رسوایی غول رسانه ای یهودی جهان در انگلیس
موضوع : پژوهش | مقاله

رسوایی غول رسانه ای یهودی جهان در انگلیس


رابرت مرداک که به دلیل مالکیت بیش از صد نشریه، روزنامه و شبکه تلویزیونی در سرتاسر دنیا لقب غول رسانه ای جهان را به خود اختصاص داده است، به دلیل جرایمی ازجمله شنود تلفنی شهروندان انگلیسی و فاش کردن اسرار افراد معروف، رسوایی بزرگی به بار آورد.
'رابرت مرداک' 76 ساله مرد فعال و شناخته شده در عرصه رسانه های جهانی که به گفته هفته نامه 'بیزینس ویک' تلویزیون‌های ماهواره‌ای او در پنج قاره جهان به پخش برنامه می‌پردازند و 175 روزنامه از جمله 'نیویورک‌پست' و 'تایمز' لندن را در مالکیت خود دارد، به دلیل اقدامات غیرقانونی ازجمله حک کردن اطلاعات شخصی و شنود تلفنی مکالمات شهروندان عادی و افراد معروف، ازجمله هنرمندان انگلستان هم اکنون مورد پی گرد قانونی قرار گرفته است و هفته نامه معروف وی با عنوان 'نیوز آو د وورد' یا اخبار جهان پس از 15 دهه فعالیت توقیف شده است. گفتنی است وی در این هفته نامه به فاش کردن اسرار افراد مختلف می پرداخت.
به گفته بیزینس ویک، مرداک تنها در ایالات متحده 35 ایستگاه تلویزیونی، شبکه‌های 'فاکس' و استودیو 'قرن بیستم فاکس' را در اختیار دارد که 40 درصد جمعیت این کشور را تحت پوشش رسانه‌ای قرار می‌دهند. در مجموع از هر 5 خانواده آمریکایی، یک خانواده برنامه‌هایی را می‌بیند و می‌شنود که از رسانه‌های مختلف مرداک پخش می شوند. مرداک در سال 1981 وارد مرحله سلطه بر روزنامه های مرجع انگلیس به نام های تایمز 'The Times' و ساندی تایمز 'Sunday Times' شد و امتیاز این روزنامه ها را خریداری کرد. گفته می شود شرکت 'نیوز کورپوریشن مرداک' که هفته نامه 'اخبار جهان' از زیر شاخه های آن محسوب می شود 70 میلیارد دلار سهام در بورس دارد.
به گفته تارنمای 'بی بی سی' در راستای اقدامات غیرقانونی هفته نامه اخبار جهان مدیران اجرایی آقای مرداک، اتهام نابود کردن میلیون‌ها نامه الکترونیکی مربوط به شنودهای تلفنی را تکذیب کرده اند.
همچنین حزب کارگر، حزب مخالف دولت خواهان اقدام فوری برای جلوگیری از تلاش‌ها برای از بین بردن اسناد و مدارک شده است.
بی بی سی در خبری دیگر در پانزدهم تیر ماه اعلام کرد که 'دیوید کامرون' نخست وزیر انگلستان، خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره شنود هفته نامه اخبار جهان شده است. به گفته این رسانه، جنجال شنود در بریتانیا ابعاد گسترده‌تری یافته و پارلمان بریتانیا نشستی اضطراری، در باره این موضوع برگزار می‌کند. در این خصوص پلیس بریتانیا اعلام کرده که به برخی از خانواده قربانیان حادثه بمبگذاری هفتم ژوئیه 2005 لندن خبر داده که تلفن های آنها احتمالا توسط کارآگاهان خصوصی استخدام شده توسط هفته نامه جنجالی 'اخبار جهان'، یکی از روزنامه های گروه رسانه ای 'نیوز اینترنشنال' شنود شده بود.
گراهان فولکز، که پسر او در بمبگذاری‌های لندن کشته شد، گفته است که از شنیدن این که ابراز غم و اندوه خانواده او، به طور غیرقانونی شنود شده، یکه خورده است. از سوی دیگر اتهامات تازه ای درباره پرداخت پول به پلیس توسط این هفته نامه مطرح شده است.
روزنامه 'ایندپندنت' نیز در گزارشی که به رسوایی هفته نامه 'اخبارجهان' رابرت مرداک اختصاص داشت، نوشت: کارکنان این نشریه با اعلام این خبر در شوک به سر می برند و تخمین ها از این حکایت دارد که احتمالا حدود 400 تا 500 کارمند این نشریه از کار بیکار خواهند شد. این نشریه همچنین اعلام کرده است که به نظر می رسد در همه انگلستان تنها دو نفر از تعطیلی این نشریه ناراحت هستند و این دو نفر هم کسانی نیستند مگر مرداک مالک این نشریه و کامرون نخست وزیر انگلیس و حامی همیشگی او.
در همین حال روزنامه 'تلگراف' هم اعلام کرد: تعطیلی این نشریه راه را برای نشریه 'سان' باز خواهد کرد و احتمالا نشریه 'سان' از هفته آینده به پر تیراژترین نشریه این کشور(انگلستان) تبدیل خواهد شد و کارکنان این نشریه باید خود را برای رویارویی با شرایط جدید آماده کنند.
لازم به ذکر است که موضوع جاسوسی خبرنگاران 'اخبار جهان' از تلفن های افراد مشهور برای نخستین بار در سال 2006 میلادی و پس از افشای استراق سمع تلفن های برخی از اعضای خانواده سلطنتی انگلیس علنی شد که پس از تشکیل دادگاه یکی از خبرنگاران این نشریه به نام 'کلایو گودمن' و همچنین یک بازرس خصوصی به نام 'گلن مالکایر' به زندان محکوم شدند.
پلیس انگلیس در تحقیقاتش در این باره در سال 2007 شواهد خاصی از هک شدن تلفن های افراد دیگر بدست نیاورد. اما روزنامه گاردین در طول یک سال گذشته در بسیاری از موارد نشان داده است که این روزنامه(اخبار جهان) طی یک دهه گذشته علاوه بر جاسوسی از تلفن های افراد مشهور نظیر سیاستمداران، هنرمندان و ورزشکاران، تلفن های هزاران نفر دیگر را نیز هک کرده است.
به گفته تارنمای 'دویچه وله' نیز نخست‌وزیر بریتانیا شنود تلفن‌های همراه برخی شخصیت‌های مهم و خبرساز از سوی نشریه‌هفتگی 'اخبار جهان'(news of the world) را 'نفرت‌انگیز و غیرقابل تحمل' نامید. نشریه‌ی 'اخبار جهان' یکی از رسانه‌های تحت مالکیت امپراتوری رسانه‌ای 'نیوز کورپریشن' است.
'اندی کلسون' مسوول روابط عمومی و رسانه‌ای نخست‌وزیر بریتانیا نیز در پی این جنجال مجبور به استعفا شد. اندی کلسون پیش از اینکه به سمت مسوول رسانه‌ای دیوید کامرون منصوب شود، سردبیری نشریه‌ی 'اخبار جهان' را برعهده داشت و گفته می شود بسیاری از استراق سمع‌های تلفن‌های همراه در زمان سردبیری او رخ داده است.
'دیلی تلگراف' هم در این مورد گزارش داد که دولت دیوید کامرون تلاش دارد تا جایی که ممکن است 'نیوز کورپریشن' را از خشم افکار عمومی و پارلمان دور نگاه دارد و با برکناری اندی کلسون جنجال 'شنود' را کمی آرام‌تر کند.
رابرت مرداک از حامیان انتخاباتی افرادی چون 'جورج بوش'، 'هیلاری کیلینتون' و 'دیوید کامرون' نخست وزیر کنونی انگلستان بوده است. وی همچنین از طرفداران حمله آمریکا به عراق محسوب می شود.

 

منبع: / خبرگزاری / ایرنا ۱۳۹۰/۴/۱۹

نظر شما