هیولاها، کلاهبرداران و شرورها: در اینجا بهترین کتاب های سال 2023 تا کنون
چندتا مطالعه کردی؟
جشنواره بین المللی کتاب ادینبورگ امروز از 12 تا 28 اوت آغاز می شود.
این نمایشگاه از کلمه مکتوب تجلیل میکند و نویسندگان برجسته و نوظهور بینالمللی، بریتانیایی و اسکاتلندی را گرد هم میآورد تا در برنامهای از رویدادهای عمومی از یکدیگر و مخاطبان الهام بگیرند.
چه زمانی بهتر از به اشتراک گذاشتن نسخههای منتشر شده در سال 2023 که تیم فرهنگی یورونیوز تا کنون در این سال ارزشمند بوده است؟
ما مجبور شدیم انتخابهای سختی داشته باشیم و آن را به پنج کتاب کاهش دهیم که نباید از دست بدهید. اینجا می رود ...
هیولاها - معضل یک طرفدار
توسط کلر ددرر
در «هیولاها – معضل یک طرفدار»، نویسنده آمریکایی، کلر ددرر، کاوشی عمیقاً درونگرا و تفکربرانگیز درباره یک سوال قدیمی را آغاز میکند: آیا میتوانیم هنر هنرمندان مشکوک اخلاقی را قدر بدانیم؟ چه با توجه به فیلمهای رومن پولانسکی، چه نقاشیهای پابلو پیکاسو و چه کتابهای جیکی رولینگ، ددرر در اصل این موضوع پیچیده را بررسی میکند. اگر به دنبال راه حلی سریع و ساده برای این معما هستید، Dederer نمی تواند آن را به شما بدهد. اما او می تواند به عنوان یک منتقد فیلم و عاشق هنر درباره نحوه برخورد با این مشکل در زندگی خود صحبت کند. در حالی که جامعه با پیچیدگیهای فرهنگ لغو و جنبش #MeToo دست و پنجه نرم میکند، ددرر از خوانندگان دعوت میکند تا در گفتگوی صادقانه درباره پویایی روابط هنرمند و هوادار و انتظارات بیش از حد زیادی که ما از افراد مشهور به آنها میخواهیم بپیوندند. او همچنین سؤالاتی را مطرح می کند که آیا هیولاهای مردانه همان هیولاهای زنانه است یا خیر، و آیا لذت بردن از کارهای اولیه مایکل جکسون با جکسون 5 قابل قبول است، در حالی که از جنجال های بعدی او فاصله می گیریم. و با طراوت، با وجود موضوع سنگین و حساس کتاب، در واقع بسیار خنده دار است. ددرر صراحتاً دیدگاه های منحصر به فرد و شخصی خود را با هوش و شوخ طبعی زیرکانه به اشتراک می گذارد و آن را از ابتدا تا انتها خواندنی ضروری و جذاب می کند. تئو فارنت
خجالتی
توسط مکس پورتر
جدیدترین رمان «خجالتی» نویسنده بریتانیایی مکس پورتر از جایی شروع میشود که دیگر آثارش متوقف شدند. چهارمین کتاب پورتر با دنبال کردن افکار تنهایی یک نوجوان نادرست در یک مدرسه شبانه روزی برای پسران مشکل، مضامین بررسی شده در آثار قبلی نویسنده را از طریق رویکرد متمایز جریان آگاهی او توسعه می دهد. داستان این رمان در سال 1995 اتفاق می افتد و در طول یک شب اتفاق می افتد. این داستان یک خجالتی 16 ساله را دنبال می کند که مدرسه شبانه روزی خود را با یک کوله پشتی پر از سنگ ترک می کند و صدای تحسین برانگیز والدین، دوستان و دشمنان در ذهنش می چرخد. او سفر خود را در حالی انجام میدهد که در مورد زمانهای خندهدار و آسیبپذیر زندگیاش فکر میکند و موسیقی متن درام و بیس را همراهی میکند. در سبک معمولی پورتر، روایت از مضامین و داستانها عبور میکند و موزاییکی از تجربیات را ایجاد میکند. آثار پورتر تا به امروز به ملاحظات مردانگی، جسارت و انتظارات اجتماعی اختصاص یافته است، اما 'خجالتی' به او اجازه می دهد تا از طریق دریچه ای متمرکز این موضوعات را مورد بازجویی قرار دهد. نوشتههای او مناظر داخلی لایهای را تداعی میکند که عملکرد درونی درونی استرس عاطفی را نشان میدهد. «خجالتی» مونولوگ درونی دردناک، پوچ و گیج کننده دوران نوجوانی را به تصویر می کشد. آئویفه دونلان
زرد چهره
توسط R. F. Kuang
این رمان طنز بسیار فراگیر از نویسنده آمریکایی R. F. Kuang ('بابل، یا ضرورت خشونت') ما را به سفری هیجان انگیز از چشمان جون هیوارد می برد، نویسنده ای دست و پا گیر که به شدت به نویسنده همکار و عزیز ادبی فعلی انتشارات حسادت می کند. جهان، آتنا لیو. هنگامی که ژوئن شاهد مرگ ناگهانی (تصادف عجیب) آتنا است، از فرصت استفاده می کند و آخرین دست نوشته دوستش را می دزدد و آن را مال خودش می داند. موفقیت سرانجام حاصل می شود، اما موفقیتی که بر اساس دروغ ساخته شده است. و جون هر کاری میکند تا ردپایش را بپوشاند و لحظههایش را در کانون توجه نگه دارد. «صورت زرد» چیزهای زیادی است: یک تریلر طنز درباره یک سرقت ادبی. نقد مکرراً خندهدار و نفرینآمیز از واقعیتهای پشت پرده دنیای نشر مدرن؛ یک کیفرخواست تند از امتیازات سفیدپوستان و تصاحب فرهنگی (چگونه تصمیم بگیریم که چه کسی حق داستان گفتن دارد؟) و یک داستان ارواح مخفیانه. میتوانست راه خود را گم کرده باشد، اما کوانگ ماهرانه این رشتهها را به شیوهای قانعکننده میبافد، و شما را درگیر یک مسابقه کشتی دائمی برای خواننده نگه میدارد: ژوئن باید گرفتار شود، اما شما نمیتوانید از او ریشهیابی نکنید. -راه کمی آزاردهنده داستان او پر از بینشهای گزنده و متا است و «صورت زرد» به خوبی گفتمان جاری در مورد جنگهای فرهنگی و چشمانداز بیرحمانه رسانههای اجتماعی را به تصویر میکشد. امسال تا اینجای کار خواندن اعتیادآورتر و به موقع تر پیدا نخواهید کرد. و با شایعهای که اقتباسی از فیلم در دست ساخت است، این آخرین باری نیست که شما نام Yellowface را میشنوید. دیوید موریکواند
دروس یونانی
توسط هان کانگ
شاید جای تعجب نباشد که این کتاب نظر من را جلب کرد. مادرم یونانی است، اما من نتوانستم زبان را یاد بگیرم، علیرغم اینکه در طول سالها درسها کم و زیاد شده است. بنابراین ناامیدی از تلاش برای گفتن چیزی و چیزی که بیرون نمی آید - آشناست. اما این رمان واقعاً در مورد یادگیری زبان نیست. نه شخصیت یا طرح محور، بلکه در مورد انحلال زبان - و ارتباط انسانی است. در کلاس درس در سئول، زن جوانی معلم زبان یونانی خود را روی تخته سیاه تماشا می کند. سعی می کند صحبت کند اما صدایش را از دست داده است. در همین حال، معلم او که روز به روز بینایی خود را از دست می دهد، خود را به سوی او می بیند. هر شخصیت به نوبت صحنه هایی از زندگی خود را روایت می کند (مرد در اول شخص و زن در سوم شخص). آنها به زودی بر سر دردهای خود - درد او، از دست دادن خانواده اش، و درد او، درد بزرگ شدن بین کره و آلمان، که بین دو فرهنگ و زبان پاره شده است، پیوند می خورند. 'درس های یونانی' چهارمین رمان کامل نویسنده هان کانگ است. او در سال 2016 برای رمان 'گیاهخوار' برنده جایزه بین المللی من بوکر برای داستان شد. شاید بجا باشد که کتابی که بر گذرا بودن زبان تمرکز داشت، اولین بار در سال 2011 به زبان کره ای منتشر شد و امسال به تازگی توسط دبورا اسمیت و امیلی یائه وون ترجمه شده است. کیتی دارتفورد
شخصیت های زن نامطلوب: فرهنگ پاپ زنان می خواهد از شما متنفر باشید
توسط آنا بوگوتسکایا
آنا بوگوتسکایا، برنامهنویس، منتقد و مجری پادکست The Final Girls، برنامهنویس، منتقد و مجری این پادکست کاملاً روشنفکرانه به بررسی این موضوع میپردازد که چگونه «عوضها، غرقشدههای قطار، زیرکها و زنان دیوانه فرهنگ پاپ را تسخیر کردهاند و زنان را از خوب بودن رها کردهاند.» او از طریق ترانههایی مانند «دختر پست»، «شلخت» و «شرو»، سیر تکامل شخصیتهای زن در فیلم، تلویزیون و فرهنگ پاپ گستردهتر را دنبال میکند، که چگونه برخی از تصاویر در چارچوبی نظاممند باقی ماندهاند و به آنها اجازه داده شده است که رشد کنند. به عنوان غل و زنجیر در طول زمان، و اینکه چگونه به نقطه ای رسیده ایم که بتوانیم پیچیدگی های زن بودن را در آغوش بگیریم. بوگوتسکایا زیرکانه آنچه را که میتوانست خوانده شود مانند فهرستی بیپایان از چهرهها محدود میکند و بر چگونگی تغییر ویژگیها در طول تاریخ تمرکز میکند و معنای دوستداشتنی بودن را زیر سوال میبرد. از آلیسون دریک در سال 1933 زن تا شیو روی از جانشینی، از طریق الکس فارست از Fatal Attraction و امی دان از دختر گمشده، کلیشههای در حال تکامل در طول تاریخ فرهنگی و همچنین بررسیهای جذاب در نقش عاملیت جنسی در روایتها و کاری که کاراکترهای زن سیاه پوست در مقایسه با همتایان سفیدپوست خود مجاز به انجام آن بر روی صفحه نمایش هستند. این یک خواندن آشکار و مطلقاً ضروری است. DM
نظر شما