موضوع : پژوهش | مقاله

قیامی علیه شکاف طبقاتی

 

به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران، جنبش "وال استریت"، یا همان "جنبش 99 درصد"، حرکت انقلابی غیرمتمرکز و فاقد خشونتی است که در برابر ظلم ظالمان اقتصادی صورت می پذیرد. بنیان این حرکت بدون رهبر را صدها هزار انسانی تشکیل می‌دهند که هدفشان اقدام علیه ریاضت‌های اقتصادی و دفاع از دوستان و خانواده‌شان است؛ دوستان و خانواده‌ای که برای رفع نیاز مالیشان سخت در تنگنا هستند.همچنین باید گفت که این قیام مطالبه ای‌است در خصوص حقوق هایی که ضایع شده است . بر خلاف پندارها مواردی مانند عدالت اجتماعی و فرهنگی در آمریکا رعایت نمی شود.حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم آمریکا به‌خوبی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد. به‌لحا‌ظ ثروت، شکاف عمیق و گسترده‌ای در جامعه آمریکا مشاهده می‌شود. بر طبق گزارش 5 اکتبر 2008 نیویورک تایمز، در ایالات متحده توزیع بسیار نابرابری در درآمد و دستمزدها میان ثروتمندترین و کم‌درآمدترین مردم وجود دارد. درآمد یک‌پنجم مردم آمریکا به‌طور میانگین 170/168 دلار یعنی در حدود درآمد پنج برابر یک‌پنجم طبقه پایین مردم ـ 352/11 دلار ـ است.
1 درصد بالای مالیات‌دهندگان نیویورک‌سیتی 37 درصد درآمد ناخالص شهر ـ شامل دستمزدها، درآمد تجاری و درآمدهای سرمایه‌ای و بقیه درآمدها ـ را دریافت می‌کنند. در نیویورک سیتی 64 میلیونر در مجموع مالک معادل 344 میلیون دلار آمریکا هستند که 469 درصد بیشتر از مجموع اموال میلیونرهای این شهر در دو سال گذشته است. گزارشی که ازسوی سازمان ملل متحد در 22 اکتبر 2008 منتشر شد، نشان داد که شکاف درآمدی در شهرهای بزرگ آمریکا ازجمله نیویورک، واشنگتن، آتلانتا و نیواورلئان تقریباً به گستردگی برخی شهرهای آفریقایی است و نسبت نابرابری درآمدی در شهرهای آمریکا بسیار بالاست.
نیویورک‌تایمز در 29 سپتامبر 2009 گزارش داد که نرخ فقر در شهر نیویورک در سال 2008 به 2/18 درصد رسید و 28 درصد ساکنان محله بروکس بورو در فقر به‌سر می‌بردند. از آگوست 2008 تا آگوست 2009 گاز و برق بیش از 90 هزار خانواده فقیر در کالیفرنیا (به‌دلیل نپرداختن قبض‌ها) قطع شد. در نتیجه این اقدام، یک پیرمرد 93 ساله بر اثر سرما در خانه‌اش یخ زد و مرد. فقر موجب جهش ناگهانی میزان خودکشی در آمریکا شده است.
طبق گزارشات، سالیانه 32 هزار خودکشی در آمریکا به وقوع می‌پیوندد که دو برابر تعداد قتل‌ها (18هزار قتل در سال) می‌باشد. مرکز پزشک قانونی لس‌آنجلس اعلام کرد که وضع اقتصادی فقرا به قدری خراب شده است که خانواده افراد فوت شده، حاضر نیستند جسد بستگان خود را از سردخانه تحویل بگیرند زیرا تاب پرداخت هزینه کفن و دفن را ندارند. در سال 2008 تعداد 712 جسد بی‌صاحب در سردخانه لس‌آنجلس با هزینه دولت سوزانده شد که نسبت به سال قبل 36‌درصد افزایش یافته است.
لشکر گرسنگان در آمریکا به بیشترین میزان خود در 14 سال اخیر رسیده است. وزارت کشاورزی ایالات متحده در 16 نوامبر 2009 گزارش داد که در سال 2008، تعداد 1/49 میلیون آمریکایی ساکن در 17 میلیون خانه که 6/14 درصد خانواده‌های آمریکایی را تشکیل می‌دهند، به‌صورت مستمر از کمبود غذای مناسب رنج می‌بردند. این میزان گرسنه، نسبت به سال قبل 31 درصد افزایش یافته بود. در سال 2007، 13 میلیون خانواده یا 1/11 درصد خانواده‌های آمریکایی به‌صورت دائم یا موقت از دسترسی به غذای کافی محروم بودند. این میزان گرسنه از سال 1995 که دولت شروع به ثبت «ناامنی غذایی» کرده بود، بی‌سابقه است.
6/14 درصد مردم آمریکا نمی‌توانند غذایی کافی فراهم نمایند. تعداد افرادی که از «ناامنی غدایی» رنج می‌برند از 7/4 میلیون نفر در سال 2007 به 7/6 میلیون در سال 2008 رسیده است.
حدود 15 درصد از خانواده‌ها هنوز برای به‌دست آوردن غذا و لباس کار می‌کنند و درآمد آنها فقط به همین اندازه است. آمار نشان می‌دهد که 5/36 میلیون آمریکایی یا به‌عبارت دیگر یک‌هشتم کل جمعیت آمریکا در آگوست 2009 در طرح غذا‌رسانی، ثبت‌نام کردند که نسبت به سال 2008، تعداد 1/7 میلیون نفر به آنها اضافه شده است. به هر حال فقط دوسوم این افراد حائز شرایط برای دریافت غذا بودند و غذا دریافت کردند.تعداد افراد بی‌خانمان رو به افزایش است. آمار نشان می‌دهد که تا سپتامبر 2008، بیش از 6/1 میلیون بی‌خانمان در آمریکا، پناه داده شدند. آمار خانواده‌های بی‌خانمان و آواره نیز از 437 هزار در سال 2007 به 517 هزار در سال 2008 رسیده است. خانواده‌های بی‌خانمان در مکان‌های پست کلبه‌مانند زندگی می‌کنند. در مارس 2009 یک حلبی‌آباد در ساکرامنتوی کالیفرنیا کشف شد که هزاران بی‌خانمان را در خود جای داده بود. پلیس در سانتامونیکا در جنوب کالیفرنیا مجبور شد از زور استفاده کند تا بی‌خانمان‌ها را از شهر بیرون بریزد.
مطالعه‌ای که توسط صندوق «کامن‌ولث» نیز انجام شده است نشان می‌دهد که پوشش بیمه درمانی افراد بین سنین 18 تا 64 سال، در سال‌های 2007 تا 2009، در 31 ایالت آمریکا کاهش داشته است. تعداد ایالت‌های بحرانی از نظر پوشش بیمه درمانی افراد بالغ از 2 ایالت در سال 1999، به 9 ایالت در سال 2007 رسید. در ایالت تگزاس، از هر 4 نفر، بیش از یک نفر محروم از بیمه درمانی است که از همه ایالت‌ها بیشتر است. از آنجا که هزینه‌های پزشکی و درمانی بالا رفته است، بسیاری از شرکت‌ها خرید بیمه درمانی برای کارکنانشان را قطع کرده‌اند. نتایج تحقیقی که در مارس 2008 توسط فدراسیون مستقل ملی اشتغال اجرا شده است نشان می‌دهد که فقط 47 درصد شرکت‌های کوچک مساعدت‌های درمانی برای کارکنان خود ارائه می‌دهند. در بین شرکت‌هایی که تعداد کارکنان آنها 50 نفر و یا کمتر است فقط 24 درصدشان کمک‌های درمانی می‌پردازند. بسیاری از این شرکت‌ها از آوردن دکتر برای معاینه و معالجه کارگران عاجز شدند و از این کار دست برداشتند.اعتیاد، خودکشی و مسائل اجتماعی دیگر نیز در ایالات متحده شایع است.
آمریکا بیشترین جمعیت مصرف‌کنندگان کوکائین و ماری‌جوانا در جهان را دارد. یک تحقیق میدانی بر روی 54000 نفر از 17 کشور جهان نشان می‌دهد که 16 درصد جواب‌دهندگان آمریکایی به سئوال‌های این تحقیق که حداقل یک‌بار در عمرشان مصرف کوکائین و بیش از 42‌درصد ماری‌‌جوانا را تجربه کرده‌اند، پاسخ مثبت داده‌اند.

 

منبع: / روزنامه / رسالت ۱۳۹۰/۹/۵

نظر شما