جلوگیری از موازیکاری در عرصه تبلیغ دینی
بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در آذر 86 در جمع طلاب و فضلای حوزه و تاکید ایشان مبنی بر رشد و ارتقای فعالیتهای حوزه به ویژه در عرصه تبلیغ، «شورای پیشبرد و ارتقای حوزه» تشکیل شد که یکی از ثمرات آن تاسیس شورای سیاستگذاری و هماهنگی تبلیغ است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"، به نقل از مرکز خبر حوزه، دبیر شورای سیاستگذاری تبلیغ حوزه، امروز در جمع خبرنگاران بر ضرورت هماهنگی در عرصه تبلیغ دینی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از اصولیترین ماموریتهای انبیاء موضوع تبلیغ و تربیت مبلغ است به گونهای که همه آنان مشقات بسیاری را در این مسیر متحمل شدند.
حجتالاسلام والمسلمین فرخفال افزود: موضوع تبلیغ و تربیت مبلغ در دوران غیبت به عهده فقها و علمای دین و حوزههای علمیه است که در این راستا مراجع عظام تقلید و روحانیت به سهم خود سرمایهگذاریهای عظیمی در عرصه تبلیغ به عنوان یک وظیفه الهی داشتهاند و در همه فراز و نشیبهای تاریخ این ودیعه الهی را حفظ کردند.
دبیر شورای سیاستگذاری تبلیغ بیان داشت: تبلیغ معارف دینی موجب حرکت جامعه به سوی سعادت است، لذا اگر تبلیغ کمرنگ شود جامعه اسلامی پیشرفت نخواهد کرد.
حجتالاسلام والمسلمین فرخفال ادامه داد: در آذر 87 بعد از تحقیق و بررسی بسیار و با مسئولیت آیتالله مقتدایی، مدیر حوزههای علمیه و با عضویت مدیران ارشد همه نهادهای مرتبط با اعزام مبلغ، شورایی تشکیل شد و کار سیاستگذاری و هماهنگی نهادهای اعزام کنند مبلغین و تربیت مبلغ را بر عهده گرفته است.
وی اضافه کرد: آیتالله مقتدایی، مدیر حوزه علمیه خواهران، مدیر حوزههای علمیه خراسان و اصفهان، رییس دفتر تبلیغات اسلامی، رییس سازمان تبلیغات، رییس جامعهالمصطفی، مدیر جامعهالزهرا، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات، سازمان اوقاف و امور خیریه، معاون تبلیغ حوزه و دو نفر از کارشناسان تبلیغی اعضای شورای سیاستگذاری تبلیغ را تشکیل میدهند.
دبیر شورای سیاستگذاری تبلیغ عنوان کرد: اساسنامه این شورا و آییننامه تشکیل جلسات آن تصویب شد و تشکیل کارگروهها برای بررسی و تحقیق در تعیین اولویتهایی که باید به عنوان سرفصل سیاستگذاری تعیین شوند، شروع شده است.
وی ادامه داد: آذر ماه 88 اعضای این شورا با مقام معظم رهبری دیدار داشتند که رهنمودهای معظمله به اعضای شورا قوت فراوانی بخشید و به برکت آن کلیات طرح ساماندهی و هماهنگی تبلیغ در داخل و خارج کشور به تصویب رسید.
حجتالاسلام والمسلمین فرخفال گفت: هدف از این طرح جامع، ساماندهی و هماهنگی همه نهادهای تبلیغی کشور است و در این طرح ستادی به عنوان ستاد اجرایی، طرحها و سیاستگذاریها تشکیل شده که متشکل از نمایندگان تامالاختیار همه نهادهای اعزام و تربیت مبلغ است، همچنین در این شورا کمیتههای نیازسنجی و هدفگذاری تبلیغ، جذب و آموزش، تعیین اولویتهای تبلیغی، اعزام مبلغ، کمیته نرمافزار جامع اعضا و کمیته تکمیل اطلس جغرافیایی تبلیغ تشکیل شده است.
وی بیان داشت: در قالب یک شبکه اینترانت داخلی همه نهاد های اعزام و تربیت مبلغ به هم متصل میشوند و اعزامها، ساماندهی و از موازی کاری و ناهماهنگیها جلوگیری میشود.
دبیر شورای سیاستگذاری تبلیغ اضافه کرد: تاسیس کتابخانه تخصصی، تشکیل ستاد اجرایی، و آغاز کار فعالیت کمیته ها از برنامه های این شورا است.
حجتالاسلام والمسلمین فرخفال ادامه داد: ارتقاء سطح کیفیت تبلیغ از مهمترین وظایف نهاد های تبلیغی است و در این راستا آموزشهای کاربردی، سفیران هدایت، کارگاههای آموزش تبلیغ، طرحهای هجرت بلند و کوتاه مدت، دوره های مختلف تبلیغی همگی در عرصه ارتقای کیفیت تبلیغ دینی در جامعه موثر است.
وی یادآور شد: از دغدغه های جدی این شورا کم کردن و از بین بردن بدعتها در تبلیغها و مداحیها است که باید از علاقه مخاطبین استفاده کرد و از ظرفیتها بهره برد.
حجتالاسلام والمسلمین فرخفال در پایان خاطرنشان ساخت: کمیته تعیین اولویتهای تبلیغی با هدف تشکیل کارگروهی برای بررسی اولویتهای تبلیغی تشکیل شده است و آماده دریافت طرحها و ایدههای نو تبلیغی طلاب و روحانیون است. /01
منبع: / خبرگزاری / ایسکانیوز ۱۳۸۸/۱۱/۰۴
نظر شما