موضوع : پژوهش | مقاله

موج سواران و قیام‌های مردمی جهان عرب


نبیل العربی، دبیرکل تازه کار اتحادیه عرب در نخستین روزهای تصدی مسئولیت جدیدش ضمن اظهار علاقمندی نسبت به گسترش مناسبات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عرب ادعا کرد ایران در امور داخلی کشورهای عرب دخالت می‌کند و به شرط پایان دادن به این دخالت‌های مورد ادعا می‌تواند شاهد فراهم شدن زمینه‌های بهبود مناسبات با کشورهای عربی باشد.
این برای نخستین بار نیست که ادعای دخالت ایران در امورداخلی کشورهای عرب مطرح می‌شود و احتمالاً آخرین بار هم نخواهد بود. پیش از این بارها برخی رژیم‌های عرب سعی کرده‌اند ناکامی‌های سیاسی - اجتماعی خود را به حساب دخالت ایران بگذارند و از این طریق بر بحران‌های ریشه‌دار داخلی سرپوش بگذارند. علاوه بر این، اشغالگران آمریکائی و برخی رژیم‌های اروپائی دنباله روی آمریکا در توجیه شکست‌های مستمر نظامی - امنیتی و سیاسی در عراق و افغانستان سعی نموده‌اند از شگردهای تکراری بهره بگیرند و با توسل به تبلیغات عوام فریبانه چنین وانمود سازند که گویا تمامی ناکامی‌ها و شکستهای آنها به خاطر دخالت ادعائی ایران در عراق و افغانستان بوده است.
این مسئله همواره جای تعجب و تردید بوده است که اشغالگرانی از آنسوی دریاها به منطقه آمده‌اند و خاک عراق و افغانستان را زیر و رو کرده‌اند و اکنون در توجیه شکست و ناکامی خود، انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گیری می‌کنند!
دقیقاً در ادامه همین سیاست‌های ناکام تبلیغاتی غرب است که طی ماههای اخیر شاهد گمانه زنی‌ها و تبلیغات مسموم در مورد "ریشه‌های قیام ملتها در بهار عربی" هستیم. تصادفی نیست که مقامات واشنگتن از نخستین روزهای شکل گیری قیام‌های مردمی در کشورهای عرب تا امروز، مرتباً سعی دارند ایران را به عنوان عامل و هدایتگر امواج قیام‌های مردمی در منطقه معرفی کنند ولی هرچه بیشتر تلاش می‌کنند تا سرنخی نشانگر دخالت ایران پیدا و آنرا افشا نمایند، کمتر نتیجه می‌گیرند و همچنان عاجز و درمانده هستند. با وجود این، حقایق علنی و ملموس نشان می‌دهد ملت‌های مظلوم از تجربه‌های موفق ایران در مصاف با دشمنان انسانیت، استفاده کرده‌اند و با الگوپذیری از این "فرهنگ مقاومت"، سعی دارند به حاکمیت فضای جهنمی و خفقان حاکم بر کشورشان خاتمه دهند. این برای ایران اسلامی افتخار بزرگی است که فرهنگ مقاومت را احیا کرده و حتی بدون آنکه خود بخواهد یا تلاش سازمان یافته‌ای در این مقوله انجام دهد، این تجربه‌های موفق نزد سایر ملت‌ها مطرح و مورد استقبال قرار گرفته است.
در اینجا موضوع حیاتی و مهمی وجود دارد که به برکت خون‌های به ناحق ریخته شده مظلومان تاریخ معاصر، پیام‌های مقاومت و ایثار و شجاعت و پیامدهای آن، بیش و پیش از آنکه توسط پرچمداران مقاومت منعکس شود، اتفاقاً توسط دشمنان مقاومت منعکس و جهانگیر شده است. در واقع دشمنان مقاومت بدون آنکه خود بخواهند، "بلندگوی مقاومت" شده‌اند و با نشان دادن ترس و خشم و اعتراض خود، عظمت وعزت بیشتری را برای مقاومت، در نزد ملت‌ها ایجاد کرده‌اند و هنوز هم سرگرم ایفای همین قبیل نقش‌ها هستند.
نبیل العربی و اربابانش، بدون آنکه خود بخواهند، عملاً به انعکاس وسیع‌تر و رساتر این پیام مقاومت اسلامی در منطقه و جهان پرداخته‌اند که صف دوستان و دشمنان ملت‌ها را به وضوح مشخص کرده‌اند. ملت‌های سرافراز با دیدن این صحنه‌ها و مقایسه مواضع دیگران، به خوبی می‌توانند و خوشبختانه توانسته‌اند راه صحیح و اطمینان بخشی را انتخاب کرده و طی نمایند تا شاهد پیروزی و عزت و اقتدار خود باشند.
بیان جملات کینه توزانه علیه ایران در چنین مقطعی و با چنان ادبیاتی، قطعاً به زیان ما و ملتها نخواهد بود بلکه دقیقاً هم جبهه بودن آمریکا، صهیونیستها، ارتجاع عرب و برخی موج سواران بی‌آبرو همچون نبیل العربی را به وضوح به تصویر می‌کشد درحالی که اگر همین قیام پرشکوه ملت مصر نمی‌بود، این شخص حتی خواب تصاحب صندلی وزارت خارجه مصر و سپس کرسی دبیرکلی اتحادیه عرب را هم نمی‌دید. به عکس آنچه برخی عناصر ساده اندیش تصور می‌کنند، بیان چنین اراجیفی، خط فکری و سرنخ متصل به این جریان را آشکار می‌سازد و این برای رفتارشناسی ملت‌ها نه تنها زیانی محسوب نمی‌شود بلکه خود یک غنیمت و فرصت است که دریابند حتی دبیرکل تازه کار صحنه سیاسی دنیای عرب در پرتو قیام پرشکوه ملت‌ها بگونه‌ای پالایش و خالص شود که قدر و منزلت قیام و استقامت ملت‌ها به درستی متجلی گردد تا کسی جرئت نکند درعین تجلیل متملقانه و چاپلوسانه از قیام‌های عربی، همزمان آنرا نشانه دخالت ایران معرفی نماید و درصدد تخطئه و جوسازی برآید.
قیام پرشکوه اخیر ملتها در بهار عربی می‌تواند مجد و عظمت از دست رفته دنیای عرب را به آنها باز گرداند و زمینه‌های استقلال رأی و استقلال عمل ملت‌های عرب را فراهم و تثبیت نماید، حتی اگر موج سواران و فرصت طلبان به تناسب مأموریت و خصلت‌های ذاتی خود، موضع دیگری داشته باشند.


منبع: / روزنامه / جمهوری اسلامی ۱۳۹۰/۴/۱۵

نظر شما