تاثیر تجارت الکترونیک بر شرکتهای بیمه ایرانی
هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیر تجارت الکترونیک بر شرکتهای بیمه ایرانی است. برای نیل به این هدف، پس از بررسی ادبیات موضوع و کاوش در مقالات پیشین تعیین چارچوب مرجع تحقیق با استفاده از روش تحقیق کمی (پیمایش) و تکمیل پرسشنامه از شرکتهای بیمه ایرانی سعی شده تا به سوالات تحقیق پاسخ داده شود.
یافتههای این مطالعه حاکی از آن است که شرکتهای بیمهای، نگرشی مثبت نسبت به تجارت الکترونیک داشته و اغلب آنها تجارت الکترونیک را به صورت یک فرصت قلمداد کرده و معتقدند که به کارگیری تجارت الکترونیک تاثیراتی مثبت بر صنعت بیمه کشور خواهد داشت. کمبود متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و کمی نیروی انسانی ماهر و خبره در زمینه تجارت الکترونیک از عمده نیازمندی های زیرساختاری برای این شرکتها ذکر شده است. آماده نبودن سایر بخشهای پشتیبان (مانند پول الکترونیکی و شبکه مخابراتی)، فقدان قوانین و مقررات ضروری (امضای الکترونیکی، کپی رایت و...)، فراگیر نبودن استفاده از اینترنت و دسترسی محدود به آن و وجود نگرش سنتی حاکم بر فرهنگ سازمانی از جمله موانع بازدارنده پیادهسازی تجارت الکترونیک در این شرکتها ارزیابی شده است. بخشهای بازاریابی و فروش به همراه بخش تحقیق و توسعه پتانسیل های خوبی برای بهرهگیری از تجارت الکترونیک داشته و از طرف دیگر بیمههای اتومبیل، باربری، عمر و اشخاص از قابلیت بیشتری برای عرضه به صورت«برخط2»را دارند. در نهایت (با پیش فرض به کارگیری تجارت الکترونیک) بیمهگران ایرانی منافع و مزایایی را به این شرح متصور شدهاند: بهبود وجهه3 شرکت به عنوان یک شرکت پیشتاز و مدرن، تسهیل همکاری و انتقال دانش میان ذینفعان (سهامداران، نمایندگیها و کارگزاریها)، کاهش هزینههای سرمایهگذاری مورد نیاز برای ایجاد وگسترش شبکه نمایندگیها، کاهش هزینههای تمام شده برای عرضه محصولات/خدمات و گسترش کسب و کار با حذف محدودیتهای جغرافیایی.
منبع: / سایت / باشگاه اندیشه به نقل از: فصلنامه مدیرساز، شماره 17
نویسنده : علی اکبر برومیده
نویسنده : نرجس اعرابی
نظر شما