موضوع : پژوهش | مقاله

گام سوم دهه پیشرفت و عدالت


جهاد اقتصادی به چه معناست؟ آیا مراد از نامگذاری سال 90 به جهاد اقتصادی خلاصه شدن تمام مجاهدت‌ها و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر اقتصادی در همین یک سال است؟
برای درک بهتر موضوع بهتر است یک بازگشت کوتاه به گذشته داشته باشیم؛ یکشنبه سوم شهریورماه سال 87 و دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با رهبری معظم انقلاب. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار فرمودند: دهه چهارم انقلاب، دهه پیشرفت و عدالت است و برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های همه مسوولان باید در جهت ایجاد جهشی بزرگ در روند پیشرفت کشور و عدالت‌گستری وسیع، صورت گیرد.
تاکید رهبر انقلاب بر برنامه‌ریزی و تلاش مسوولان در راستای دستیابی به پیشرفت و عدالت مساله‌ای است که شخص رهبری اولین عامل به آن است و درست 6 ماه پس از این دیدار در پیام نوروزی سال 87 اصلاح الگوی مصرف به عنوان نخستین گام در دهه پیشرفت و عدالت مورد تاکید ایشان قرار می‌گیرد. مسلم است که برای آغاز یک جهش بزرگ اقتصادی تا رسیدن به پیشرفت مطلوب باید قید و بندها را از پای اقتصاد ایران برداشت و چه مانعی بزرگ‌تر از الگوی نادرست مصرف بویژه در حوزه انرژی می‌توانست در میان باشد. یک سال بعد یعنی سال 89 با اعلام شعار همت مضاعف و تلاش مضاعف دومین گام نیز برداشته می‌شود و امسال در سومین گام، «جهاد اقتصادی» سرلوحه کار تمام بخش‌های کشور قرار می‌گیرد.
در واقع با گذشت بیش از 3 دهه از انقلاب اسلامی و تثبیت کشور در عرصه‌های نظامی، سازندگی، سیاسی و علمی، توجه به پیشرفت اقتصادی کشور البته توام با عدالت‌گستری ضرورتی انکارناپذیر بود.
بازدید رهبر معظم انقلاب در نخستین روزهای سال‌های 89 و 90 از دو پروژه بزرگ اقتصادی کشور که هر کدام به نوعی لوکوموتیو و پیش قراول سایر بخش‌های اقتصادی کشور (گروه صنعتی ایران خودرو و مجتمع گازی پارس جنوبی) به شمار می‌روندبیانگر این واقعیت است که پیشرفت و عدالت مطالبه جدی ایشان در دهه چهارم انقلاب اسلامی از مسوولان دستگاه‌‌های مختلف است.
مسلم است که جهاد اقتصادی منحصر به سال 90 نیست، اما بهترین محرک برای رسیدن به پیشرفت و عدالت در نخستین سال اجرای برنامه پنجم و آغاز دومین برش 5 ساله از سند چشم‌انداز 20 ساله کشور است. چنانچه گام‌های برنامه پنجم در این سال با قدرت و بدرستی برداشته شود، در سال‌های باقیمانده از دهه پیشرفت و عدالت تحقق این هدف دست‌یافتنی‌تر خواهد بود. مهم‌ترین لازمه دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز و کسب جایگاه نخست اقتصادی در منطقه برخورداری از رشد اقتصادی 8 درصدی در سال‌های پیش‌روست و این نرخ رشد جز با جهاد اقتصادی محقق نخواهد شد. بنابراین لازم بود تا در نخستین سال برنامه پنجم سنگ بنای پیشرفت اقتصادی کشور بدرستی نهاده و با تعریف شعار جهاد اقتصادی، انگیزه‌ای مضاعف برای پیشرفت کشور تزریق شود. در این میان نباید از نقش بی‌بدیل و تاثیرگذار و البته وظیفه سنگین رسانه ملی در تبیین شعار جهاد اقتصادی و فراهم آوردن ابزار رسانه‌ای لازم بر اساس این شعار مقدس غافل ماند.
صدا و سیمای جمهوری اسلامی از همان روزهای نخستین اعلام شعار جهاد اقتصادی به دور از رفتارهای کلیشه‌ای و ضدتبلیغ‌ها، اقدام به ساخت برنامه‌های متنوع در این زمینه کرد و تولید برنامه متعددی در همین زمینه هم اکنون در دستور کار این مجموعه عظیم ملی قرار دارد. رسانه ملی در این راه تجربه گرانسنگ فعالیت در مقاطع حساس گذشته از جمله مقابله با تحریم‌های ناعادلانه آمریکا و متحدانش، اجرای هدفمند یارانه‌ها، رویارویی در جنگ نرم غرب علیه جمهوری اسلامی و... را در اختیار دارد.


منبع: / روزنامه / جام جم ۱۳۹۰/۱/۱۴
نویسنده : حمید اسدی

نظر شما