عشایر بلوچ، نهبندان، خراسان جنوبی
موضوع : تصویر | عکاسی

عشایر بلوچ، نهبندان، خراسان جنوبی

عکس از صادق میری

نهبندان، شهرستانی در جنوب استان خراسان جنوبی است. این شهرستان با ۴۱۱۰۰ کیلومتر مربع وسعت، بزرگترین شهرستان استان خراسان جنوبی است. نهبندان از شمال به شهرستان سربیشه، از غرب به شهرستان خوسف، از شرق به کشور افغانستان، از جنوب به شهرستان نیمروز و مراکز دو استان سیستان و بلوچستان و کرمان محدود می‌شود.

نهبندان به دلیل موقعیت جغرافیایی و مجاورت با کویر در دشتی نسبتاً وسیع واقع شده است. از نظر ناهمواری این شهرستان در شمال مشتمل بر ارتفاعاتی است که ارتفاع قله‌های آن به ۲۵۰۰ متر می‌رسد. کوه سرخ، کوه بیدمشک و کوه بوبک از جمله این ارتفاعات هستند.

نهبندان دارای آب و هوای گرم و خشک است. میانگین دمای سالانه در این شهرستان ۱۷ درجه سانتیگراد است.

جمعیت نهبندان طبق سرشماری سال ۱۳۹۰، ۵۷۲۵۸ نفر بوده است.

نهبندان دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی است. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ریگ یلان: ریگ یلان یکی از زیباترین و بزرگترین ریگ‌های ایران است. این ریگ در ۴۰ کیلومتری شمال نهبندان واقع شده است.
دهسلم: دهسلم یکی از روستاهای نهبندان است که به دلیل طبیعت زیبا و آب و هوای مطبوعش، به عنوان یکی از مناطق گردشگری این شهرستان شناخته می‌شود.
آتشکده نهبندان: آتشکده نهبندان یکی از آتشکده‌های تاریخی ایران است که در شهرستان نهبندان واقع شده است. این آتشکده در دوران اشکانیان ساخته شده است.
قلعه نهبندان: قلعه نهبندان یکی از قلعه‌های تاریخی ایران است که در شهرستان نهبندان واقع شده است. این قلعه در دوران ساسانیان ساخته شده است.

نهبندان دارای اقتصاد متنوعی است. از جمله صنایع مهم این شهرستان می‌توان به کشاورزی، دامداری و صنایع دستی اشاره کرد.

نهبندان دارای راه‌های ارتباطی مناسبی است. این شهرستان از طریق جاده‌های آسفالته به شهرهای بیرجند، زاهدان، کرمان و مشهد متصل است.

نهبندان شهری زیبا و تاریخی است که دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی است. این شهرستان از جمله مناطق گردشگری استان خراسان جنوبی محسوب می‌شود.

نظر شما