موضوع : پژوهش | مقاله

آخرین سفارش سیدالشهدا(ع) در روز عاشورا به امام سجاد(ع)


رفتار و گفتار امام حسین(ع) سراسر آموزنده است و درس های جهانی دارد و سخنان و سیره حسینی تا ابد برای همه انسان ها روشنگر راه کمال و سعادت و رستگاری است. تمامی سخنان سیدالشهدا (ع) را باید با درنگ و تامل مورد مطالعه قرار داد و درس های زنده و پایدار آن را فراگرفت و به آن عمل کرد. در این میان آخرین سخنان امام (ع) از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چون آخرین سخنان همواره با ارزش ترین و گران سنگ ترین و با اهمیت ترین رهنمودها را در بردارد. آخرین سخن حضرت اباعبدا... الحسین (ع) در روز عاشورا در سرزمین کربلا چه بود؟ امام حسین علیه السلام در آستانه شهادت چه فرمودند؟ حضرت سیدالشهدا (ع) به فرزند خویش امام سجاد(ع) چه سفارش و وصیتی کردند؟ پاسخ این پرسش در کلام امام باقر علیه السلام وجود دارد. ابوحمزه ثمالی گفته است امام باقر (ع) فرمود: لما حضر علی بن الحسین علیهما السلام الوفاة ضمنی الی صدره، ثم قال یا بنی اوصیک بما اوصانی به ابی علیه السلام حسین حضرته الوفاة و بما ذکر ان اباه اوصاه به ، قال ؛ یا بنی ایاک و ظلم من لایجد علیک ناصرا الا ا... (اصول کافی، ج۱، باب الظلم، حدیث ۵، ص ۳۳۱، بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۳۰۸).
پدرم علی بن الحسین علیهما السلام در آستانه شهادت مرا در آغوش گرفت و به سینه چسباند، سپس گفت: ای فرزندم! ترا وصیت می کنم به آن چه پدرم در لحظه شهادت به من وصیت کرد و به آن چه پدرش به او وصیت کرده بود، او گفت: ای فرزندم! از ظلم به کسی که در برابر تو یاوری جز خدا ندارد، بپرهیز!
در این حدیث شریف آخرین پیام هر امام معصوم (ع) در هنگام شهادت به فرزند خویش نهفته است. مطابق این حدیث آخرین وصیت امیرالمومنان امام علی (ع) به امام حسین (ع)، و آخرین وصیت امام حسین (ع) به امام سجاد (ع)، و آخرین وصیت امام سجاد (ع) به امام باقر (ع) نفی ظلم است. سخن پایانی هر امام به امام پس از خود خویشتن داری از ظلم است. آخرین سخن امام حسین (ع) در روز عاشورا در سرزمین کربلا به امام سجاد(ع) دوری از ظلم و ستم بوده است. عزاداران و سوگواران حضرت ابا عبدا... الحسین (ع) باید از این آخرین کلام الهی رهبر انقلاب عاشورا درس بگیرند و هیچ گاه به یکدیگر ظلم نکنند. ستمگری و ظلم به ضعیفان و بیچارگان بدترین و زشت ترین کار آدمیان است و امام حسین(ع) همگان را از چنین ظلمی بازداشته اند. منطق عاشورا عدالت طلبی و کوبیدن ظلم است. ظلم حاکمان و صاحبان قدرت به بی پناهان و بیچارگان و درماندگان و فقیران جامعه، آثار زیان بار و منفی فراوانی دارد. کینه ها و عقده های انباشته شده در دل و بیماری های عصبی و افسردگی مظلومان، حاصل ظلم قدرتمندان به درماندگان است. فلسفه انقلاب عاشورا امر به معروف و نهی از منکر است و پست ترین منکر «ظلم» است و زشت ترین ظلم نیز ستم اقویا نسبت به ضعیفان است.
«ظلم» نسبت به افرادی که در این دنیا دستشان به جایی نمی رسد و هیچ کس را ندارند که به آنان کمک کند و اهل سخن و قلم و ارتباطات نیستند و توانایی پیشگیری از ظلم و مقابله را ندارند، از منکراتی است که به طور کلی باید نابود شود.
ظلم به انسانی که جز یاری خداوند یاور دیگری برای دفع ظلم ندارد، در سلسله مراتب ظلم در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. در این وصیت پایانی سیدالشهدا (ع) به فرزند خویش هم ستمگری و هم ستم پذیری و زیربار ظلم رفتن مذمت و محکوم شده است. براساس این رهنمود امام حسین(ع)، هر انسانی باید رویاروی ظلم بایست و هرکس توانایی مقاومت در برابر ظلم دارد باید جلوی ظلم را بگیرد و سستی و کوتاهی و تنبلی و بی حالی در مقابله با ظلم زشت است. اگر انسان هیچ راهی برای دفع و رفع ظلم نمی یابد، نباید از یاری خداوند ناامید شود؛ باید بداند ظلم به وی بدترین ظلم بشری است و رهبر انقلاب عاشورا یاور مظلومان امام حسین(ع) همه انسان ها را از ظلم به چنین انسان هایی بازداشته است. ظلم حاکمان و مدیران به زیردستان و کارمندان و ظلم دولت به ملت و ظلم سرمایه داران به پابرهنگان و ظلم مردان به زنان و ظلم شوهران به همسران و ظلم به کودکان و فرزندان، از مصادیق ظلمی است که امام حسین(ع) در آخرین وصیت خویش به امام سجاد(ع) در روز عاشورا در سرزمین کربلا در لحظه شهادت از آن نهی کرده اند. بنابراین شیعیان اهل بیت (ع) و پیروان حضرت سیدالشهدا(ع) نه باید زیر بار ظلم بروند و نه باید به دیگران به ویژه ضعیفان و درماندگان و بیچارگان ظلم کنند. در مکتب عاشورا و مدرسه کربلا و تربیت انقلابی حسینی، ظلم هیچ جایگاهی ندارد باید در مسیر اهل بیت (ع) حرکت کرد و عدالت را برقرار و از ظلم به دیگران پرهیز کرد.


منبع: / روزنامه / خراسان ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
نویسنده : محمد رضا جواهری

نظر شما