مورداک ابرقدرت رسانه ها
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

مورداک ابرقدرت رسانه ها

روزنامه شرق، سه شنبه ۸ دى ۱۳۸۳ - ۱۵ ذیقعده ۱۴۲۵ - ۲۸ دسامبر ۲۰۰۴

مسعود شایان : امروزه رسانه ها مهمترین نقش را در فرآیند اطلاع رسانی در سطح جهان ایفا می کنند و از آنجا که در بازی های سیاسی رسانه ها یکی از اهرم های اصلی و اجرایی سیاستگذاران نظام بین المللی هستند، افراد با نفوذ، دولت ها و سازمان های بین المللی سعی دارند با در دست داشتن رادیو و تلویزیون و سایر وسایل ارتباطی به بیان دیدگاه های خود بپردازند.هنگامی که ایالات متحده در خلال دو جنگ بین الملل اول و دوم خود را به عنوان قدرت بزرگ در سطح جهان مطرح کرد نیازمند بازوانی بود که سیاست های این کشور را به کشورهای دیگر جهان اعلام و القا نماید و از همان زمان بود که لزوم توجه به افراد تأثیرگذار در بخش رسانه تبدیل به مهمترین سیاست دولتمردان کاخ سفید شد.در این میان روپرت مورداک یکی از افردی است که در چند دهه اخیر خود را به عنوان قدرتمندترین مرد رسانه ای جهان معرفی کرده و شاید او یکی از معدود انسان هایی باشد که شهرت و قدرتی بسیار فراتر از دولتمردانی دارد که از پشت تریبون های دولتی شان به بیان دیدگاه های خود می پردازند.

روپرت مورداک ۷۲ ساله متولد یازدهم مارس ۱۹۳۱ است.وی در شهر ملبورن استرالیا به دنیا آمد و امروزه مالک چندین کمپانی تلویزیون و فیلمسازی است. سرمایه گذاری های بلندپروازانه مورداک در کمپانی فیلمسازی فاکس قرن بیستم، شبکه خبری فاکس، روزنامه نیویورک پست و بخش عظیمی از اینترنت تنها نمونه هایی از فعالیت غول رسانه ای جهان است.مورداک قبل از آنکه به قدرت و شهرت امروزی دست یابد فعالیت خود را از سنین جوانی در انگلیس در عرصه خبری به عنوان خبرنگار روزنامه دیلی اکسپرس آغاز کرد و به مدت دو سال در این نشریه مشغول به کار بود. وی به طور همزمان با ورود به دانشگاه آکسفورد تحصیلات تکمیلی خود را در رشته علوم ارتباطات انجام داد و در سال۱۹۵۲ با حمایت های پدر متمول خود سرکیت مورداک به استرالیا بازگشت و دانش آموخته خود را با تأسیس روزنامه آدلاید نیوز _ اولین روزنامه اش _ نشان داد.اما شهر کوچک آدلاید مکان خوبی برای مانور روپرت مورداک نبود و وی تصمیم گرفت به سیدنی پایتخت استرالیا نقل مکان کند و با تأسیس دومین روزنامه خود «میرور» (mirror) و بعد از آن با گسترش فعالیت های خود از استرالیا به انگلیس پایه گذار تأسیس دو روزنامه  سان و نیوز آف دِ ورلد (News of The World) در دهه ۷۰ باشد.سیر پیشرفت و بلندپروازی های مورداک به همین جا ختم نشد و در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰، ایالات متحده بستر مناسب دیگری برای مورداک بود تا با تأسیس روزنامه نیویورک پست که امروزه یکی از معتبرترین روزنامه های جهان است قدرت خود را به رخ سایر رقبای رسانه ای و مطبوعاتی بکشد و خرید تمامی سهام دو روزنامه تایمز و ساندی تایمز در انگلیس اندیشه های رؤیایی وی را به تسخیر فضای مطبوعاتی انگلیس و ایالات متحده به واقعیت تبدیل کرد و این بار نوبت  هالیوود بود که در اواخر دهه ۱۹۸۰ شاهد ادامه هنرنمایی های حرفه ای مورداک باشد. وی با خرید کمپانی فیلمسازی فاکس قرن بیستم وارد صنعت پرسود فیلمسازی هالیوود شد و در همان هنگام شبکه تلویزیون فاکس را نیز در اختیار گرفت.

قاره آسیا مقصد بعدی مورداک بود. وی در دهه ۱۹۹۰ کمپانی تلویزیونی استار را در بزرگترین قاره جهان خریداری کرد.از آنجا که مورداک از افکاری ضدکمونیستی برخوردار است معتقد بود کمک این کمپانی آسیایی خواهد توانست با تزریق برنامه های ضدکمونیستی جبهه گسترده ای را علیه مقامات پکن انجام دهد و در این راه او یکی از بزرگترین خدمات را برای جمهوریخواهان در آمریکا انجام داد.در این میان مشکلی که تا حدی در دهه ۹۰ مورداک را دچار نگرانی کرد هزینه های زیادی بود که روی دست وی باقی مانده بود. بلندپروازی های مورداک از آسیا تا ایالات متحده از عهده هر انسانی برنمی آمد ولی از آنجا که صاحبان بانک های خصوصی در اقصی نقاط جهان به وی اعتماد داشتند تصمیم بر کاهش ارقام بدهی های مورداک در بانک های متبوعشان گرفتند و نتیجه آن شد که در اقدامی مشترک از سوی صاحبان بانک ها، مورداک مجدداً توانست راه را به سوی پیشرفت خود ادامه دهد.وی در دهه ۹۰ با خرید سهام شرکت نرم افزاری لاین وان پا به رقابت در عرصه اینترنتی گذاشت ولی هنگامی که متقاعد شد بیل گیتس یگانه امپراتوری است که در شرکت مایکروسافت بر اینترنت حکمرانی می کند سعی کرد به گونه ای در اینترنت بی محابا رفتار نکند که به اعتبار وی در بخش رسانه ای خدشه ای وارد شود. از جمله سایر کارهای مورداک می توان به خرید امتیاز پخش مستقیم تلویزیون مسابقات لیگ حرفه ای راگبی آمریکا به مدت۱۰ سال و خرید شرکت تبلیغاتی لس آنجلس داجرز اشاره کردمانند هر انسانی که بیشتر فعالیت کند با مشکلات افزونتری روبه رو می شود وی با منتقدین زیادی نیز به تدریج روبه رو شد. ایالات متحده از سال ۱۹۸۵ تابعیت خود را به مورداک داد و از آنجایی که وی در چند مصاحبه، خود را منشاء تغییرات خوانده بود سریعاً به انسانی تبدیل شد که سیاستمداران از او برای رسیدن به نیات خود کمک می گرفتند.

زندگی خصوصی

مورداک در سال ۱۹۶۷ با آناتروی یکی از خبرنگاران روزنامه سیدنی دیلی میرور ازدواج کرد و در سال ۱۹۹۸ پس از ۳۱ سال زندگی مشترک شرایط به گونه ای رقم خورد که این دو از هم جدا شدند. مورداک هم اکنون با وندی دنگ خبرنگار سابق تلویزیون هنگ کنگ ازدواج کرده است و در شهر سوهو منهتن زندگی می کند. بسیاری از افرادی که به انحای مختلف با وی کار کرده اند معتقدند مورداک یک دیکتاتور محض در عرصه رسانه است و اگر فضایی را برای گسترش کار و تجارت مثبت و مناسب ببیند بدون کوچک ترین درنگی این کار را انجام خواهد داد.

آخرین هدف تا این لحظه

روپرت مورداک قصد دارد نخستین فردی باشد که در کل جهان به طور شخصی صاحب یک ایستگاه ماهواره ای در جو زمین شود و برای رسیدن به این هدف دلیلی برای کم فروشی نمی بیند. وی در چند ماه اخیر جلسات متعددی را با دست اندرکاران ارتباطات ماهواره ای در ایالات متحده داشته است و بر طبق آخرین اخبار به دست آمده کمیته ارتباطات ماهواره ای ایالات متحده طرح ۷۸/۶ میلیارد دلاری مورداک را درباره عملی شدن این موضوع تأیید کرده است. به گفته یکی از مسئولان کمیته ارتباطات ماهواره ای ایالات متحده مورداک به زودی قادر خواهد بود ۱۲ میلیون آمریکایی را به صورت ثابت در فهرست مشتریانش داشته باشد و این موفقیت بزرگ دیگری برای این میلیاردر ۷۲ ساله خواهد بود.

منبع: تایم 

نظر شما