موضوع : پژوهش | کتاب

پست مدرنیسم به علاوه معنویت جدید

روزنامه شرق، پنجشنبه 13 آذر 1382 

ده کتاب پرفروش فلسفی هفته اخیر آمریکا قلمرو کتاب های متفکران پست مدرن و کتاب های عرفانی و معنوی مسیحی بود.چهار کتاب از میشل فوکو «تاریخ جنسیت یک مقدمه» (جلد اول)، «جنون و تمدن»، «مراقبت و تنبیه» و یک مجموعه مقالات از فوکو در فهرست دیده می شود. از کتاب های «جنون و تمدن» و «مراقبت  و تنبیه» ترجمه های فارسی در دست است.

 

در رده دوم جدول به کتاب «توهم پایان» ژان بودریار برمی خوریم. بودریار نظریه پرداز پیشگام پست مدرنیته در این کتاب این بحث را مطرح می کند که مفهوم «پایان تاریخ» بخشی از پندار تاریخ خطی است. از نظر او ما به پایان تاریخ نزدیک نمی شویم بلکه در جهت عکس، به سوی فرآیندی از یک انسداد نظامدار پیش می رویم.

 

در میان کتاب های عرفانی و مذهبی مسیحی، کتاب «ریک وارن» با نام، زندگی مقصود مدار (The Purpose Driven Life) رده اول پرفروش ها را اشغال کرده است. نویسنده کتاب، اسقف بنیانگذار کلیسای Saddleback یا کلیسای مقصود _ مدار تی .ام است. نویسنده اصول عقاید این جنبش معنوی جدید، هفت اساس درک و عمل به رسالت های خداوندی در زندگی را تشریح می کند.کتاب مذهبی پرفروش دیگر «قلب مسیحیت: کشف دوباره زندگی ایمان» نوشته «مارکوس بورگ» استاد مذهب و فرهنگ دانشگاه ایالتی اورگون و نویسنده کتاب های عامه پسند مذهبی است. نویسنده در این کتاب به بازخوانی آداب و مفاهیم مسیحی می پردازد و سعی می کند که نشان دهد آنها هنوز می توانند در دوران جدید منشاء تحول باشند و جامعه را به سوی ارزش های عدالت و عشق سوق دهند. از نظر او اساس مسیحیت گشایش قلب فرد به سوی خدا و دیگران است.یکی دیگر از پرفروش ها کتابی از آلدوس هاکسلی رمان نویس و اندیشمند انگلیسی است که نامش متناظر رمان معروف «دنیای متهور نو» است.

کتاب که از جمله آثار متاخر  هاکسلی است حاوی دو جستار «درهای ادراک» و «بهشت و جهنم» است.او در این دو مقاله مرزهای دوردست ذهن انسانی و محدود های کمتر مورد بررسی قرار گرفته خودآگاهی را از ورای تجربیات هنرمندان و عارفان و نیز تاثیرات داروهای موثر بر روان کاوش می کند. کتاب مورد توجه دیگر آمریکایی ها، کتابی است با عنوان طولانی «جوهر سبک: چگونه خیزش ارزش زیبایی شناختی در حال شکل دهی دوباره به تجارت، فرهنگ و خودآگاهی است». نویسنده کتاب «ویرجینیا پوسترل» ، ستون نویس اقتصادی روزنامه نیویورک تایمز است. به نظر او ما به عصر زیبایی شناختی وارد شده ایم و اکنون بر «سبک» برای بیان هویت تکیه می کنیم. او معتقد است که زیبایی شناسی بیش از آن حد مهم شده است که آن را به زیبایی شناسان واگذاریم.

او ضمن بررسی زمینه های متنوعی چون مد، سیاست، طراحی، اقتصادی و غیره زیبایی شناسی را بخش حیاتی یک جامعه سالم و پیشرو می داند. از نظر او ظواهر اهمیت دارند و ارزش زیبایی شناسی ارزشی واقعی است.بالاخره نکته جالب قرار گرفتن مجموعه آثار کامل افلاطون در رده سوم جدول است. در این چاپ مجموعه آثار افلاطون در 1997 به ویراستاری جان ام کوپر استاد فلسفه دانشگاه پرینستون منتشر شده است و در آن ترجمه های جدیدی از رسالات افلاطون به وسیله محققان معاصر انجام شده است. هر کدام از رسالات با مقدمه ای از ویراستاران همراه است و کوپر نیز در مقاله ای ابتدایی بر کل مجلد علاوه بر ارائه سالشمار تصنیف آثار افلاطون و توضیح در مورد شکل «دیالوگ»، راهنمایی برای قرائت آنها ارائه می دهد.
 

نظر شما