جزئیات ایجاد نخستین خط ترن هوایی در تهران
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

جزئیات ایجاد نخستین خط ترن هوایی در تهران

روزنامه شرق، چهارشنبه ۳ دی ۱۳۸۲ - ۱ ذیقعده ۱۴۲۴ - ۲۴ دسامبر ۲۰۰۳

گروه اجتماعی: حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران گفت: شورای شهر هنوز مجوز احداث «منوریل» - ترن هوایی _ را به ما نداده است تا قرارداد ببنیدیم.

در سی و پنجمین جلسه علنی روز گذشته شورای شهر دکتر حمید بهبهانی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری در صحن علنی شورا گزارشی را در خصوص وضعیت ترافیک شهری و احداث منوریل تهران ارائه کرد.

حمید بهبهانی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به «شرق» در خصوص ضرورت احداث منوریل در تهران گفت: «ما منو ریل احداث می کنیم که جوان های ما هم در کشور خودشان داشته باشند که اگر کسی گفت منوریل نگوییم منوریل چیه؟ شتره؟ خرگوشه؟و بگوییم ما هم در کشورمان منوریل داریم.» وی در مورد برنامه ریزی در خصوص ساختار بصری شهری پس از احداث منوریل و میزان کارایی آن در تهران در حالی که پایتخت به تمامی سیستم های حمل و نقل عمومی مجهز است گفت: «منوریل سیستم مکمل حمل و نقل است و مجموعه وسایل حمل و نقل می تواند در کنار هم شهر را نجات دهد.» وی در مورد حل نشدن مشکل ترافیک تهران به رغم وعده های پیش از راه اندازی مترو گفت: نگویید مترو جوابگو نبود، بگویید سرعت آن کم است.

ولی مردم به همین یک خط هم راضی هستند و اگر تمام شود باید پول اختصاص بدهند.»

وی در پاسخ به این سئوال که چرا روی حمل و نقل زیرزمینی سرمایه گذاری نمی کنیم تا در جلب رضایت مردم موفق باشیم گفت: «محوریت اصلی، مترو است ولی اگر بخواهیم آن را تکمیل کنیم باید ۱۰ سال دیگر بنشینیم. مهم ترین هدف ما مترو است ولی در این فاصله که مردم از مترو خسته شده  اند باید یک راه حل برای  آنها پیدا کنیم. باید بیندیشیم از حالا تا ۱۰ سال بعد که مترو کامل می شود را باید چه کنیم؟»

بهبهانی در این مورد که آیا ترن هوایی زودتر از مترو به نتیجه می رسد گفت: «بله بحث ۳ سال است.»

محمود احمدی نژاد شهردار تهران چندی پیش از احداث ۱۱ خط ترن هوایی در تهران و البته با «ضرب الاجل» خبر داد که بهبهانی در مورد زمان اجرای طرح منوریل گفت: «از خود شهردار بپرسید.»

وی در پاسخ به این سئوال که تا ۳ سال دیگر چند کیلومتر از این پروژه به بهره برداری می رسد پاسخی نداد و تنها با لبخند گفت: «شما کلان بنویسید، نپرسید چند کیلومتر! شما سئوال کردید چه سالی به بهره برداری می رسد من گفتم ۳ سال، دیگر نپرسید چند کیلومتر. ممکن است درصد خیلی زیادی از آن در همین ۳ سال تمام شود.»

بهبهانی در پاسخ به این سئوال که این ترن در چه مسیرهایی احداث خواهد شد گفت: «مثلاً از صادقیه تا فرودگاه مهرآباد، البته این خط باید زودتر از ۳ سال تمام شود.

معاونت حمل و نقل ترافیک در جواب به خبرنگار شرق که خواستار پاسخ شفاف وی در مورد چگونگی برنامه ریزی روی این طرح شد گفت: «ممکن است چیزی حدود ۷۰ یا ۸۰ درصد به بهره برداری برسد باز هم ممکن است چیزی در این حدود باشد.» وی توضیح داد: «تا شورای شهر مجوز این کار را نداده است نمی توان در مورد آن صحبت کرد چون هنوز لایحه در شورا عنوان نشده و مشغول کار کارشناسی در مورد آن هستیم.»

این در حالی است که محمدحسن زیاری، رئیس کمیسیون شهرسازی فنی و معماری در شورا در گفت وگو با شرق گفت: «قرارداد برای ترن هوایی بسته شده است شهرداری تا حد قانونی اختیارات خود می تواند قرارداد ببندد ولی بیشتر از آن نمی تواند.»

زیاری در این مورد پاسخ می دهد: «سازمان حمل و نقل ترافیک چند وقت پیش آماری در مورد ترافیک مسیر صادقیه تا فرودگاه مهرآباد داده بود ولی اصل قرارداد و این که سیستم حمل ونقل و ترافیک آن منوریل باشد یا نه گزارش به ما ارائه نشده است. وی افزود: شورای شهر از ریز قرارداد منوریل اطلاعی ندارد. فقط در همین حد می دانیم قوانین وقتی در چارچوب قوانین مصوب بودجه باشد مشکلی ندارد.» زیاری در این مورد که آیا شورا در مورد بررسی مجدد و فسخ این قرارداد اختیاری دارد یا خیر گفت: «بله اگر در چارچوب ضوابط نباشد شورا می تواند آن را فسخ کند.» البته احداث فرودگاه امام خمینی به جای مهر آباد به مراحل پایانی خود نزدیک می شود و زیاری در مورد بررسی احداث منوریل صادقیه تا فرودگاه مهرآباد می گوید: «فقط می توانیم اصلاح کنیم تا اشکالات آن رفع شود.»

از سوی دیگر بهبهانی در قرائت گزارش برنامه های کوتاه مدت معاونت حمل ونقل و ترافیک در صحن شورای شهر چنین اشاره کرد: «افزایش ناوگان اتوبوسرانی از چهار هزار دستگاه به ۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه و تاکسیرانی از ۳۳ هزار دستگاه به ۸۰ هزار دستگاه، تامین و استفاده از خودروهای حمل و نقل عمومی متوسط (ون)با ظرفیت ۱۱ نفره به تعداد ۵ هزار دستگاه، توسعه و تکمیل خطوط ۱ و ۲ مترو، احداث خط مونوریل فلکه دوم صادقیه تا فرودگاه مهر آباد به طول ۶ کیلومتر، احداث خطوط قطار و شهری به طول ۱۰۰ کیلومتر، ساخت ۱۰ دستگاه پارکینگ طبقاتی، توسعه خطوط ویژه اتوبوس به طول ۶۳ کیلومتر، طرح زوج و فرد تردد اتومبیل های شخصی، ایجاد خطوط ویژه چند سرنشین در بزرگراه ها، گسترش محدوده طرح ترافیک، ایجاد اولویت عبور اتوبوس در تقاطع ها و معابر اصلی، نصب کیوسک های اطلاع رسانی ترافیک، اصلاح هندسی ۴۰۰ تقاطع هم سطح، ساخت ۲۲ تقاطع غیرهم سطح، تکمیل فاز اول بزرگراه های شهری به طول ۵۰ کیلومتر، ساماندهی موتورسیکلت ها، بهینه سازی و ایجاد ۱۰۰۰ پهلوگاه برای توقف اتوبوس ها، ایجاد تاکسی تلفنی بخش خصوصی، توسعه دوربین های کنترل ترافیک و چراغ های راهنمایی در سطح شهر، نصب شمارش گرهای معکوس در تقاطع های سطح شهر، اجرای طرح پارکبان برای کنترل پارک حاشیه ای، اولویت دادن به حرکت اتوبوس ها در تقاطع ها، زمان بندی حرکت اتوبوس ها، ساماندهی مناطق اتوبوسرانی و تجهیز آنها، ایجاد سیستم های هوشمند جهت کنترل ناوگان اتوبوسرانی، احداث پایانه های اتوبوسرانی، اصلاح خطوط اتوبوسرانی با توجه به خطوط حمل و نقل ریلی، واردات اتوبوس های جدید با استاندارد و تکنولوژی بالا؛ بهسازی ایستگاه ها و ناوگان جهت سهولت استفاده معلولان و جانبازان و... در جلسه دیروز شورا بعد از اعلام برنامه های معاونت حمل و نقل و ترافیک، رسول خادم گفت: «سنگ بزرگ علامت نزدن است.» نادر شریعتمداری نیز در پایان این گزارش گفت: «لطفاً یک کار خدمت رسان انجام دهید و طرح جامع حمل و نقل ترافیک تهران را بنویسید.»
 

نظر شما