موضوع : پژوهش | مقاله

صفحات حوادث دشمنان جدید شبکه جهانی


اغفال دختر جوان از طریق چت،این تیتر صفحه حوادث یکی از روزنامه های تمام رنگی صبح است که به همراه یکی دو صفحه حوادث دیگر نبرد بی رحمانه ای را علیه اینترنت آغاز کرده اند و آن را موجب بدبختی ها جدید انسان های امروز و تمایل آنها به جرم های جدید می دانند . چنین مطالبی علیه اینترنت به عنوان یک ابزار جرم جدید در حالی بیان می شود که طی هفته های اخیر بحث پیرامون فیلتر کردن سایت های اینترنتی و مطالب و محتوایی که در اینترنت موجب ضرر و زیان به اخلاق جامعه شود بالا گرفته است .
این مطالب که عمدتا بزرگنمایی جرایم و وصل کردن اجباری آن به اینترنت است در حالی در صفحات حواث روزنامه ها و مجله های زرد جای خود را باز می کند که انواع و اقسام اخبار جرایم و جنایت ها در این صفحات دیده می شود اما به دلیل ذهن پویا و فعال نویسندگان این اخبار شاید تلفیق تکنولوژی و جرم خیلی جذاب تر و خواننده پسندتر به نظر بیاید و به همین دلیل جرایمی که ممکن است در طی روز از هر طریق دیگری رخ دهد و خیلی معمولی به نظر بیاید با استفاده از فضا سازی اینترنتی مثلا شکل جذاب تر و نوتری به خود می گیرد.
اگر چه طی سال های گذشته رسانه ها و خصوصا مطبوعات در داخل کشور تلاش زیادی کــــردند تا قابلیت های رسانه ای چون اینترنت را به تصویر بکشند و به خوانندگان خود نشان دهند اما در این میان تلاش های نیز خواسته و ناخواسته بر علیه آن وجود داشتته است، این تلاش ها هر چند ظاهرا هیچ گونه مخالفتی را با این رسانه به ذهن متبادر نمی کرده اما به طور غیر مستقیم اینترنت را تکنولوژی جدید و مخربی معروفی می کرده که باعث انحراف جوانان و نوجوانان و به نوعی موجب سقوط و دست زدن به اعمال مجرمانه می شود.
بسیاری از این تلاش ها توسط بخش های حوادث روزنامه ها انجام می شده که برای جذاب جلوه دادن خبرهای خود حاضر زیر پا گذاشتن هر گونه قواعد اخلاقی و روزنامه نگاری می شوند.
اینترنت در کشور ما از بدو ورود دشمنان و مخالفان خاص خود را داشته است گروهی آن را فساد آور و مروج فرهنگ های منحط غربی می دانستند و گروهی به اینترنت لقب دشمن قرن داده بودند.
مخالفت ها با اینترنت ظاهرا جنبه های غیر اخلاقی آن را در بر می گیرد و به همین دلیل موضوع فیلتر و سانسور سایت ها از دیر باز مطرح بوده و هم اکنون شکل گسترده تری به خود گرفته است .
با وجود این نخستین موارد اقدام علیه سایت ها اینترنتی نیز تعداد محدودی از انواع سیاسی آن را شامل شده و این نشان می دهد معضل اصلی در اینترنت سایت های غیر اخلاقی نیست و گرنه در اولین اقدام آنها نیز فلیتر می شدند. اما اخیرا موج صفحات حوادث علیه اینترنت به نوعی القای نادرست انگاری این رسانه و تقویت نقاط منفی آن است .
یک کارشناس اجتماعی معتقد است ناهنجاری ها در جامعه امروز ما شکل های جدیدی به خود گرفته هر چند منابع اصلی آن همان مشکلات و معضلات هرز گاهی با شکل های جدید بروز می یابند و می توان این را گناه ابزار دانست.
به عنوان مثال تا چند سال قبل موضوع تلفن و استفاده های نادرست از آن به شدت مطرح بود اما کسی این را به ضعف این تکنولوژی مربوط نمی دانست اما اکنون و با وجود چنین مطالبی که در برخی از نشریات منتشر می شوند این گونه القا می شود که اگر ابزاری چون اینترنت وجـــــــود نداشت چنین جــرمی رخ نمی داد.
به عقیده این کارشناس اینترنت بیش از آن که در صفحات حوادث روزنامه ها به کار جذاب کردن جرم و جنایت بیاید وسیله ای است که می تواند یک جامعه را در برابر جامعه دیگر و یک کشور را در برابر کشور دیگر به برتری برساند اینترنت در حقیقت شکل دیگری از زندگی واقعی ماست اگر در زندگی واقعی خود جرم و جنایت مشاهده می کنند در اینترنت نیز همان ها وجود دارد .
یک حقوقدان نیز با اشاره به این که جرایم عمومی و جرایم خاص تفاوت های ساختاری بسیاری با هم دارند می گوید: جرایمی از قبیل فریب دادن شخص یا اشخاصی روی شبکه یا انتشار عکس ها و تبلیغ نامناسب جزو مجموعه جرایم خاص اینترنتی به حساب نمی آید این دسته جرایم عامی هستند که قانون برای آنها مجازات های مختلفی تعیین کرده است در حالیکه جرایم خاص اینترنت جرایمی از قبیل تخریب اطلاعات، افشای آنان ، نفوذ به سیستم های کامپیوتری و از این قبیل جرایم در دسته جرایم کامپیوتری قرار می گیرد. با وجود چنین اظهار نظرهای چرا حجم خبرهای حوادثی با موضوع اینترنت این چنین افزایش یافته است . یک روزنامه نگار پاسخ می دهد: اینترنت هنوز یک پدیده جدید در کشور ماست و ظاهرا آخرین گروهی که آن را کشف کرده اند مسئولان صفحات حوادث هستند امروزه استفاده ابزاری از اینترنت، ایمیل و عناصری از این قبیل به شدت رواج دارد و شکی نیست کسانی که سطحی ترین خبرها را منتشر می کنند به این موضوع توجه نشان دهند تا به نوعی جذابیت های خبر را افزایش دهند . مثلا اگر هم اکنون یک تیتر این گونه باشد که دختر جوان گول مزاحم تلفنی را خورد دیگر جذابیتی برای خواننده ندارد در حالیکه اگر این تیتر با این شکل که دختر جوان گول دوست اینترنتی را خورد خبر منتشر شود مثلا جذابیت یافته است در حالیکه جذابیت خبر به شکل آن نیست بلکه محتوای خبر مهم است .
به گفته این روزنامه نگار افزایش انتشار چنین اخباری از طرفی نیز می تواند حساب شده باشد و به نوعی القا حس منفی علیه اینترنت در زمنیه سازی برای برخوردهای آینده در این باره است، بنابراین می توان با پیگیری منابع اصلی چنین اخباری به نیات و اهداف انتشار دهندگان آن پی برد.


منبع: / سایت خبری / آی تی ایران ۱۳۸۲/۰۳/۲۰
نویسنده : مینو مومنی

نظر شما