی میبدی، معصومه احسانی، شهلا حسینی، ملیحه راجی، مینو فطوره چی، سیدسعید فیروزآبادی، پرویز مشکین نژاد، نرگس مصطفوی، پروانه نیک طبع.

ویراستاران: عبدالرضا احمدی، صفدر تقی زاده، ملیحه راجی، عنایت الله رضا، رباب صادقی اسکویی، پرویز مشکین نژاد.

دیگر همکاران و مترجمان: ماریا آیوازیان (زبان ارمنی)، لیلا ربن شه (زبان روسی)، هادی رحیمیان (زبان ایتالیایی)، نسرین سینا (زبان آلمانی)، فاطمه شیسی، فاطمه علاقبند، فرحناز کوشا، سید محسن محسنی، فاطمه مکداول، محمّدناصر میزانی، حمیده موسوی نژاد.

جلد دوم (حرف ب) از مجموعه 8 جلدی فرهنگ خاورشناسان ــ با مشخصات زیر ــ در پاییز 1382 در 524 صفحه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به چاپ رسیده است.

جلد سوم فرهنگ خاورشناسان (حرف پ ـ ت) در دست حروف نگاری و چاپ است؛ همچنین، بیش از نیمی از مطالب جلد چهارم (حرف ج ـ ژ) تهیه شده و بقیّه در حال انجام است.

انشاءالله با کمک مسئولان پژوهشگاه و به همت اعضای محترم انتشارات پژوهشگاه، شاهد چاپ و انتشار دیگر مجلدات آن هم باشیم.

در پایان، یادآور می شود که درباره خاورشناسان، پیش تر آثاری به چاپ رسیده است؛ اما هیچ یک از آنها ازنظر سبک نگارشی و مداخل و غیره قابل مقایسه با فرهنگ حاضر نیست. اهم کارهای منتشر شده به زبان فارسی و عربی در این زمینه عبارت اند از:

1. جهان ایران شناسی، تألیف شجاع الدین شفا (در دو مجلّد)؛

2. فرهنگ خاورشناسان، تألیف ابوالقاسم سحاب؛

3. فرهنگ اسلام شناسان خارجی، تألیف عبداللّه خوروش (در دو مجلّد)؛

4. ایران ازنظر خاورشناسان، تألیف دکتر رضازاده شفق؛

5. موسوعة المستشرقین، تألیف عبدالرحمن بدوی، چاپ بیروت. ترجمه ای از این کتاب به زبان فارسی با عنوان فرهنگ کامل خاورشناسان در یک مجلّد در قم انجام گرفته است که به رغم عنوان کتاب نمی تواند فرهنگ کامل محسوب شود.

6. المستشرقون، تألیف نجیب العقیقی، چاپ قاهره (در سه مجلّد)؛

7. القاموس الاسلامی، تألیف احد عطیة الله، چاپ قاهره.

نظر شما