موضوع : پژوهش | مقاله

اصلاح نظام بانکی؛ خواسته ای که باید اجرایی شود


رئیس جمهور بار دیگر با گلایه جدی از نظام بانکی این بار به ارائه برخی نمونه های مصداقی از عملکرد غلط بانک ها و موسسات مالی پرداخت که از جمله آن ها افزایش ۳ تا ۴ برابری منابع مالی یک موسسه اعتباری طی مدتی کوتاه، عملکرد سلیقه ای بانک ها در به کارگیری فرمول محاسبه نرخ سود تسهیلات و عمل نکردن بانک ها و موسسات مالی به ضوابط بانک مرکزی در کاهش سود علی الحساب تسهیلات مشارکتی می باشد. نه اصل اظهارات رئیس جمهور نکته جدیدی در پی دارد و نه تاکید بر اهمیت اصلاح ضوابط غلط نظام بانکی حرف جدیدی است که باید گفته شود. آن چه جدید است و باید گفت این است که باور درست رئیس جمهور به وجود ضوابط غلط، غیرعادلانه و ربوی در نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران کی در عرصه عمل ظهور و بروز خواهد داشت.
حقیقت این است که در روزی که به نام روز صنعت و معدن نامگذاری شده است آن چه بیش از همه به عنوان زنجیر بر پای این بخش پیچیده شده است تخصیص ظالمانه منابع بانکی است چنان که پیش از این در نتایج نظرسنجی های دوره ای مرکز پژوهش های مجلس از فعالان اقتصادی کشور، مشکلات تسهیلات دهی بانک ها را به عنوان اصلی ترین معضل پیش روی تولید مورد اشاره قرار گرفته است.
در این میان تداوم بار سنگین بهره های بانکی بالای ۲۰درصد در کنار افزایش هزینه های ناشی از هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت ارز انصافا ظالمانه به نظر می رسد. آن هم در شرایطی که روند برگزاری نشست های تخصصی کارگروه اصلاح نظام بانکی به کندی سپری می شود و بانک مرکزی علاوه بر ناتوانی درمهار بازار ۲نرخی ارز در نظارت بر عملکرد بانک ها همچنان ضعیف عمل می کند و با مراجعه به عمده بانک های کشور به ویژه بانک های خصوصی ردی از الزام به ارائه تسهیلات مشارکتی با سود ۱۴ تا ۱۷ درصد دیده نمی شود.
پر واضح است تاکیدات چندباره رئیس جمهور بر اصلاح نظام بانکی نشان دهنده اعتقاد وی به نادرستی عملکرد بانک ها و همچنین اهمیت این عملکرد نادرست در ضربه به اقتصاد کشور است و تجربه نشان داده است بدنه بروکراسی زده دولت و برخی مسئولان اقتصادی که حداقل به اندازه رئیس جمهور باور به نادرستی عملکرد نظام بانکی ندارند بدون حضور مستقیم رئیس جمهور برای تبدیل طرح های در دست تدوین اصلاح نظام بانکی به برنامه عملیاتی و اجرایی مقاومت کرده و لااقل کند عمل می کنند و تبدیل باور درست رئیس جمهور به عزم ملی نظام اجرایی کشور برای اصلاح نظام بانکی به اقدامی مشابه هدفمندی یارانه ها نیاز دارد. یعنی حضور مستقیم رئیس جمهور برای مدیریت تبدیل طرح اصلاح نظام بانکی به برنامه اجرایی و نظارت بر چگونگی اجرای آن.


منبع: / روزنامه / خراسان ۱۳۹۰/۴/۱۲
نویسنده : مهدی حسن زاده

نظر شما